Luisterboeken

Anna Enquist: De Thuiskomst
Nog zo'n mooi audioboek gehoord, echt een kadootje: op haar wat treurige, ietwat monotone manier van spreken las Anna Enquist me De thuiskomst voor. Het was dat ik moest rijden anders had ik me de ogen uit de kop gehuild.
Lees verder...

Alessandro Baricco: Novecento
Novecento - voluit Danny Boodmann T.D. Lemon Novecento - is op een oceaanstomer te vondeling gelegd. Daar is hij gevonden door de matroos Danny Boodmann die hem zijn naam heeft gegeven en T.D. Lemon naar de doos waarin hij lag. Omdat er een grootse finale aan de naam ontbreekt en het kind gevonden worden in het eerste jaar van de nieuwe eeuw, wordt er 'Novecento' aan toegevoegd. (meer)

Remco Campert: Het Satijnen hart
Ik heb mijn eerste luisterboek beluisterd: Campert las "Het satijnen hart" voor. En ik vond het prachtig. Juist omdat de hoofdpersoon een oude man is, de leeftijd heeft van Campert zelf, klopte het precies. Ik kan me niet voorstellen dat "het satijnen hart" door een jonge vrouw zou worden voorgelezen ;-). Remco leest rustig, dat is prettig want ik merk dat ik langzaam luister, de tijd nodig heb om beelden te vormen bij hetgeen hij leest. En soms dwaal ik zelfs af met mijn gedachten. Dus de repeat-knop is een must voor me. Ik heb nog niet geprobeerd of ik de was erbij kan strijken, want dan zou ik het nuttige met het aangename kunnen verenigen. (meer)

James Joyce: Molly
De Hoorspelfabriek bracht dit najaar een kleine 10-tal hoorspelen op de markt, waaronder ´Molly´, uit de Ulysses van James Joyce. Dit is een 3 uur durend hoorspel (3 CDs van ongeveer een uur elk), met Annewil Blankers in de hoofdrol, of beter gezegd, in de enige rol. Het is namelijk een monoloog. Een drie uur durende monoloog! Dat schrok me van tevoren wel een beetje af. Daarnaast, drie uur Annewil, zou me dat niet vreselijk gaan tegenstaan? Integendeel: ik heb er nu al drie keer drie uur geboeid naar geluisterd. (meer)

Sándor Márai: De gravin van Parma
Het boek had ik gelezen en ik was zeer benieuwd hoe dit hoorspel zou zijn. Het prachtige boek "Gloed" van dezelfde schrijver heb ik ook als toneelstuk gezien en ondanks dat het bijna één monoloog was, was het van het begin tot het eind adembenemend. Dus waarom zou een hoorspel dat niet kunnen zijn? (meer)

Ton van Reen: Bevroren dromen
Bijzonder aan de schrijfstijl is dat de hoofdstukken achtereenvolgens Marguerites handelingen, die van haar dochter en die van Achmed beschrijven. Eigenlijk is het een vrijwel perfecte klassieke tragedie: de eenheid van tijd (1 dag), van plaats (het dorp en zijn directe omgeving) en handeling. (meer)