Gustave Flaubert: Madame Bovary

Emma is dood. Akelig realistisch (nieuw! geen zacht, hemels sterven in kaarslicht) is ze ten onder gegaan aan een hap arsenicum. Dat is nu twee dagen geleden en ik heb me er niet toe kunnen zetten om een ander boek te pakken.

Dames, het herlezen van Flauberts Madame Bovary is me niet in de kouwe kleren gaan zitten. Wat een magistraal boek! Wat een schrijfstijl! Die man was zijn tijd ver vooruit en deed dingen met taal, waarvan hij nog niet eens kon weten dat ze later in een ander (kunst)genre de normaalste zaak van de wereld zouden worden.

Het verhaaltje laat ik voor wat het is. Emma trouwt met Charles Bovary, een doodgoeie net-niet-dokter, verveelt zich te pletter, leest en leeft met romantische boekjes, neemt minnaars, richt haar man beroepsmatig en financieel ten gronde en pleegt na het uitspreken van het faillissement zelfmoord. So far, so good.

Hoe Flaubert dat allemaal heeft opgeschreven is onvoorstelbaar. Hij vond de perspectiefwisseling uit, gebruikte de indirecte rede waardoor de schrijver buiten het verhaal staat, vond en passant het filmisch schrijven uit (terwijl de foto ternauwernood bestond)! De scene tijdens een agrarisch congres in het dorp is het mooiste voorbeeld. Emma wordt verleid door Rodolphe in een locatie die ik even vergeten ben, maar die buiten het terrein van het congres ligt. Terwijl dit gebeurt, houdt Flaubert ons op de hoogte van de openingstoespraak van de burgemeester en de apotheker. En zo stikt het boek van de in die tijd nieuwe stijlfratsen, die je nu nog van de ene verbazing in de andere lachbui laten rollen. Minnaar 2, Léon, en Emma leven zich fysiek uit in een koets. Je zult het Flaubert niet zien schrijven. In plaats daarvan beschrijft hij nauwgezet de doelloze tocht van de koets en de verontwaardiging van koetsier en paard. Dat werkt enorm op de lachspieren. Scherp is zijn pen als hij 'les bourgeois' beschrijft en meer dan eens moest ik aan Brel denken. Je zult het me niet vaak horen zeggen, maar Flauberts Madame Bovary is echte schrijfkunst. Emma is dood. Wat zal ik nu eens gaan lezen?

Yvonnep

• IK
    over geluk, egoïsme en domheid

'Ik ben een beer; ik ben een os; ik ben een sfinx; ik ben een oester in zijn schelp; ik ben een parelvisser; ik ben een grasmus met een ijselijke schreeuw; ik ben een kokosnoot;, ik ben een oud aquaduct; ik ben een rij melkvaten; ik ben een bord draderige macaroni.' (Gustave Flaubert)

De nieuwe muzikale Orkatervoorstelling IK speelt zich af in het hoofd van de Franse schrijver Gustave Flaubert. Vaste Orkatermakers Beppe Costa, Geert Lageveen, Leopold Witte en Gijs de Lange lieten zich inspireren door het leven en werk van deze gecompliceerde mens. Flaubert was een kleurrijk vat vol tegenstrijdigheden: kluizenaar en feestneus, levensgenieter en
    mensenhater, een gevoelige ziel en een botte beer. Maar vooral obsessief liefhebber van mooie zinnen en de vrouwelijke ziel.

IK vertelt het verhaal van een schrijver alleen in zijn werkkamer met talloze stemmen en paradoxale ideeën in zijn hoofd. Vijf jaar lang werkt Flaubert in eenzaamheid aan zijn meesterwerk Madame Bovary. Tegelijkertijd verwerkt hij het verlies van zijn grote liefde de schrijfster Louise Colet. Flaubert wordt vertolkt door Beppe Costa. De stemmen in zijn hoofd, zijn roman- personages, de vrouwen in zijn leven en de mensen om hem heen worden verbeeld door Geert Lageveen, Leopold Witte, Maartje Teussink, Tamar van den Dop (o.a. Emma Bovary) en Margôt Ros (o.a. Louise Colet). In een per computer aangestuurd beeld- en geluidsdecor, met live muziek, zang en dans wordt de ziel en het denken van Flaubert blootgelegd. Zijn zielenroerselen staan voor de manier waarop iedereen vaak wikt en weegt, herinnert, liefheeft, haat, fantaseert, droomt en verlangt.
    Orkater

• Website over Madame Bovary
  • De literaire stoomcursus