Feest van het begin Joke van Leeuwen

Joke van Leeuwen ken ik van haar kinderboeken. ‘Feest van het begin’ is de eerste roman voor volwassenen die ik van haar heb gelezen.

Het gaat vooral over het meisje Catho. Als baby is ze te vondeling gelegd en zo in een weeshuis beland. Dat weeshuis wordt door nonnen geleid. Ook voor nonnen zijn die stijf. Het meisje past er niet. Dat geldt ook voor zuster Berthe. Deze vrijgevochten non uit een rijke familie houdt niet van het kloosterleven. Ze trekt er stiekem ’s nachts op uit. Dan doet ze dingen die de andere nonnen niet leuk vinden. En dat is een understatement! Ze raken bevriend en Berthe leert haar als een oudere zus lezen en schrijven. Uiteindelijk besluiten ze allebei het klooster te verlaten. Ze gaan elk hun eigen weg. Vooral Catho krijgt een zwaar leven. Parijs is geen fijne plek als je geen geld hebt. Ze wordt aangerand en verkracht. Het verhaal gaat ook over Tomas uit Duitsland. Hij vindt zijn draai niet in Frankrijk. Net als Catho ontmoet ook hij een mentor. Charles heet hij, de beul van Parijs. Hun vriendschap ontwikkelt zich. Ze raken steeds meer op elkaar aangewezen!  Samen ontwikkelen ze de guillotine.

De aanpak van Joke van Leeuwen is bijzonder. Het is duidelijk wanneer het zich afspeelt maar dit wordt nergens genoemd. Alles wordt subtiel gehouden en daardoor ook klein. De grote gebeurtenissen van de revolutie worden kort en wat zakelijk genoemd maar het gaat hier vooral om wat gewone mensen zoals Catho en Tomas in die tijd meemaken. De revolutie vormt het decor van de persoonlijke crises. Daardoor worden de personages meer van vlees en bloed.
Dat heeft ook nadelen. Van een historische roman vind ik het fijn als het wat meer is ingekaderd. Nu was het wat vluchtig. Ik vind het knap dat de schrijfster een hervertelling van een overbekende geschiedenis heeft vermeden en zich op het kleine richt. Maar daardoor kreeg ik soms het gevoel dat ze te krampachtig een tijdloos boek heeft willen schrijven waarin plaats en tijd geen rol spelen. Ik vraag me af waarom het dan toch zo duidelijk moest zijn dat het om de Franse revolutie gaat. Ze had het net zo goed nog vager kunnen houden. Dan was het meer een literaire fabel geworden. Ik vond het boek ook wat te kort. Ik zou de zaken wat meer uitgediept willen zien. Het neemt niet weg dat het een fijne roman is en de stijl van schrijven is goed.

Emma

Feest van het begin

Feest van het begin