Eileen MacDonald: Schiet eerst de vrouwen neer

Deze zeer intrigerende titel vond ik op de (bookcrossing) boekenplank
van Vlindertje en gelukkig mocht ik hem lezen.

Het is een zeer intrigerend en goed leesbaar boek. Het is geschreven door een Britse journaliste die interesse kreeg voor vrouwelijke terroristen, nadat ze hoorde dat bij het aanpakken van terroristen deze instructie werd aangeleerd: Schiet eerst de vrouwen neer.

Er zijn veel opvattingen over vrouwelijke terroristen en zij onderzoekt ze. Het is ook echt een onderzoek, met een inleiding en conclusie. Ze spreekt met 20 vrouwelijke terroristen en nog wat mannelijke terroristen en specialisten op het gebied van terrorisme(bestrijding). In die gesprekken onderzoekt ze de vooroordelen die bestaan over vrouwelijke terroristen.

Voordat je het idee krijgt dat de schrijfster zelf achter terroristische acties staat: nee, absoluut niet. Ze wordt van sommige terroristes zelfs erg bang, van anderen snapt ze absoluut niet hoe ze kunnen leven met de dingen die ze hebben gedaan. Maar uit alle gesprekken blijkt dat de terroristes gewone vrouwen zijn die je buurvrouw of je tante zouden kunnen zijn.

Al is het boek erg gedateerd, het is van 1991, het onderwerp is wel actueel, al is het maar omdat je eens de andere kant van het verhaal hoort. Het lezen maakt het niet noodzakelijk dat je begrip toont of krijgt voor deze vrouwen, wel weet je nu (beter) wat ze motiveert en wat ze er toe brengt om zulke vreselijke daden te begaan. (Meerdere vrouwen hebben mensen doodgeschoten, een andere heeft een heel vliegtuig met passagiers opgeblazen..) En vooral, hoe ze er toe gekomen zijn zich op zo'n typisch mannelijk terrein te begeven: die van geweld (als je uitgaat van de vooroordelen over geweld).

Ik vond het een erg bijzonder boek, alleen al om de verhalen te kunnen lezen en om de conclusies die uit het onderzoek werden getrokken. Zelf ben ik van mening dat mannen en vrouwen even gewelddadig kunnen zijn, echter door opvoeding uit een vrouw dit meestal heel anders (indirecter) dan een man. Binnen de meeste samenlevingen wordt geweld door vrouwen
alleen geaccepteerd binnen het gezin (met bijv. jonge kinderen, omdat ze 'het niet aankon') of binnen een relatie (bij bijv. overspel). Zodra ze buiten die cirkel stapt wordt ze publiekelijk veroordeeld tot een monster. Stel dat Volkert van der G. een vrouw was geweest? Het schijnt dat een (geplande) aanslag op Ayaan Hirsi Ali specifiek door een vrouw zou worden uitgevoerd, alleen maar om het schokeffect te vergroten (dit stond vandaag
in het nieuws).

Groetjes,
Jessica