Dan Brown: Da Vinci Code

Het boek werd alom aangeprezen, werd een bestseller en bleek voor de meesten van ons een page-turner te zijn : doorlezen tot je het uit hebt. Men vond het over het algemeen een spannend leesboek vol geschiedenisweetjes, puzzeltjes en verrassingen.

Het verhaal over de moord op de curator van het Louvre in Parijs en de oplossing van het eraan verbonden mysterie, die door een Amerikaanse (natuurlijk) kunsthistoricus samen met de nicht van de curator wordt gevonden aan de hand van enkele kunstwerken van Leonardo da Vinci, onderwijl achtervolgd door zowel justitie als de moordenaars heeft vanaf het begin een enorme vaart. Dat er bestaande en fictieve theorieën in verweven werden,o.a. over de kunstwerken van Leonardo da Vinci, over het bestaan van een heilige graal, over geheime evangeliën en over vermeende afstammelingen van Jesus Christus in Frankrijk prikkelde iedereen. In positieve en in negatieve zin wil dat zeggen. Sommigen vonden het te veel gespeculeer, anderen herkenden er veel waarheden in en kregen acuut voornemens om alles uit te zoeken in 'serieuze' geschriften. Met name de mythe van de heilige graal, het verband ervan met de Katharen ( de 'enige ware christenen' zoals ze zichzelf noemden) riep zowel vraagtekens als grote nieuwsgierigheid op. In elk geval kun je wel zeggen dat Dan Brown erin geslaagd is geschiedenis, fictie en misdaad tot een voor velen aantrekkelijk geheel te verwerken.

Waar enkele grrls zich aan stoorden was de stereotiepe benadering van de man/vrouw verhouding in het boek. Aan de ene kant de al (in elk geval veel)wetende professor die er toch wel erg aantrekkelijk uitziet en steevast met zijn achternaam aangeduid wordt en aan de andere kant de vrouwelijke hoofdpersoon, uiteraard ook smakelijk om te zien, maar toch ook zeer intelligent (!), die alleen met haar voornaam genoemd wordt. Maar door de snelheid waarmee dit boek te lezen was, was dit voor de meesten toch slechts een kleine irritatie, die aan de voldoening van het lezen van een spannend boek met veel interessante wetenswaardigheden slechts een klein beetje afbreuk deed.

Elly

de Da Vinci Code

9789021008035