Clay A. Johnson Infominderen - Bewuste informatieconsumptie in een tijd van overvloed

Een boek over het consumeren van informatie (niet alleen tv, kranten, en boeken, maar (vooral ook) online via websites, facebook en twitter).
De uitgever zegt: “De moderne mens besteedt ruim 11 uur van iedere 24 aan consumeren. Nee, dan bedoelen we niet eten, maar het zich volproppen met informatie. We vechten allemaal tegen een stroom aan afleidingen en worden verleid met smakelijke hapjes aan informatie. En net zoals teveel junkfood kan leiden tot zwaarlijvigheid, kan teveel junk-informatie leiden tot domheid. Deze Nederlandse vertaling van The information diet laat je zien hoe je om kan gaan met deze informatieovervloed – waar naar uit te kijken en wat te vermijden, en hoe selectief te zijn.”

Ik zeg:
Dit boek heeft twee uitgangspunten die ik heel sterk vond, even afgezien van het geijkte: we krijgen teveel informatie binnen, we spenderen teveel tijd achter de computer en tv.
De eerste is dat we vooral informatie innemen waar we het mee eens zijn. Dus: als conservatieveling zul je niet gauw artikelen en kranten uit de linkse hoek gaan lezen en vice versa. Met het internet is het maar al te makkelijk om je te abonneren op informatie die bij je past en de informatie te beperken waar je geen boodschap aan hebt. Maar dat is natuurlijk fout! Om een goede balans van feiten en meningen binnen te krijgen moet je juist ook die van de “tegenpartij” lezen. Ook volg je vaak vooral op Twitter en Facebook mensen die eenzelfde mening hebben als jij. Daardoor wordt jouw mening regelmatig door anderen beaamd en lijkt het alsof wat jij denkt wel waar móet zijn want “iedereen” denkt er zo over.
Het tweede is dat we alles maar voor waar aannemen zonder na te gaan waar de informatie vandaan komt. Is die (online) krant wel betrouwbaar, of neemt die de gegevens weer van een andere website over? En zijn de gegevens omgevormd om er een smeuïg verhaaltje van te maken? Feiten zijn niet belangrijk voor  nieuwsverstrekkers, het gaat er vooral om dat zoveel mogelijk mensen hun artikelen lezen en de reklames zien die erbij getoond wordt (reklames = geld).

De vergelijking met eten (informatie obesitas) wordt mooi neergezet en werkt op verschillende nivo’s. Johnson wil ons op een informatie dieet zetten waarbij we bewust consumeren in plaats van alles naar binnen werken wat ons (aan informatie) voorgezet wordt. Bepaal hoeveel uur per dag je aan email, kranten, social media, enz. wil besteden en houd je eraan. Gebruik de rest van de tijd voor échte sociale (en familie) contacten en voor het produceren van informatie. Johnson vindt het vooral belangrijk dat je je bezig houdt met lokale informatie; wat er in jouw straat gebeurt is (vaak) belangrijker dan wat er op landelijk nivo gebeurt. Ontdek verder wat je vooroordelen zijn en zoek bewust tegenargumenten op.

Hoewel de ideeën in dit boek zelf heel interessant en relevant zijn, vond ik dat het boek teveel op Amerika gericht was. De schrijver was een medewerker bij een Amerikaanse verkiezingscampagne en een heleboel zaken die hij aanhaalt hebben met de Amerikaanse politiek te maken. Ook de websites die hij noemt en aanraadt, zijn Amerikaans. Dat is jammer. Het boek is vertaald uit het Engels maar niet bewerkt voor een Nederlands publiek. Daardoor vind ik het boek iets minder interessant en nuttig dan het had kunnen zijn.

Judith

Infominderen

The Information Diet