Ad van Liempt - Kopgeld

Gisteren uitgelezen; ik citeer;

"54 volwassen mannen hebben in de lente en de zomer van 1943, met premies als extra prikkel, meer dan eens (de meeste talloze malen) joodse medeburgers gearresteerd en in de macht van hun grootste vijand gebracht. Wat waren dat voor mensen, wat dreef hen, waarom deden ze het?" Citaat uit Hoofdstuk 20 A. van Liempt: Kopgeld Nederlandse premiejagers op zoek naar joden.

Op de laatste vragen geeft het boek antwoord. Geen vrolijk boek een voor mij is het waarom niet echt beantwoord. Geldgebrek, antisemitisme, haat, macht zijn dingen die aan bod komen maar toch begrijp ik nog steeds niet hoe mensen zo ver kunnen gaan.

Het boek geeft m.i. een goed beeld van wat er in een 1/2 jaar!!!! tijd gedaan is om joodse mensen op te pakken en naar de diverse kampen af te voeren. Verbazingwekkend is ook de rol van bijvoorbeeld de Gemeente Amsterdam die ervoor zorg droeg dat er altijd voldoende trams aanwezig waren om de mensen vanaf de Joodse Schouwburg af te voeren, en van Woningbouwverenigingen die grif de namen van hun (joodse) huurders aan de SD (Sicherheitsdienst) gaven. Onbegrijpelijk! maar eigenlijk is er na 60 jaar nog niet veel veranderd.

Ik heb het in de winkel ingekeken en bijna voor het eerst durfde ik niet. Ik ben bang dat ik er gewoon alsnog erg kwaad, verdrietig of zoiets van wordt. Mijn man en z'n familie zaten ondergedoken, hij was nog maar een klein jongetje, maar toch.....dit komt te dicht bij. Verder heeft de oorlog wel m'n belangstelling, vooral sinds ik het oorlogsdagboekje van mijn moeder over het bombardement van Nijmegen voor de familie heb ingevoerd en laten kopieren met wat foto's. Door het woord voor woord intikken van het schriftje in de computer ging het allemaal erg leven.Ik ben van 1943. Van Primo Levi en Konrad heb ik bijna alles gelezen. Dat lukt wel.......

Samenvatting:

Kopgeld

9789046701119