Er zijn talloze boeken over boeddhisme. Veel mensen
in het westen laten zich erdoor inspireren en noemen zich soms boeddhist.
Boeddhisme als een bron voor liefde en relaties.
Lama Ole Nydahl – Deen van geboorte- is opgeleid in
Tibet en is één van de weinige westerse leraren in de lijn van het
Diamant boeddhisme, een bekende stroming binnen het boeddhisme. Het
Diamant boeddhisme- ook wel Vajrayana genoemd- ziet liefde en relatie
als basis voor persoonlijke ontwikkeling en een vervuld leven. Al vanaf
1972 geeft Nydahl onderricht in het westen en reist hij de wereld rond
om lezingen te geven. In 2007 verscheen: “Boeddha en de liefde”
in het Nederlands. Daarin beschrijft Lama Ole Nydahl op een
toegankelijke wijze wat Boeddha adviseerde om een liefdesrelatie zo vorm
te geven dat zowel het paar als de mensen in hun omgeving een toestand
van geluk binnentreden.
Eind oktober vorig jaar hield hij een lezing in de
Rode Hoed in Amsterdam over dit boek.
Ieder levend wezen wil geluk ervaren. Een geslaagde
relatie begint daar waar beiden het welzijn van de ander het
belangrijkst vinden. En waar zij er niet meer op uit zijn er zelf beter
van te worden. Volgens Nyldahl biedt Boeddha’s leer zowel inzicht als
mogelijkheden om duurzaam en onafhankelijk van uiterlijke omstandigheden
gelukkig te worden. Waarbij je ook zelf een bron van liefde wordt, wat
je vervolgens uitstraalt naar andere mensen.
“Boeddha en de liefde” leert ons mannelijke
en vrouwelijke energieën herkennen en de verschillen tussen man en vrouw
als kwaliteiten te ervaren. Het laat zien hoe liefde en relaties gezien
kunnen worden als basis voor ontwikkeling van ieder mens en als
mogelijkheden om persoonlijke beperkingen te overwinnen. Nyldahl maakt
het volgende onderscheid tussen mannelijke boeddha-activiteiten –
kalmerend, verrijkend, enthousiasmerend en krachtig beschermend- en
vrouwelijke boeddha-wijsheden zoals wijsheid door de ander een spiegel
voor te houden, uit te gaan van gelijkheid en onderscheid kunnen maken,
leren door ervaring en weten dat alles met alles verbonden is.
Om een relatie te laten slagen baseert de schrijver
zich op de tien nuttige handelingen van de boeddha. Op het niveau van
het lichaam gaat het over het leven beschermen, vrijgevigheid en gedrag
dat seksueel geluk brengt; op geestelijk niveau zijn bescheidenheid,
welwillende en tevreden handelingen belangrijk. Handelingen die met de
spraak te maken hebben zijn vooral het spreken van de waarheid en rustig
en vol vertrouwen spreken. Tot zover is het boek inspirerend en geeft
het op een prettige manier inzicht in de belangrijke basisgedachtes van
het boeddhisme: leer van boeddha als inspiratiebron, uitgaan van
vergankelijkheid, denken vanuit oorzaak en gevolg en de kracht van
persoonlijke ontwikkeling.
Hoewel “Boeddha en de liefde” vanuit een
boeddhistisch standpunt is geschreven, is het ook voor niet-boeddhisten
bruikbaar en goed te lezen. Toch wil ik enkele kanttekeningen maken over
de wijze waarop Lama Ole Nyldahl het boeddhisme ‘gebruikt’ om zijn
maatschappelijke opvattingen te illustreren. In zijn hoofdstuk over
liefde in het dagelijkse leven is hij soms erg normerend en
vrouwonvriendelijk. Zo benadrukt hij dat als mannen ontrouw plegen er
niet iets mis in de relatie hoeft te zijn, terwijl als vrouwen een
andere relatie met een man aangaan dit alles zegt over de relatie of het
gezin. Hij stelt verder dat als vrouwen in het eerste jaar van het leven
van hun kind hun eigen verlangens naar ongebondenheid naar de
achtergrond verplaatsen en zich geheel aan haar kind wijden, het kind
het vertrouwen krijgt om het leven aan te kunnen. En volgens hem is het
een juist boeddhistisch principe om bij ongewenste zwangerschap geen
abortus te plegen, maar het kind de kans te geven ter wereld te komen en
het daarna meteen ter adoptie af te staan. Ole baseert zijn visie over
de rol die boeddhisme in de relatie tussen mannen en vrouwen kan spelen
op zijn contact met de vrouwen in zijn leven zoals zijn moeder en de
vijf vrouwen die hij had, van wie zijn vorig jaar overleden vrouw Hannah
de laatste was.
Lama Ole Nydahl (1941) is geboren in Denemarken.
Hij heeft wereldwijd meer dan 500 boeddhistische meditatiecentra
opgericht en staat bekend als een moderne leraar met veel gevoel voor
humor. De Zestiende Karmapa, toenmalig leider van de Tibetaanse Karma
Kahyu School, verzocht Ole en zijn vrouw Hannah in 1972 om, na een
jarenlange opleiding in de Himalaya, het Diamantweg boeddhisme over te
brengen naar het westen. Lama Ole Nydahl schreef meer boeken over het
boeddhisme: Hoe de dingen zijn, een moderne inleiding in
Boeddha’s leer; Het grote zegel, commentaar op 25 bijzondere
verzen die 700 jaar geleden geschreven werden door een van de grote
meditatiemeesters uit de geschiedenis van Tibet en Tibets geheimen
voorbij, reis door de wereld van Ole en zijn vrouw Hannah.
Diamantweg- boeddhisme Nederland brengt elke maand
een nieuwsbrief uit. Voor meer informatie:
nieuws@diamantweg-boeddhisme.nl
Lennie Haarsma
Februari 2008