Kluun: Komt een vrouw bij de dokter.


Heeft de Publieksprijs gekregen, hoor ik net. Aiemaie! Nee - niet gelezen. Dus 'k moet eigenlijk m'n grote bek houden. Maar 't moet een soepeltjes geschreven rotboek zijn. Zijn er 'ervaringsdeskundige' grrls die es even hun licht kunnen laten schijnen op deze keuze van Het Publiek?

Tja, het was ook niet mijn directe keuze, maar toch kan ik er mee leven. Beter dan de drie genomineerde dames..dat zijn echt boeken die je al of niet met plezier leest en dan kunnen ze weg..in de ruildoos. Maar Kluun, tja, er was iemand vanmiddag bij de uitreiking die zei dat het goed is je te realiseren dat de partner van iemand die kanker heeft, ook zijn/haar eigen leven moet kunnen leiden, en niet alleen maar er zijn voor de zieke. Dat het dan op de manier van Kluun moest gaan(vreemdgaan terwijl je vrouw ziek is) dat wilde ze niet meteen zeggen, maar het was goed dat er eens op de andere kant gewezen werd. Ik kan daar wel in mee gaan. Bovendien is het boek heel direct en eerlijk geschreven. Niet uit op shockeren, tenminste dat voelde ik niet. Wat opmerkelijk was is dat er veel meer vrouwen op dit boek gestemd hadden dan mannen. En, dat mag toch wel even gezegd worden: Kluun heeft de geldprijs van 750.000 euro ter plekke doorgegeven aan de stichting tegen borstkanker.

Het is niet 750.000 euro, maar een nulletje minder.. Nou ja, doet aan het gebaar niets af.
 

Als 'gelezen hebben' geldt als ervaringsdeskundige: Het stemt me intens verdrietig. Dat we zulk gedrag verwarren met troost, met rouw. Ik moet mijnheer Kluun niet in een donker steegje tegen komen, want hij krijgt er één van mij. Afschrikwekkend afschuwelijk. Als dit de tijdgeest is, dan doe ik maar liever niet meer mee, soms, in het hier en nu.
Zoiets?

precies... Toch meer mensen die niet voor dit boek gaan.

 

Ik heb het om die reden niet eens willen lezen. Zelfs niet uit de Bieb. Natuurlijk mag iemand met een zieke in huis ook aan zichzelf denken maar met vreemdgaan kun je toch wel even wachten?
 

Ken Kluun niet, maar het valt me op dat vakantiegangers hier massaal een boek van die meneer in hun handen hebben, wanneer ze aan de beach, ontdaan van bovenkleding, liggen rood te bakken. kan niks wezen, is mijn idee.

Kluun is direct, schuwt geen enkel woord, hij schrijft op in
'parlandostijl', wat leest als een trein.-) Het eerste boek er komt een vrouw bij de dokter, hoefde ik niet te lezen,
omdat het al zo besproken was, dus ben meteen begonnen met de Weduwnaar. Soms moet je lachen, of frons je je wenkbrauwen door zijn woordgebruik! Het  is komisch en droevig tegelijk.

Ach ik vind het een mooi gebaar dat hij zijn geldprijs aan de  kankerbestrijding heeft gegeven...ach ja, hij kan het wel missen hoor, zijn boeken lopen ook als een trein.-)

Heb het boek gelezen en vond het afschuwelijk.
Een man die af en toe een avontuurtje van zijn vrouw mag.
De vrouw wordt ziek en meneer heeft al een nieuwe vriendin op reserve.

Heb me er heel kwaad over gemaakt, alhoewel hij nog wel probeert zijn vrouw goed te verzorgen??? Is zomaar een weekend weg met vrienden en gaat dan vreemd, terwijl zijn vrouw kanker heeft!!!!!!!!!!!!!!!!!

Is het boek nou niet goed omdat het niet goed geschreven is of omdat de hoofdpersoon een hele nare man is? Op zich kan een boek over iemand die nare en onbegrijpelijke dingen doet wel goed zijn, toch? Ik heb het niet gelezen, boeken waarvan schrijvers zo veel met hun hoofd op televisie zijn als Kluun is spreken me nooit zo aan. Ik geef toe, dat is misschien niet de beste reden om een boek op te selecteren....

Maar als je de schrijver/schrijfster niet mag dan leest een boek niet fijn. Ik kan dat in ieder geval niet loslaten tijdens het lezen.

Ik laat dat dus wel los, de persoon die schrijft en hetgeen hij schrijft. Het gebeurt vaak genoeg dat het uiterlijk en gedrag van iemand mij niet aanstaat, maar ik ken die persoon dan toch alleen van wat er in de media komt. Ik mag niet bevooroordeeld zijn, en moet dus gewoon lezen wat zo iemand schrijft, zonder er bij stil te staan hoe hij/zij er uit ziet. Dit geldt net zo goed als iemand wel heel aardig en vlot is. Hetgeen Kluun is overigens, ontdekte ik na het lezen.

Waarom vallen jullie, moderne vrouwen, zo over dat vreemdgaan?

> "Is het boek nou niet goed omdat het niet goed geschreven is of
omdat de hoofdpersoon een hele nare man is?"<

En dat is het hem nou net: die hoofdpersoon is geen nare man, hij is zorgzaam, steunt zijn vrouw, maar ja , hij is ook maar een mens, en heeft ontspanning nodig. Voor hem is dat uitgaan, en vrouwen. En nog iets: ook toen zijn vrouw geen kanker had, ging hij vreemd en zij wist dat, en accepteerde het. Lees eerst het boek voor je oordeelt.

Ik ben het helemaal met je eens! Ik vond het een erg mooi boek, waarin je zelfs begrip krijgt voor de hoofdpersoons daden. Ik heb het boek meteen twee keer achter elkaar gelezen en vind het een van de mooiste boeken die ik heb gelezen (ik heb er ook op gestemd). Inderdaad de vrouw wist dat hij vreemd ging en was hiermee accoord. Dat speelt bij mij tijdens het lezen ook door mijn hoofd. Ook wordt er in het boek uitleg gegeven over het psychologisch effect, waarom hij vreemdgaat. Voor mij was dit erg verhelderend en soms zelfs begrijpelijk (in  die relatie, in die situatie). Het is eigenlijk gewoon boek waarin een man zijn vrouw gaat verliezen aan borstkanker. Ik vond het met momenten erg zielig en heb dan ook de nodige brokken in mijn keel gehad. Toch zou ik alle grrls die het boek nog niet hebben gelezen, willen oproepen om het toch eens te gaan lezen (en alle vooroordelen tijdens het lezen los proberen te laten). Het is echt het proberen waard!

Ik val niet over het vreemdgaan als zodanig, maar over hoe iemand zichzelf zo centraal stelt terwijl je partner en moeder van je kind door een hel moet. Mijn wet is: dan cijfer je jezelf even weg. En daarbinnen is er vast wel ruimte om toch nog aan jezelf toe te komen. Maar een reactie als 'nee hè¨ dat heb ik weer' op kanker van je partner ... nee, laat dat maar ongeschreven. Het is vooral hoe de man etaleert dat hij rècht zou hebben op het compenseren van zijn eigen ellende en dat ook ten koste laat gaan van de aandacht die zijn partner op dat moment nodig heeft dat me het meest tegen de borst stuitte (sorry voor de beeldspraak).

Als zij het wist en het goedkeurde is het ineens een ander verhaal. Dat wist ik niet. Vooruit. Bij het volgende biebbezoek zal ik het eens wagen. Over vreemdgaan val ik niet. Wel over het bedriegen van mensen. Daar is dus blijkbaar geen sprake van. Als mensen samen afspreken dat er ook anderen in het spel mogen zijn dan kun je het ook geen vreemdgaan meer noemen. Dat is het pas als de één doet wat de ander niet mag weten.


Ik heb het inderdaad niet gelezen, en weet dus ook niet of de hoofdpersoon een nare man is. Wat ik bedoelde is, dat ik de indruk kreeg dat een aantal mensen die het boek wel hadden gelezen en over het boek mailde, het niet goed vonden omdat zij de hoofdpersoon een nare man vonden. In dat geval zou ik het boek evt. wel willen lezen. Maar als het er vooral om ging dat het niet goed geschreven was, dan (voorlopig) niet, dan heb ik nog wel wat anders op m'n MTBR. Dus, goed te horen dat jij daar anders over denkt, dan ga ik er misschien toch nog eens in beginnen.

 

> Als mensen samen afspreken dat er ook anderen in het spel mogen zijn > dan kun je het ook geen vreemdgaan meer noemen. > Dat is het pas als de één doet wat de ander niet mag weten.<

hier moet ik ineens heel erg aan de discussie tussen David en Keith in 6 Feet Under gisteravond denken. 2 mannen met die samenwonen en erg van  elkaar houden maar sexuele 'uitstapjes' niet afkeuren. Maar wel met een lijst regels erbij ;-) Zoals geen 2 keer sex met hetzelfde persoon. Een moderne versie van 'trouw'? Maar goed, ik ben wel enigszins verbaasd over alle 'schreeuwende-viswijf' achtige ophef over Kluun. (Ja, sorry hoor, maar zo komt het wel over vind ik.) Iedereen was heel  verontwaardigd over het gedrag van de hoofdkarakter maar niemand had het over hoe het boek geschrEven was, tot iemand  gelukkig hierover begon. Ik heb zelf het boek niet gelezen (en die schrijver ook nooit gezien of gehoord trouwens) en was nog niet echt van plan om dat te doen omdat ik niet zo'n 'ziekteboek' lezeres ben, maar ik moet nu toegeven dat ik nieuwsgierig begin te worden.

En zo zie je maar weer dat ook negatieve publiciteit de leescijfers omhoog kan brengen ;-)

Ik ben zelf ook van plan om het boek nog te lezen. Ik zit namelijk na alle verhalen hier op de lijst vol vooroordelen over Kluun en zijn boek (die samen zijn te vatten onder 'bah, akelig mannetje, blufkikker, uitbuiter, etc. etc.') en zou die graag omzetten in oordelen. Ik ben dus best nieuwsgierig hoe ik het boek nu écht vind. Heb overigens een soort dubbel-interview of zo met hem gelezen in een tijdschrift en daarin werden mijn vooroordelen wel een beetje bevestigd. En nu maar proberen met een open geest het boek tegemoet te treden, oeioeioei.

> Waarom vallen jullie, moderne vrouwen, zo over dat vreemdgaan?<

Oeps.......... Ik heb drie kinderen, allen met een relatie. Alle vrouwen zeer onafhankelijk en modern. Alle drie zijn ze falikant tegen vreemd gaan.

Als jaren wild-sixties-ervarings-deskundige kan ik je zeggen:
"Spannend, maar er komt alleen maar hopen verdriet van".

Ach, de dingen die hier nu ter sprake komen, vreemdgaan, kanker, die zijn voor mij ook ver-van-mijn-bed, maar in zoveel boeken komen feiten en gebeurtenissen voor waar ik niets mee heb, en die accepteer ik, omdat het de keuze van de schrijver is.
Een boek is een boek, en zelfs al geeft Kluun toe dat het autobiografische elementen bevat, het blijft fictie!!
En binnen die fictie accepteer ik, zeker als duidelijk gemaakt wordt waarom iets gebeurt. Eigenlijk vind ik het vreselijk dat ik me hier op moet werpen als verdediger van Kluun, ik heb notabene helemaal niet op hem gestemd! Maar zoals zijn boek aangevallen wordt, dat vind ik niet terecht, zeker als men dan het boek niet gelezen heeft. Ik besef ook terdege dat een persoonlijke achtergrond van de lezer een grote rol speelt in de beoordeling. Daar kan ik begrip voor hebben. Maar ookdaar zeg ik: het is maar een boek. Ik vond overigens zijn manier van schrijven heel direct en open, dat kan ik wel waarderen. Het is de vraag of Kluun zich waar zal maken in komende boeken, als hij toch dit onderwerp los moet laten. Tot dan zeg ik: Hij schrijft lekker weg, maar diepgang is er niet.

>> Waarom vallen jullie, moderne vrouwen, zo over dat vreemdgaan? >
Tja, bij de introductie van Kluun werd naar 'ervaringsdeskundigheid' gevraagd. Nou kon je kiezen, voorzover ik begreep, tussen kanker, overspel en gelezen. Qua ervaring dan. Dus het zit er dik in dat we een correspondentie krijgen als deze als er nog maar zo weinig Kluun-lezeressen zijn. Misschien paar weken wachten?

Daar geheel naast: wat heeft het al dan niet vallen over vreemdgaan te maken  met moderniteit? Ik geloof dat 'vreemdgaan kan' al weer meer dan een decennium reuze oudbakken is. Misschien een kwestie van postmoderniteit?

Gistermiddag was ik in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht bij de uitreiking van de NS Publieksprijs 2006 aan Kluun. Ik was hierbij aanwezig als zogenaamd 'lid van de kernjury'. Deze kernjury bestond uit 600 mensen, die zich hadden verplicht alle zes genomineerde boeken te lezen, alvorens hun stem uit te brengen. Het oordeel van de kernjury telde voor eenderde mee bij de bepaling van de einduitslag. Het oordeel van de kernjury was toch anders dan die van 'het grote publiek'.

Kernjury:
Het huis van de moskee van Kader Abdolah
Joe Speedboot van Tommy Wieringa
Komt een vrouw bij de dokter van Kluun
Rendez-vous van Esther Verhoef
De ontsnapping van Heleen van Royen
Nieuwe buren van Saskia Noort

Grote publiek
Komt een vrouw bij de dokter van Kluun
Het huis van de moskee van Kader Abdolah
Joe Speedboot van Tommy Wieringa
Rendez-vous van Esther Verhoef
Nieuwe buren van Saskia Noort
De ontsnapping van Heleen van Royen

Opvallend is de afwezigheid van de vrouwelijke schrijvers in de hoge regionen. Het boek 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa was zowel bij de kernjury als bij het grote publiek verreweg de grote favoriet van de mannen. 'Het huis van de moskee' van Kader Abdolah werd vooral gekozen door vijftigplussers. Het winnende boek 'Komt een vrouw bij de dokter' was bij vrouwen favoriet Vreemd? Het gaat toch over een ontrouwe partner? Zelf vond ik het moeilijk  te kiezen uit 'Het huis van de moskee', 'Rendez-vous' en 'Komt een vrouw.'. Het boek van Kluun zou ik anders nooit gelezen hebben. Ik had er te veel negatieve dingen over gehoord. Nu ben ik blij dat ik het boek wél gelezen heb. Ik las het in twee keer uit en het hield me enorm bezig. Dagenlang heb ik met het dilemma uit heb boek rondgelopen. Enerzijds kan ik wel begrip opbrengen voor de ontrouwe partner, maar anderzijds kan ik ook goed de woede van velen begrijpen, zeker als je je verplaatst in de vrouw 'Carmen'. Ze wordt dan toch maar lelijk bedrogen, ondanks alle ten toongespreide liefde van haar partner. (Van bedriegen is wel degelijk sprake, want Carmen heeft bedongen dat hij (Stijn) geen andere vrouwen zou hebben tijdens haar laatste levensfase.) Die liefde is zeker oprecht, maar het leven naast een steeds zieker wordende vrouw is zo zwaar, dat hij 'het vreemdgaan' nodig heeft, om zijn vrouw de liefde en toewijding te kunnen blijven geven. Hier op de mailinglist komen heel heftige reacties voorbij. In de trant van 'Heb het boek gelezen en vond het afschuwelijk!' 'Vreemdgaan terwijl je vrouw kanker heeft', 'Ik ben woedend'. "Zo'n boek wil ik gewoon niet lezen, die man komt te vaak met z'n hoofd op de televisie'. Eigenlijk moet ik een beetje lachen om deze reacties. Een boek dat zovéél emoties oproept is volgens mij al een geslaagd boek. Moet je het altijd met het gedrag van de hoofdpersoon eens zijn, om een boek te kunnen waarderen?
Moet je de auteur een prettig mens vinden? Ikzelf leg voor het beoordelen van een boek andere criteria aan. Raakt het boek mij, houdt het me (een tijdje) bezig en wil ik er met anderen over spreken? Ik ben blij dat ik 'Komt een vrouw bij de dokter' gelezen heb en me over mijn vooroordelen heb heen gezet. Wat mij betreft: een terechte winnaar.

Helemaal mee eens. Een boek zou je niet op basis van je eigen morele verontwaardiging over de activiteiten van de hoofdpersoon moeten beoordelen. Dat heeft niets met de kwaliteit van het boek te maken, dat ik overigens niet heb gelezen en misschien gezien mijn, met de hoofdpersoon, vergelijkbare omstandigheden wel zou moeten doen of toch maar niet?

dat ben ik niet met je eens. de literaire kwaliteiten van een boek zou je niet op die gronden moeten beoordelen, daarin vinden we elkaar. maar mijn oordeel over een boek als geheel hangt zeker niet alleen af van het penvoerderschap van de auteur m/v. dan spelen ook elementen mee als originaliteit, plotopbouw, en of het mij persoonlijk raakt op een manier waardoor ik later met genoegen aan de leeservaring terugdenk.

als de hoofdpersoon een onprettig mens is die alles doet wat tegen mijn persoonlijke levenswijsheden ingaat botst het uiteraard sneller dan wanneer ik mij, wandaden of niet, kan vinden in bijvoorbeeld motivatie en omstandigheden.
 

Ik vraag me steeds het volgende af. Als Kluun nu een vrouw was geweest en de zieke partner een man, zou het boek dan ook zo'n succes zijn geweest? Ik denk het niet en dat heb ik ertegen.

dat omdraaien werkt nog steeds, soms op de lachspieren, maar vaak blijkt dat de emancipatie hier en daar weinig heeft opgeleverd.

ja - en nog iets.
ik moest er lang over nadenken maar je zet me op het spoor. het is voor mij niet eens het vreemdgaan - dat is iets tussen twee mensen. als die daar een overeenkomst over hebben, wie ben ik dan om daar iets van te vinden?
ik kan m'n bedenkingen hebben natuurlijk, maar die hou ik dan voor mezelf. nee - wat mij veel erger plaagt, is het feit dat het lijkt (let wel, ik ben voorzichtig) alsof deze Kluun een slaatje slaat uit het feit dat zijn vrouw doodgaat. handig toch? je vrouw heeft kanker en gaat dood. nou, daar schrijf je dan toch een sappig boekje over en wel zodanig dat heel Nederland het er over heeft.
dat is nog eens slim bekeken: geld slaan uit verdriet en pijn en angst. en DAt is waar ik misselijk van word. ongeacht of het goed is geschreven of niet. dat laatste wil ik dan niet eens meer weten.
ik denk dat ik me gruwelijk in de steek gelaten zou voelen in haar geval.
Boekgrrl - die zich nu ook schuldig maakt aan het meedoen aan een hype.
 

Ik hink zelf op 2 gedachten (heb het boek niet gelezen): hoe kan een boek waarin een man openlijk vertelt over vreemdgaan, terwijl zijn vrouw ligt te sterven aan kanker, nou een mooi boek zijn? Aan de andere kant: getuigt het niet van een enorme liefde voor haar man als zij het hem gunt om verder te gaan, omdat ze weet dat zij het niet gaat redden?

Van mensen (vrouwen! nooit hoor ik een man over dit boek) om mij heen hoor ik alleen maar positieve verhalen, maar als ik de gladde
marketingman Kluun (die zichzelf en zijn boek uitstekend in de markt weet te zetten!) weer in een programma zie opduiken, denk ik gelijk weer: laat maar...


>> Daar geheel naast: wat heeft het al dan niet vallen over vreemdgaan >> te maken > met moderniteit? Ik geloof dat 'vreemdgaan kan' al weer >> meer dan een > decennium reuze oudbakken is. Misschien een kwestie >> van postmoderniteit?<

ha!! ;-) ik zie dit binnenkort opduiken in een Peter van Straaten
tekening... 2 mannen aan de bar hangend: 'Ik ga tegenwoordig vooral postmodern vreemd. Bevalt prima.'


Ik heb Kluun niet gelezen en zal dat ook niet doen. Netzomin als ik het proza van de dames Verhoef, Van Royen en Noort tot me zal nemen. Lekker geschreven allemaal, die boeken? Vast wel. Duzend mensen schrijven lekker en hapgraag. Maar ik ben er niet nieuwsgierig naar. Wat zou ik opschieten met die lectuur? Word ik wat wijzer van? Krijgt mijn schoonheidsgevoel een kick? Word ik somehow een tikkie opgewonden of zenuwachtig of kwaad? En als dat allemaal samenvalt - lees en huiver!

Ben ik dus een elitaire lezer? Zal best en mij best.

Heerlijk! Ik voeg me bij je. Ik krijg die hapklare brokken heel vaak niet weg. Gestrand in Tommy Speedboot bijvoorbeeld. Dat is de recentste die ik me herinner. Er is gelukkig bookcrossing (mijn bibliotheek) zodat je de boeken én zonder veel geld er aan uit te geven kunt proberen en snel weer verder op reis kunt sturen als het je niet bevalt. Overigens, mag je zeggen dat je door het thema gewoon geen zin hebt in een boek? Ik bespeur hier een beetje een paradoxale onbevooroordeeldheid, namelijk.
 

Heb het boek gelezen.
Veel om me toe gezien.
Vandaar???
Wie kent zichzelf??

wat een diepe! ;-)
ik heb het o.a. bij de buurtjes ervaren. zij acute reuma, kon niets meer. de weduwe next door had het dubbele bed nog niet weggedaan. hupsakee. iedereen wist het. de tot rolstoel veroordeelde echtgenote hoorde het bedplezier van manlief door de eensteenswand. ze heeft niet heel lang meer geleefd. hij trouwens ook niet.

ik verbaas me overigens over de graagte waarmee lezers (en kijkers) de werkelijkheid voorgeschoteld willen krijgen. de werkelijkheid is altijd gekker dan je verzinnen kunt, maar waar blijft de duim, de metafoor? dat werkelijke gebeurtenissen tot de verbeelding spreken, daar kan ik inkomen, maar dóe er dan iets mee, til het uit boven de platte werkelijkheid. zo niet, zet het gewoon in de krant dan kan het nog als lopend vuurtje dienen.

> Als jaren wild-sixties-ervarings-deskundige kan ik je zeggen:  > "Spannend, maar er komt alleen maar hopen verdriet van".

Misschien zit het verschil in de generatie?
tijdgenoot en ook geen liefhebber (meer) van vreemdgaan in de relatie.

> Wat zou ik opschieten met die lectuur? Word ik wat wijzer van? > Krijgt mijn schoonheidsgevoel een kick?
> Word ik somehow een tikkie opgewonden of zenuwachtig of kwaad? En als dat > allemaal samenvalt - lees en huiver!<


Tja, ik denk dat hier ook duidelijk de scheiding tussen soorten lezers zichtbaar wordt. Ik lees bijvoorbeeld een boek wel degelijk om de inhoud. Genieten van de schoonheid van het taalgebruik in een boek, dat kan ik ook. Maar ik zal nooit een boek lezen alleen maar vanwege de literair verantwoorde schrijfstijl of de prachtige metaforen. Rijke inhoud tezamen met door kunstenaarshand geschreven zinnen levert natuurlijk hét ideale boek op.

> Duzend mensen schrijven lekker en
> hapgraag. Maar ik ben er niet nieuwsgierig naar.<

Ai! Wat klinkt mij dat hoogmoedig in de oren.

Wat Kluun's boek betreft vind ik het vreemd, dat de ontrouw door sommige  girls zo breed uitgemeten wordt! Eigenlijk gaat het boek meer over trouw. Het boek heeft eigenlijk een heel groot thema. Doorleven terwijl de dood al een stukje met je oploopt.

> Netzomin als ik het > proza van de dames Verhoef, Van Royen en Noort tot me zal nemen. Lekker > geschreven allemaal, die boeken? Vast wel.<

heb je het lekkere hapklare proza al wel even geroken?

> dat is nog eens slim bekeken: geld slaan uit verdriet en pijn en angst.<

Zo gaat dat vaak niet. Denk ik. In eerste instantie zal de schrijver echt niet aan geld en roem hebben gedacht. Vaak komt creativiteit juist opborrelen als je tot de bodem bent gegaan. Dood, heel dichtbij, kan heel rare dingen met je doen.

ja - dat snap ik. maar iedere keer wéér die kop in de publiciteit - dat  vind ik toch wel degelijk gaan in de richting die ik beschrijf. ik moet 'm niet.

Ik zie net dat Kluun zo dadelijk te gast is bij Pauw en Witteman op Ned 1. Evenals Joan Haanappel: wat een énige combinatie;-)).

> Ik vraag me steeds het volgende af. Als Kluun nu een vrouw was geweest en > de > zieke partner een man, zou het boek dan ook zo'n succes zijn geweest? Ik> denk het niet en dat heb ik ertegen.<

Maar een aanname met betrekking tot een situatie die je niet kunt  toetsen (want die situatie is er niet) kun je toch niet als argument tegen een boek (of tegen de prijs?) gebruiken? Dan zijn wij nog niet jarig.

Eh, neeeeh, het was zomaar een gedachte....

 

Ik heb de hele discussie gevolgd. Best wel interessant hoe mensen zo verschillend de dingen beleven. Maar ik denk dat je inderdaad moet oppassen voor 'voor' oordelen. En nu gaat het over een personage in een boek, laat staan als je iemand 'kent' die zo leeft. Wat zegt dat over de mens? Wie bepaalt voor een ander (stel) hoe ze 'mogen' leven? Je mag wel een mening hebben uiteraard, maar dat is ook alles, vind ik! En dat je voor jezelf zoiets niet wenst, oke. Dat is ieder zijn vrijheid en keus in het leven.
Wees blij dat we kunnen en mogen kiezen. Ik ga het boek in ieder geval nog lezen, na deze discussie. Wie weet erger ik me ook wel hoor.. hahaha

Ik had al vermeld dat ik hem wel goed vind schrijven, maar dat zijn thema's (zwartgallig, zwaar) mij niet aanspreken. En ik vind inderdaad dat schrijven een kunstvorm is, maar af en toe een lekker weglees boek zonder bij elk woord de diepgang, kleur etc te onderzoeken, ook heerlijk hoor. Ik ben net begonnen in 'de terugkeer van de dansleraar" van Henning Mankell. Ik lees  vooral waar ik op dat moment 'zin' in heb..net als met eten. Lekker afwisselend. Soms stampot, soms culinaire hoogstandjes.. ;-))


NS Publieksprijs 2006


 
Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 17/10/06  Eisjen

Terug naar top pagina