Ricus van de Coevering: Sneeuweieren


Afgelopen zondag in een dag en in een keer achter elkaar uitgelezen: Sneeuweieren (kleine roman). Niet te geloven wat een dramatisch verhaal. Van een jonge Nederlandse schrijver, een debutant. Boek is vorige maand verschenen, maakt nu al kans op nominatie gouden ezelsoor naar 't schijnt. Verhaal gaat over een vrouw wiens dromen nooit zijn uitgekomen. Wordt getypeerd als mix tussen Boven is het stil en Knielen op een bed violen, maar dan toch heel anders en in het klein. Deze schrijver is veel jonger, pas begin dertig. Echt apart hoe hij zich kan inleven in een vrouw van 30+. Vond op www o.a. de volgende reacties (binnen een paar weken na verschijning al):

Verbluffend goed debuut. In 175 pagina's ontvouwt Ricus van de Coevering een fatale geschiedenis, kalm en met uiterste beheersing opgeschreven. De afloop zal ik niet verraden, maar ik kan wel zeggen dat de klap bij mij nog nagalmt. Tussen alle debuten die zich in de loop der tijd op mijn bureau hebben opgestapeld, is dit die ene vondst. Een kleine roman, aangrijpend en wonderschoon in zijn eenvoud.
- Karin Overmars, Het Parool

Waarom is het toch dat boeken over het platteland momenteel zo'n hoge vlucht nemen? Gerbrand Bakker schreef zijn veelgeprezen en –gelezen
boerenroman 'Boven is het stil'. Het bijzonder fraaie debuut 'Sneeuweieren' van Ricus van de Coevering wordt er al mee vergeleken –
Peter van Vlerken, Eindhovens Dagblad (GPD)

Een verrassend mooi verhaal met een krachtige onderstroom die mij meesleurde tot het einde
– Thomas Rosenboom

In de interne monoloog van de eenzame moeder houdt Van de Coevering heel fijntjes de balans tussen de emotionele observaties, die de
nuchtere lezer zonder meer accepteert, en vervreemdende gedachten die haar langzaam naar de afgrond trekken. Gedachten die steeds meer
godsdienstig worden, totdat er op het laatst alleen nog een catharsis mogelijk is die aan de beklemmendste stukken in Knielen op een bed
violen doet denken. Listig houdt Van de Coevering de lezer op het puntje van zijn stoel – om vervolgens die stoel venijnig onder hem uit
te trekken.
- Joost de Vries / De Groene Amsterdammer

Onafwendbaar voltrekt zich als een Griekse tragedie een keten van gebeurtenissen die tot een inktzwart einde voert. De pluimveehouderij vormt het gruwelijke decor voor dit klassiek vormgegeven drama. De laatste hoofdstukken zingen lang na in je hoofd. Hier wordt verdriet en de machteloosheid om daarmee om te gaan op zeldzaam mooie wijze
beschreven.'
– Sonja de Jong voor o.a. Noordhollands Dagblad.

Het verhaal in een notendop: Olga (hoofdpersonage) is een gevoelige vrouw die met haar man Harm (een norse pluimveehouder) en hun geadopteerde zoon David in een afgelegen boerderij woont. Elke week zingt ze in het plaatselijke koor. Het zingen herinnert haar aan haar jeugddroom: ze had een beroemd zangeres willen worden. - In het gezin zijn spanningen. Harm ziet de dertienjarige David graag als zijn opvolger, maar deze heeft meer interesse in de dieren in het moerasgebied rond de boerderij. - Wanneer op een dag David niet thuiskomt en Harm naar hem op zoek gaat, vindt er een gebeurtenis plaats die Olga's wereld voorgoed zal veranderen. Klinkt zo wat saai misschien, maar 't is prachtig.

Janine W.
december 2007
 

 




Ricus van de Coevering

 

Knielen op een bed violen en Boven is het stil besproken bij de Boekgrrls.

 

 

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 19/12/07  Eisjen