Alice Hoffman
De derde engel
Oorspronkelijke titel: The Third Angel
Vertaling: Emmy van Beest en Josephine Ruitenberg
320 pagina's | Orlando | mei 2012



De derde engel is de twintigste roman van de Amerikaanse schrijfster Alice Hoffman en voor mij het eerste boek dat ik van haar lees. Ik lees bij voorkeur in het Engels, maar ik moet zeggen dat de vertaling van Josine Ruitenberg en Emmy van beest erg prettig leest.

Drie verhalen over een huwelijk
Het boek beslaat drie levensverhalen of drie beschrijvingen van een huwelijk in drie verschillende tijdsperiodes. Gaande weg schiet je heen en weer tussen de diverse personages en aan het eind zijn de touwtjes keurig aan elkaar vast geknoopt.

Waar de reiger woont
Het verhaal start in 1999 en heeft als titel ‘waar de reiger woont’. Die reiger is een haast magische figuur die beide zusjes Maddy en Allie verbindt met hun aan bed gebonden moeder die aan kanker lijdt. Moeder Lucy vertelt hen het sprookje van hun grootmoeder die ooit de vijver in was gelopen om aan de reiger te vragen om over haar dochter te waken, Lucy heeft hetzelfde gevraagd voor haar eigen dochters, wanneer ze bij het moeras in Connecticut komen wonen. Als beide meisjes volwassen zijn heeft Allie een groot succes geboekt met haar boek over de ware liefde van de blauwe reiger.
Maddy, die nogal jaloers is aangelegd en een fors minderwaardigheidscomplex heeft overgehouden aan haar jeugd, voelt zich hierdoor verraden, zij is een nul, mevrouw tweede keus.
Allie woont inmiddels in London en gaat trouwen met Paul een filmeditor die ze ontmoet heeft toen ze bloemen neerlegde bij Kensington Palace voor prinses Diana. Maddie neemt op een ultieme wijze wraak op haar zus door een relatie met Paul aan te gaan. Daarna is ze weer teruggegaan naar New York waar zij een goede baan heeft als advocaat. Een paar dagen voor het huwelijk komt zij zonder dat iemand het weet al naar Londen en neemt intrek in een vervallen hotel dat volgens Lucy, ooit het mooiste plek ter wereld was.

Lion Park Hotel
Dit hotel speelt weer een grote rol alle drie de verhaallijnen. Men zegt dat het er spookt en ik de kamer tegenover die van Maddy wordt elke nacht om half twaalf luidkeels ruzie gemaakt terwijl er niemand logeert. Die spookachtige ruzie komt weer terug in deel twee Lion Park Hotel, 1966, waar Frieda (de latere moeder van Paul), die van huis is weggelopen naar Londen, werkt als kamermeisje. Zij ontmoet daar rockzanger Jamie en wordt zijn muze, terwijl hij op het punt staat te trouwen met een ander. Frieda keert weer terug naar huis en trouwt alsnog met haar ‘saaie’ jeugdvriend en word moeder van een baby, Paul.
Dit vond ik het boeiendste deel, het karakter van Frieda was geloofwaardiger en ik kon me in haar inleven. Maddy met haar wrokkigheid en Allie die tot op het ongeloofwaardige af doet wat zij vindt dat ze moet doen, ergerden me.

De regels van de liefde
In deel drie, de regels van de liefde 1952, komen we het jonge meisje Lucy tegen die met haar vader en stiefmoeder de oceaan over gestoken is voor een huwelijk. Ze is een eenzelvig meisje dat het dagboek van Anne Frank leest en herleest. Dan wordt ze ongemerkt de go-between tussen de aanstaande bruid, haar stieftante Bryn, en haar ex-man die ze niet los kan laten. Hierna volgt een lange flashback waarin de drie verhalen ineen vallen en er sprake is van een redelijk happy end.

De derde engel
De titel de derde engel slaat op een verhaal dat dokter Lewis (de vader van Frieda) aan de twaalfjarige Lucy vertelde en Frieda weer aan Addie. ‘Men zegt dat er een engel van het leven en een engel van de dood is, maar er is er nog een. De engel die onder de mensen is. … Zijn functie is om ons te laten zien wie we zijn.’ Lucy wordt, wanneer zij Bryn met haar ex ziet weglopen,  beschreven als een engel. ‘Een engel die gevangen zat in een lichaam van vlees en bloed, maar eruit wilde breken.’

Bewust van heden naar verleden
De schrijfster werk heel bewust van heden naar verleden waardoor ze een spanning opbouwt. Voor mij was dat niet voldoende, als heel vroeg in het verhaal zie je aankomen waar ze naar toe wil en het snelle tempo samen met de soms onwaarschijnlijke gebeurtenissen, maakten dat het verhaal me niet altijd boeide. Er zitten allerlei boodschappen in het verhaal verweven, over ware liefde, over bedrog en vergeven en met name dat je ergens in moet geloven om het in dit leven vol te houden. De jonge Lucy en de bedrogen echtgenoot, die aan de fles gegaan is, zijn beide hun vertrouwen kwijt geraakt, pas wanneer ze elkaar ontmoeten komt het spook van zijn woede tot rust.

Moderne fabels
Ik las ergens dat Hoffman haar werk ziet als moderne fabels die de lezer lessen in de liefde, dood en familiezaken presenteert, met een scheutje magie en prachtige natuurbeschrijvingen. Dat herken ik wel, wanneer je daar van houdt is dit een ‘uitzonderlijk meeslepend drieluik van noodlottige liefdesverhalen (blurb). Ik heb het niet met tegenzin gelezen, maar het lag er voor mij te dik op om echt van het verhaal te genieten. De stijl, een reeks korte zinnen, half in spreektaal afgewisseld met lange gedachtengangen van een personage, soms in flashback, van  vind ik niet prettig om te lezen. Hoeveel moeite ze zich geeft om de omgeving en de tijdsfeer te schetsen, zo weinig diepgang krijgen de vele karakters die in het verhaal voorkomen. Ontroerend vond ik het sprookje van de blauwe reiger en de rol die het speelt tussen de zussen en hun moeder. Jammer genoeg komt dat later niet meer terug in het verhaal maar pakt Hoffman het beeld van de derde engel op.




  Henriette

 

 





De derde engel

Boektrailer



alice hoffman

Alice Hoffman
Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 11/08/12  janneke