Een vraag en een stelling:
- "Gisteravond toen ik nog even aan het zappen
was zag ik het laatste stukje van het programma Rondom 10 over wel of niet een vaste
boekenprijs. Er waren wat uitgevers (o.a. Vassallucie) en ik heb er maar weinig van
gezien. Ik weet alleen dat het erom ging of de vaste boekenprijs nog gehandhaafd blijft.
Heeft iemand dit ook gezien of iets erover gelezen........ Is natuurlijk geen slecht plan
als er meer concurrentie komt. ....en lagere prijzen."
Reacties:
- Ik heb het programma maar half gezien maar heb er
het volgende van onthouden: Het ging over de kans dat als de vaste boekenprijs wordt
losgelaten alleen de bestsellers goedkoper worden en de wat moeilijkere boeken of
bijzondere uitgaven onbetaalbaar worden en/of gewoon niet meer verschijnen. Want die
"moeilijke" boeken met kleine oplages worden nu gefinancierd door de
bestsellers. Als de prijzen los gelaten worden wil dat niet zeggen dat alle boeken
goedkoper worden, alleen de toptienboeken. En dat kan als gevolg hebben dat uitgevers
steeds meer op safe gaan spelen en geen risico's meer nemen. Het probleem blijft toch dat
het Nederlandse taalgebied nogal klein is. Te klein voor dit soort marktwerking, als je
het mij vraagt leidt het alleen maar tot verschraling van het aanbod."
En dan breekt de discussie los:
- > "Wat ik mij nu al jaren
afvraag, is of hier enige controle op is. Dit wordt wel gezegd, maar is het ook zo? Kan
dat aangetoond worden. <
Heel simpel: je hoeft alleen maar de oplagecijfers
er op na te slaan.
> Of wordt het gewone
ondernemingsrisico weggenomen door de consument. Persoonlijk zou ik een dergelijke
subsidie niet aan de markt overlaten. Het is een verkapte vorm van belasting waar geen
enkele controle mogelijk is door (een vertegenwoordiger van)de belasting betaler.<
Nee, het is geen verkapte belasting: het is pure
ondernemerswinst die m.i. nuttig besteed wordt. Ze zouden de winsten van de bestsellers
ook gewoon in hun zak kunnen steken, bij mijn weten is er geen wet die dat verbiedt.
> Een andere vraag is natuurlijk
welke uitgaven niet mogelijk zouden zijn zonder deze subsidie.<
Nogmaals: het zijn geen subsidies, het zijn
bedrijfsinvesteringen. Maar goed: wat zou er buiten de boot kunnen vallen? Alles waarbij
het succes niet bij voorbaat vast staat? Alles waarbij de auteur niet gemarked kan worden
als de jongste debutant, de oudste debutant, de mooie jonge meid met de vieze praatjes of
de lelijke jonge hoerenloper? Bijna alle dichtbundels. Veel vertalingen, vooral als ze uit
de verkeerde landen komen. Mooi vormgegeven boeken. Kleine oplages. Kan nog wel even
doorgaan.
> En wie de kopers zijn van deze
uitgaven.<
Mischien ben je het zelf wel terwijl je dat niet in
de gaten hebt.
> En of die kopers niet heel
goed in staat zouden zijn meer te betalen voor zo'n uitgave.<
Wat een belachelijk idee!!! Hoe kom je daar nou
bij??
> Verder heeft de subsidie
betaler geen enkele inspraak over de besteding van die subsidie. Ik vind dat hier wel erg
veel aan de markt overgelaten wordt, onder het mom dat je dat niet aan de markt kunt
overlaten.<
Het is ook geen subsidie!!!!!! Het is de opvatting
van de meeste uitgevers dat ze geen wasmiddelen verkopen maar een cultuurgoed beheren.
> (en economisch gezien is het
nog zeer de vraag of het klopt. Over het algemeen wordt er bij lagere prijzen meer
gekocht. Die hogere prijzen gelden ook voor het gesubsidieerde boek. leuk probleem)<
Ja, maar wat wordt goedkoper en dus nog meer
gekocht? . Dat is nu net waar het om draait. Tenzij je het geen enkel probleem vindt als
er alleen nog maar Paardenfluisteraars, Tweelingen, Huizen met geesten, Annas en Johannas,
Youpen van 't Hek en van die Novella flut bloemlezingen op de markt verschijnen.
>Oplage cijfers zeggen mij niet
zoveel.<
Zoals ik schreef zit daar ook het ondernemers
risico in. Uiteindelijk weet je nooit van te voren bij wat voor product dan ook of het
winst oplevert. Dus in boeken met lage oplagecijfers zitten dan ook boeken waarvoor men
helemaal geen lage oplagecijfers verwachtte, dus gewoon een geflopt product.
>We weten niet of alle
prijsafspraak winsten naar moeilijke uitgaven gaan. Of dat deze winsten voor 10 % naar
één exclusief boekje gaan, en de rest pure winst is. Daar heb ik in die discussies nu
nooit cijfers over gezien. Als men dan al vindt dat het 'byzondere boek' gesteund moet
worden, kun je dat m.i. toch op een wat controleerbaarder wijze doen. Bijv zoals dat bij
de film gaat. En ik weet daar is veel kritiek op En dat is precies wat ik
bedoel."<
En dan volgt nog een vurig pleidooi:
"Als je boeken ziet als producten en
uitgeverijen als fabrieken heb je helemaal gelijk. Ik zelf word echter heel treurig van
die tendens waarbij alles wordt gezien als product waarvan de waarde wordt afgemeten aan
de opbrengst in geld. Het Nederlands taalgebied is nu eenmaal klein en boeken uitgeven is
duur, vooral voor kleine doelgroepen. Bijvoorbeeld de jeugdliteratuur. En gelukkig zijn er
Paul van Loon en Carrie Slee, die veel verkopen en daarmee andere (meer literaire)
uitgaven mogelijk maken. En zo gaat het bij de grote mensenboeken ook. Wat is daar nu toch
op tegen?
Dat jij een boek dat niet veel verkocht wordt als
FLOP ziet: daar staat mijn verstand van stil. Of een boek geslaagd is of niet hangt dus
wat jou betreft van de verkoopcijfers af? Dan zal je het wel heel gek vinden dat er veel
Nederlandse uitgevers zijn die het vak zijn ingestapt niet om zoveel mogelijk geld te
verdienen maar in de eerste plaats uit liefde voor het boek. En vanuit die liefde geven ze
soms boeken uit omdat ze vinden dat die zo'n bijzondere betekenis hebben dat ze uitgegeven
dienen te worden, of ze nu door 100 of door 100.000 mensen worden gelezen. En dat is heel
wat anders dan de AH die goedkopere toptienboeken wil verkopen omdat ze daar (nog meer)
geld aan kunnen verdienen. Want de AH is er helemaal niet in geïnteresseerd dat er een
brede schrijf- en leescultuur blijft bestaan, dat waar de uitgevers middels dit systeem
(zou het ook in andere kleine landen bestaan? vast wel) wel voor zorgen. Maar helaas: als
de AH zijn zin krijgt moet ook de gewone boekhandel mee gaan doen, simpel om te overleven.
Helaas heeft elke boekhandel maar beperkte ruimte op de schappen, dat betekent dat er meer
ruimte voor toptienboeken en minder ruimte voor andere boeken in de winkel zal zijn. Dat
leidt er weer toe dat er meer toptienboeken en minder andere boeken worden uitgegeven
omdat het risico van onverkoopbaarheid dan wat al te groot wordt. Ik zie het nu al bij de
Bijenkorf (nee, daar moet je ook geen boeken kopen): sinds de introductie ervan hebben ze
kasten vol goedkope heruitgaven (ben ik helemaal niet tegen) en dat gaat ten koste van
Engelstalige literatuur (waar ik nogal een fan van ben dus daar ben ik wel op tegen), daar
hebben ze nu nog niet eenderde van het vroegere aanbod. En wat hou je dan over? De
Grishams, de Clancy's en deTrollops."
Maar de verschillen van mening waren de wereld nog
niet uit. Nog een klein stukje discussie.
- "even kijken of ik nog een nuttige bijdrage kan
leveren. Er werd gezegd:
>Mijn punt is niet dat het boek
gesteund wordt maar hoe het gaat. Persoonlijk ben ik gewoon niet overtuigd van
edelmoedigheid van alle uitgevers. Persoonlijk denk ik dat de grote uitgevers gewoon op
winst uit zijn. Net als elke andere ondernemer. En daar worden de extra winsten gemaakt.
Niet bij de kleine uitgeverijtjes.<
wat uitgevers zeggen, ik denk naar aanleiding van
onderzoek: je weet nooit wat een boek gaat doen. Je kunt geen marktonderzoek doen naar 1
speciaal boek. dus je moet een hoop proberen. Van de 10 die ze uitbrengen is er 1
succesvol, waarmee dus verdiend wordt, 8 zijn verliesgevend, en de resterende is noch
winst noch verlies. Bovenstaande zal vooral gelden voor literaire uitgevers;
wetenschappelijke en educatieve uitgevers zijn een ander verhaal.
>Nog nooit heb ik iets gezien
met: we hadden zoveel extra winst van de vaste verkoop prijs, en dat hebben we ermee
gedaan voor het 'byzondere boek'.<
Maar dat is wel wat Spaans van Vassaluci zei:
dankzij het succes en de winsten van Lulu Wang, kunne we een interessant dichtbundeltje
uitbrengen in de oplage van 500. Natuurlijk valt hij normaliter jou als lezer daar niet
mee lastig. Wat kan jou dat schelen?
>Verder zijn de argumenten van
de eenheidsworst bij elke afschaffing van vaste prijzen aangevoerd. Brood, fietsen, enz.
En het klopt gewoon niet. De markt wordt gevarieerder en interessanter.<
Dat denken meer mensen, en daarom wordt er goed
gekeken naar wat er in bijvoorbeeld Engeland gebeurde toen de vaste boekenprijs viel. Je
kunt daar in de supermarkt boeken kopen, tegen lekkere prijzen. Je hebt de keus uit een
stuk of 20 titels. Lekker he? Er zijn een flink aantal kleine boekwinkels verdwenen. Die
konden niet meer overleven. Hindert nikx toch, als je in een grote stad woont? Boekwinkels
genoeg. De boeken die de top 20 niet halen, zijn duurder geworden. Want die kunnen niet
meer meeprofiteren van de winst die er behaald had kunnen worden op de bestsellers. Maar
ach, lezen wordt al met al toch steeds elitairder, dus so what. Als je echt wilt lezen,
betaal je er maar al te graag voor toch? Alleen is daarmee het beginargument, van
goedkoper lezen, een beetje onderuit gehaald.
>Neeeee, ik zeg dat niet ALLE
boeken met lage verkoopcijfers GEPLAND waren als 'byzonder boek'. Dus dat het normale
bedrijfsrisico van een flop, waarmee ik dus niet wil zeggen dat het boek een flop is, maar
de verkoop ervan, ook in de lage omzetcijfers zitten.<
8 op 10 floppers is niet normaal meer:) floppen is
ook geen goed woord. Maar er zijn veel boeken waar een kleine boekwinkel maar 1, hooguit 2
exemplaren van verkoopt, en waarvan we dan denken dat het toch goed is dat ze gemaakt
zijn. Beetje variatie en keuze voor lezers.
>Overigens, nu je het over
buitenlandse boeken hebt. Daar geldt die vaste boekenprijs ook.
Dat is niet waar. die is vorig jaar
"gevallen".
>Dat denken meer mensen, en
daarom wordt er goed gekeken naar wat er in bijvoorbeeld Engeland gebeurde toen de vaste
boekenprijs viel. Je kunt daar in de supermarkt boeken kopen, tegen lekkere prijzen. Je
hebt de keus uit een stuk of 20 titels. Lekker he?<
Inderdaad, lekker. Je doet je zaterdagse
boodschappen, loopt langs het rek, kijkt even bij de bestsellers en koopt een goedkoop
boek waarmee je vervolgens de rest van je weekend mee doorbrengt. Wil je iets anders, dan
ga je naar een echte boekwinkel, waar je diezelfde boeken weer tegenkomt, maar net zo goed
een heleboel andere...
>Er zijn een flink aantal kleine
boekwinkels verdwenen. Die konden niet meer overleven. Hindert nikx toch, als je in een
grote stad woont? Boekwinkels genoeg.<
Maar ook bijna elke kleine "off-license"
(kruidenier om de hoek, die ze in Engeland en Ierland overal nog hebben) verkoopt die 20
titels. Je maakt mij niet wijs dat ze ten tijde van die vaste boekenprijs in ieder dorp
een goede boekwinkel hadden. Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met Nederland: mijn ouders
wonen in een klein dorp in Drenthe, helemaal zonder boekhandel. Het eerstvolgende dorp
heeft wel een supermarkt en een drogisterij, maar geen boekhandel. Daarvoor moeten ze 20
km rijden. Als die supermarkt en die drogisterij nu eens goedkope boeken gingen verkopen,
zou er in ieder geval iets te krijgen zijn, en dat zou absoluut geen invloed hebben op wat
er in de "grote stad" in de boekhandels zou worden verkocht."
Eén ding mag duidelijk zijn Iedereen kan zijn
mening kwijt bij de boekgrrls.
De
mening van een boekgrrl-auteur:
Pauline van de Ven
Voor ons is de vaste boekenprijs rampzalig. De
kosten voor het produceren van een boek zijn de laatste tien, twintig jaar drastisch
gedaald. Daarmee ook het financiële risico van het vak. Uitgevers zijn bij veel kleinere
oplages dan vroeger uit de kosten. Dit heeft geleid tot een andere uitgeefstrategie. Het
is nu mogelijk veel, zeer veel uit te geven, in de hoop op die ene voltreffer. Het
resultaat is een boekenvloed waarin recensenten en lezers verdrinken en waarin zowel
slechte als goede boeken geruisloos naar de bodem zakken. Hierin wijkt de fictiemarkt af
van de nonfictiemarkt, waar boeken veelal worden gekocht op onderwerp en waar het
keuzeprobleem zich niet voordoet, althans niet zo sterk als bij proza.
Ik wil nadrukkelijk niet mijn eigen uitgevers tekort doen, die in mijn werk
hebben geïnvesteerd en risico lopen. Maar het gaat om de grote lijn. Als het voorkomt dat
iemand 8 romans schrijft waarvan er geen enkele besproken wordt, en voor de 9de de
Multatuliprijs krijgt en de eerste recensie, dan klopt er iets niet - en dit is maar één
voorbeeld uit vele.
Mijn stelling is: de vaste boekenprijs voor proza is cultuurverarmend en werkt
mono-lezen in de hand.
Samenvatting
Eisjen.
|