Gisterenavond was het dan zo ver: Rascha in het Echt gezien
;-) in Driebergen.
De lezing werd gehouden in een sfeervolle boerderij, dat
een sociaal-cultureel centrum is, en vol hing met prachtige schilderijen van klaprozen,
irissen en ander natuurschoon. Een kanjer van een kerstboom overladen met zilveren ballen
maakte de Kerst-sfeer compleet. Het publiek bestond voor 80% uit vrouwen, van merendeel
wat betere komaf. Moest direkt aan de Baarnse boekenclub van elm@ denken, maar niets ten
nadele van hen, de sfeer was heel prettig en informeel.
Rascha voelde zich ook duidelijk op haar gemak in haar
geboortedorp en de avond kreeg daardoor een heel relaxte sfeer. Ze vertelde over haar
inspiratie-bronnen voor het schrijven van haar boeken. Krantenknipsels brengen haar
voornamelijk op ideeën: de werkelijkheid is vaak bizarder dan de fantasie.
Ze vertelde dat ze niets had met autobiografisch schrijven,
na Oesters heeft ze dat pad definitief verlaten. Voelt zich meer thuis in de traditie van
Russische schrijvers en in de Nederlands literatuur met Elschot, Bordewijk en Hotz. Ja
warempel, daar was ze een groot bewonderaar van. Als dat geen aanbeveling is!
Ze vertelde over Dooi: dat het boek geïnspireerd is op een
waargebeurd verhaal, dat ze tegenkwam in een krantenartikel van 1997/1998, het laatste
jaar dat we nog een echt strenge winter hadden. Ze heeft de man in kwestie ook opgezocht,
op nota bene de warmste dag van het jaar, en hem allerlei praktische details gevraagd bv.
hoe hij zich gewassen had, hoe hij dat met de electriciteit gedaan had, etc.
Ook het uitgangspunt voor een verhaal dat in "de
Waterdame" staat en over 2 poppenbezitters gaat, had als uitgangspunt een
krantenartikel. Ze las dat een firma die poppen en daarbij behorende accessoires maakte,
ook doodskistjes maakte voor poppen. De fabriek leverde die niet alleen in eenvoudig
grenen maar ook in eiken met zijde bekleed. En wie zouden die kistjes nu kopen? Onder
andere vrouwen van middelbare leeftijd die op symbolische wijze afscheid wilden nemen van
hun kindertijd. Grandioos verhaal natuurlijk dat geresulteerd heeft in dat prachtige
verhaal uit de waterdame waar ik de titel niet van kan nakijken, omdat ik het boek niet
heb.
Ook Spaans hondje kwam natuurlijk ter sprake en ze heeft
daar ook uit voorgelezen. Vanuit de zaal kwam de vraag waarom ze zoveel vanuit een
mannelijk perspectief beschrijft. Na "Oesters" had ze helemaal genoeg van het
vrouwelijk perspectief en is daarna dus overgestapt op het mannelijk. Dat bevalt haar
uitermate goed en ook doordat het boek dan niet zo'n sterk autobiografisch karakter krijgt
toegeschreven.
Een man vroeg: waarom zijn die mannen dan altijd zo nurks?
Dat vond ze een prettige houding die allerlei zaken kunnen verbergen, een soort masker,
zodat ze de lezer langzamerhand kan laten ervaren wat er werkelijk in zo'n nurkse man
omgaat.
Natuurlijk verwerkt ze wel ervaringen van haarzelf in haar
romans, zoals iedere schrijver. Vrouwen worden bij haar niet helemaal uitgewerkt. De enige
uitzondering daarop is Pleuntje in Spaans hondje die wel echt tot leven is gekomen. Rascha
fleurde zichtbaar op bij horen van de naam Pleuntje en vertelde dat ze haar zag als de
ideale vrouw: vrijgevochten, onafhankelijk en een sterke intuïtie, kortom een sterke
vrouw.
Ik kan jullie melden dat ze momenteel schrijft aan een
nieuwe roman, waarin ook haar New Yorkse ervaringen een plaats zullen krijgen vanuit een
mannelijk perspectief ;-).
Laatst hadden we het over het wat mysterieuze eind van
Oesters. Rascha vertelde dat ze het woord "huilen" zo krampachtig heeft willen
vermijden dat het voor veel lezers inderdaad onduidelijk was wat er nu precies gebeurde.
Maar het bleek dus een bevrijdende huilbui te zijn, die in het hele boek niet was
voorgekomen, en het eind van de depressie van de hoofdpersoon inluidt.
Natuurlijk was er ook weer de gebruikelijke signeersessie:
Ik voelde me wel wat bezwaard om met 4 boeken naar haar toe te gaan om te signeren. Maar
dat vond ze helemaal geen probleem. Er stond werkelijk een eindeloze rij voor haar, maar
had voor iedereen een vriendelijk woord en een praatje. Ik kan niet anders zeggen dat ik
het een zeer geslaagde avond vond.
J@cqh
16.12.00