Willem van Toorn: Stoom


'Hoe kan zo'n aardige schrijver mij zolang onbekend zijn gebleven? Er is iets rot met de literatuurkritiek! Wat geen knal geeft komt niet in de krant! Misschien kan Van Toorn eens zelfmoord plegen?'
Dat gaf Gerrit Komrij in 1974 te kennen. Dan loop ik nog eens 30 jaar achter want dit was mijn eerste boek van Willem van Toorn. En ik ben nu vast net zo onder de indruk als Komrij toen. De titel van het boek was het beslist niet die me aantrok, maar wel de foto die op de omslag van het boek staat.

Eerst maar eens wat er op de achterflap staat:

"1882. Maarten Corbelijn is één jaar oud als zijn vader door diens eigen rangeerlocomotief wordt doodgereden. Zijn moeder krijgt daardoor geen pensioen van de Staatsspoorwegen. Het zware wisselwachtersbaantje kan ze niet aan en ze wordt dienstbode in de villa van meneer Van Duuren van de steenfabriek. Zo maakt Maarten voor het eerst van dichtbij kennis met een andere sociale klasse. Zijn moeder probeert hem bij de treinen weg te houden, maar de stoom en het staal blijven trekken.
Na jaren op de vaart wordt de slimme Maarten pakhuisbediende aan het Entrepotdok in Amsterdam. Al snel wordt hij gekozen tot opvolger van de oude ijkmeester en gaat hij per trein het land door om schepen te ijken. Maarten lijkt een 'meneer' te worden. Maar zijn oude schoolvrienden Henk van Esch, inmiddels élève-machinist, en Jacob Amstel, onderwijzer derde klasse, vertellen hem over de socialistische partijbijeenkomsten met toespraken van Herman Gorter en Henriëtte Roland Holst. Als in 1903 de spoorwegstaking uitbreekt moet Maarten kiezen waar hij bij hoort: bij de bazen of bij de nieuwe wereld van de arbeiders."

Nou vind ik dat deze informatie de lading van het boek onvolledig dekt. Ja, de stakingen bij de spoorwegen en in de havens van Amsterdam en Rotterdam spelen een grote rol, maar wat naar mijn gevoel een nog grotere rol speelt is de hele ontwikkeling van Maarten als mens. Hij komt als kind duidelijk liefde tekort bij zijn moeder. En aan het begin van zijn pubertijd ontdekt dat de relatie  tot haar werkgever niet alleen maar die is van een werkgever en werkneemster. Die ontdekking en het feit dat ze niet wil dat hij bij de spoorwegen gaat werken doen hem als knecht op een rijnaak vertrekken.

In die periode ontdekt hij bij de vrouw van de schipper voor het eerst hoe volwassenen bij elkaar "troost" zoeken. Had het vroegrijpe meisje in zijn klas hem al enigszins ingewijd, aan boord van "De Gelria" vindt zijn ontmaagding plaats. Sex is er volop in dit boek. Maar het grappige is dat het net zo droog wordt beschreven als bijvoorbeeld de scene waarin hij getuige is van het feit dat de merrie van zijn moeders werkgever gedekt wordt. Deze scene speelt aan het eind van de 19e eeuw en van K.I. is dan beslist nog geen sprake en komt er heel wat man- en paardekracht bij aan te pas. Deze 'afstandelijke' beschrijvingen geven de scenes een apart soort sensualiteit. Zakelijk, to the point en nooit overbodig. Want juist door deze kontakten leert Maarten zijn moeder beter begrijpen.

Maarten valt behoorlijk in de smaak bij de vrouwen en laat zich graag in de loop van zijn carrière van schippersknecht tot ijkmeester meeslepen in hun sensuele spel. Want spel dat is het. Liefde komt er niet bij te pas. Totdat hij natuurlijk de ware ontdekt die hem ook laat inzien dat hij veel te weinig weet en dat zijn vroegere schoolmeester gelijk had, dat hij door moet leren. Als hij eenmaal die beslissing genomen heeft, om naar de avond-avond hbs te gaan en advocaat te worden, dan wordt voor hem de hele sociale beweging ook van belang. Ook zijn grote liefde is een aanhangster van Troelstra, Gorter en Roland Holst. Dan pas blijft het niet iets van zijn vrienden alleen.  En ook dan pas neemt hij weer kontakt op met zijn moeder.

Ik vond het een ontroerend verhaal en alles is zeer beeldend geschreven. Daarmee kom ik weer terug op de foto die op de cover staat. De foto die me overhaalde het boek te lezen en niet de titel. Als je de eerste bladzijde leest realiseer je je al snel dat je leest wat er op die foto gebeurt. Heel beeldend schrijft Van Toorn. En zo gaat het het hele boek door. Elke keer dacht ik "zou hij daar ook een foto bij gehad hebben". Schitterend gedaan.

Het is ook een zeer leerzaam boek. Indringend wordt de situatie van de arbeiders beschreven en hun redenen om te gaan staken. Een heel mooi tijdsbeeld waar ik hoe langer hoe nieuwsgieriger naar werd en waarover ik verschillende achtergrond gegevens heb opgezocht.

Alzoekend op het world-wide-web kwam ik tot de ontdekking dat Van Toorn ook dichter is en de meest mooie gedichten heeft geschreven. Dat hij meewerkte aan aan het standaardwerk over de historie van het kinderboek in België en Nederland: De hele Bibelebontse berg (1989). En dat hij heel mooi schrijft over kunst en ook schilderijen een inspiratiebron zijn voor zijn gedichten.

Ik ben erg blij dat die foto mij overgehaald heeft het boek te lezen, want ik ben weer een stukje rijker geworden.


Eisjen

 


Uitvoering: Paperback,
256 bladzijden
ISBN: 90 214 8475 7
Uitgeverij Querido

De Nederlandse Spoorwegstaking in 1903

Havenstakingen in Amsterdam en Rotterdam

Pieter Jelles Troelstra en de SDAP

Henriette Roland Holst

Herman Gorter

Ferdinand Domela Nieuwenhuis

Het mooiste boek dat de hoofdpersoon Maarten las, een boek dat verschillende malen naar voren komt, is online te lezen: Willem Roda van Heijmans. Andere boeken die Maarten leest:

Maarten's vrienden zijn razend enthousiast over de eerste Flora die verschijnt en zij lezen de boeken van Van Deyssel en Van Eeden.

Maarten groeit op in een dorpje waar de Romeinen een fort aan de rivier hadden. De website De Limes geeft een uitgebreid overzicht van de Romeinse forten in Nederland, waarmee het dorpje enigszins te situeren valt onder de rook van Nijmegen.

Gedichten van Willem van Toorn bij:

Essay over werk van de kunstenaar Marcel van Eeden

Een bibliografie van de schrijver


 

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 23/11/05  Eisjen

Terug naar top pagina