Meir Shalev - De vier maaltijden


"Het is de geschiedenis van een veehandelaar die niet kon autorijden, een kind op wie de dood en de lust geen vat hebben, onverschrokken kraaien, papieren bootjes, een afgeknipte vlecht, een oom met een huid die een lucht van zaad verspreidde, twee granaatbomen en een hooivork die gemeen kon prikken. (.) Het is de geschiedenis van de mooiste vrouw ter wereld en een witte boot die haar naam droeg, de geschiedenis van een Italiaan die iedere vogel en elke viervoeter kon imiteren, die alles wist van danspassen en thuis was in de regels van de liefde. Het is de geschiedenis van een boom die wachtte, een olielamp die viel, een onvruchtbare koe, een stormachtige nacht en een albino die vogels naliet aan zijn buurman en zijn hele bestaan ontregelde."

Dit citaat staat vrijwel aan het einde van De vier maaltijden. En het gaat inderdaad over dat alles en over nog veel meer. Een prachtig boek waarin Zejde het leven van zijn moeder, Judith, beschrijft. Zejde was 10 toen zij stierf en heeft dus het meeste van horen zeggen: "Ik heb er vaak over nagedacht hoe eigenaardig het was dat oom Menachem, Oded Rabinovitsj en Jakob Sjenfeld op de hoogte waren van al die kleine details waarvan ze zelf geen getuige waren geweest. " Zejde betekent trouwens 'grootvader'. Zijn moeder gaf hem die naam omdat: 'Als de doodsengel komt en een klein kind ziet dat Zejde heet, snapt hij meteen dat er een vergissing is gemaakt en gaat hij ergens anders naartoe.' Het betekent ook dat Zejde geen kleinkinderen mag krijgen!

De meeste verhalen hoort Zejde van Jakob Sjenfeld, een van zijn drie vaders. Jawel, drie vaders heeft hij. Op de website staat hierover dat Judith in een zwak moment met drie mannen naar bed gaat. Dat vind ik onjuist. Judith is juist een heel sterke vrouw. Wat is er gebeurd? Judith was ooit getrouwd met een man wiens "naam niet vermeld, uitgesproken of opgeschreven mag worden." Zij hadden een dochtertje. De man vertrekt naar de VS om fortuin te maken. Als hij drie jaar later terugkomt om Judith te halen, is zij zwanger. De man vertrekt onmiddellijk weer, maar neemt het inmiddels vijfjarige dochtertje mee. Judith komt nooit over dit verlies heen. En het kind dat zij draagt word doodgeboren. Als zij later in de stal van de weduwnaar Mozes woont om diens huishouding te doen, hoort men iedere nacht een jammerkreeet uit de stal opklinken. Op een dag bevalt er een koe. Het eerste kalf is doodgeboren. Het tweede kalf is een stierkalf en dat betekent dat hij naar de slachter gebracht gaat worden. Maar Judith ontfermt zich over het beest, ze noemt het Rachel en ze weet met veel doorzettingsvermogen het dier melk te laten geven waarmee het bestaansrecht krijgt. De veehandelaar, die verliefd op Judith is, verwijt Mozes zwakte omdat hij het beest niet aan hem durft te verkopen vanwege Judith. Als zij er een keer niet is, verkoopt Mozes Rachel toch. Als Judith dat hoort, gaat ze meteen naar de veehandelaar en komt later met Rachel terug. Ze weigert Mozes te vertellen hoe ze voor Rachel heeft betaald. Die nacht droomt Mozes dat Judith bij hem in bed komt. Hij slaapt die ochtend lang uit en als hij haar wil helpen met de koeien zegt Judith dat ze dit al samen met Jakob heeft gedaan. Vanaf deze nacht worden Judiths kreten niet meer gehoord: ze is zwanger. Vandaar de drie vaders. Er wordt nergens met zoveel woorden gezegd dat Judith met de een of met de ander naar bed is geweest, maar door de onzekerheid over het vaderschap, heeft ze wel de zekerheid dat er geen enkele vader met haar kind vandoor kan gaan. Geen zwakte dus, integendeel.

De hoofdstukken heten: eerste maaltijd, tweede, derde en vierde maaltijd. Het zijn de maaltijden die Zejde nuttigt bij vader Jakob. Tijdens die maaltijden vertelt Jakob over zijn grote liefde voor Judith. Het was in de Oekraine een gebruik om als jongeman bootjes met daarin liefdesboodschappen verstopt in de rivier te laten drijven. Deze bootjes kwamen dan terecht bij de meisjes die in de rivier de was deden. Maar sommige bootjes kwamen niet aan en andere bootjes misschien pas 50 jaar later. Voor Jakob kwam het bootje aan toen hij Judith voor het eerst zag, ook al was hij dan getrouwd met de mooiste vrouw uit de hele omgeving. Het is voor hem het noodlot, want moest niet eerst de vrouw van Mozes sterven zodat Judith boor hem kwam werken? En moest niet eerst de Tweede Wereldoorlog uitbreken zodat een Italiaanse krijgsgevangene hem de tango kon leren, een bruidsjurk kon leren naaien en een bruidsmaal bereiden? En hoezo is dat overdreven? "Verdient mijn liefde dan geen grote oorlog?" Jakob is zeven jaar bezig met de voorbereidingen van het huwelijk. In een interview las ik dat de titel van het boek in het Hebreeuws 'Als enige dagen' luidt. Dit is een verwijzing naar Genesis, waarin Jakob zeven jaar lang werkt om zijn geliefde Rachel te kunnen trouwen: 'Alzo diende Jakob om Rachel zeven jaren; en die waren in zijn ogen als enige dagen, omdat hij haar liefhad.'

Naomi, Mozes' dochter, heeft een ander idee over de liefde. Vanaf de eerste keer dat zij Judith ziet, besluit ze van haar te houden: "Want dat is de belangrijkste regel in de liefde, dat liefde een kwestie van besluiten is. Dat heb ik je al eens gezegd en ik zeg het nog een keer. Je moet gewoon beslissen: nu is het liefde. Alles wat ik hoor en ruik en zie en denk, dat is liefde."

Voor Mozes is het de tweelingzuster, de zuster die in het lichaam van de man zit opgesloten en van wie hij bij de geboorte gescheiden is. Als jongste uit een gezin met alleen maar jongens, voedde zijn moeder hem op als een meisje. Pas bij de pubertijd krijgt hij een broek aan en knipt ze zijn vlecht af. Hij blijft zijn hele leven naar die vlecht zoeken.

En of Judith inderdaad het zo zorgvuldig bereide bruidsmaal gaat genieten, dat zeg ik lekker niet.

Tot slot twee citaten Wanneer Zejde een horloge wil hebben en daar geen geld voor is, zegt
Judith tegen hem:

,,Je hebt geen horloge nodig, Zejde. Kijk eens hoeveel horloges er zijn in de wereld.' Ze liet me de schaduw van de eucalyptus zien, die met haar lengte, haar richting en haar koelte op negen uur 's morgens stond. Ze liet me de kleine rode blaadjes van de granaatboom zien, die half maart aanwezen, de tand die in mijn mond wiebelde en zes jaar aangaf en de dansende kraaiepootjes om haar ooghoeken, die 'veertig' zeiden. "Je ziet het, Zejde. Zo sta je middenin de tijd. Als je een horloge krijgt, sta je er alleen maar naast."

En voor de smulpapen onder ons:

"Alle cadeautjes zijn niks niet. Geld raakt op, kleding scheurt, speelgoed gaat kapot, maar een goed maal blijft hangen in het geheugen en raakt nooit zoek zoals de andere cadeaus. Een etentje verlaat o zo snel het lichaam, maar o zo langzaam het geheugen."

Een aanrader,
 


Paula

 



Een eerdere aanbeveling voor dit boek en voor De Grote Vrouw

Meir Shalev was born in Nahalal, Israel, the son of poet Itzhak Shalev. He grew up in an agricultural cooperative in Nahalal, and then moved to Jerusalem., where he lives today. He studied Psychology at the Hebrew University and produced and hosted several radio and television programs. He is a regular columnist in the Israeli press and writes essays and fiction for both children and adults. (meer)
 

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 30/11/05  Eisjen

Terug naar top pagina