Meir Shalev aan:
De grote vrouw en
De vier maaltijden


Vanmorgen voor het opstaan de laatste regels uitgelezen van De Grote Vrouw van Meir Shalev. Ongelooflijk prachtig. EEn groot gedicht, zo ritmisch en beeldend als hij schrijft, zo verrassend hij vorm geeft aan zijn gedachten, en zo verrassend als zijn gedachten zijn. De grote Vrouw is zijn benaming voor de vijf vrouwen die hem opvoeden: grootmoeder, moeder, twee tantes en een zus. Het is traditie in deze familie dat alle mannen voortijdig aan hun einde komen. Soms valt de grote vrouw in het verhaal uiteen in afzonderlijke personages, maar meestal voelt de hoofdpersoon zich gekoesterd of bedreigd door vijf hoofden, tien ogen, tien handen en vijftig vingers, vijf *pamoeska's*, tien borsten etcetera.

Ik had eerst De Vier Maaltijden van hem gelezen, waarin hij ook al zo'n intriguerend uitgangspunt nam. Een jongetje groeit op bij zijn moeder die hulp is bij een weduwboer. Ze weigert in zijn huis te slapen en maakt zich een onderkomen in de stal. Ze moet niets van de mannen weten die haar aanbidden maar heeft eenmaal een zwakke nacht waarin ze met drie mannen slaapt. Produkt hiervan is de jongen die dus drie vaders heeft. Verfijnde jiddische humor, subtiele emoties en verbluffende schildering van de details maakten dit boek een feest om te lezen zodat ik meteen drie andere boeken van hem kocht.

De Grote Vrouw is de tweede die ik las. Het is heel anders is van stemming, opbouw, stijl en woordkeus dan De Vier Maaltijden. Het is meer bezonken en heeft meer lagen. De overgangen tussen heden en verleden, werkelijkheid en droom verglijden zo ongemerkt dat tijd geen rol meer lijkt te spelen en terloopse herhalingen ronden bepaalde passages prachtig af. Toen ik vanmorgen de laatste bladzijden las realiseerde ik mij dat deze manier van verhalen voor mij nog jaren zou mogen doorgaan, en ik verbaasde me want ik ben altijd op zoek naar nieuwe impulsen.

Misschien doet de betovering wel iets aan Marquez denken, maar toch ook weer helemaal niet. Het boeiende bij Shalev is dat het geen kroniek wordt, maar dat het pure emoties zijn die door de hoofdpersoon worden verwerkt. Het steeds naadloos overstappen van kind naar man situaties versterkt het kind in de man, en de groeiende man in het kind. Zoals de kluwe vrouwen wordt beschreven met vrouwenzaken als menstruatie, gymnastiek, bolimia, oefeningen om de *pamoeska* sterk te houden, de neiging tot koesteren en verleiden, de neiging tot jalouzie en de persoonlijke eigenaardigheden van ieder apart is ongekend knap en humoristisch, heftig en pittig zonder ooit banaal te worden. En ondertussen kijken de portretten van de vier overleden mannen in hun gepoetste lijsten onbeweeglijk toe.

Ik ben erg benieuwd wie het ook gaat lezen en wat je ervan vindt!

elisa

30/11/05

 


 

 


De Vier Maaltijden uitgebreid besproken
 

 

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 30/11/05  Eisjen

Terug naar top pagina