Al een week ben ik bezig met The Gormenghast Trilogy van Mervyn Peake
en ik ben nu ergens op een derde van deel 2 beland. *zucht* Ik vind het
geweldig, en ik ben er zeker nog een week mee bezig, wat ik helemaal
niet betreur :-) Het houdt me een beetje van de straat en van de
mailinglijst.
En om even te laten weten dat ik zeker nog aanwezig ben en meelees is
hier
een Gormenghast-voorproefje :-)
'The Gormenghast Trilogy' bestaat uit de 3 boeken 'Titus Groan'
(1946),
'Gormenghast' (1950) en 'Titus alone'
(1959). Tegenwoordig kun je deze delen bijna alleen nog gebundeld kopen,
behalve de Nederlandse vertalingen; die zijn nog
per deel te krijgen.
Mervyn Peake
Bewust heb ik gekozen voor de Engelstalige versie van de trilogie.
Mervyn Peake was, naast schrijver van romans, ook schilder en
illustrator - hij voorzag onder andere Alice in Wonderland van
illustraties -, beeldhouwer en dichter. Zijn liefde voor beeldende
kunsten uit zich in zijn schrijfstijl: hij schildert en beeldhouwt met
woorden. En daarom wilde ik dan ook geen vertaling lezen. Zijn
schrijfstijl is heel poëtisch en breedlopig, met weinig actie. Maar wel
met een vleugje humor, die een beetje aan Dickens of onze eigen
Hildebrand, de schrijver van Camera Obscura, doet denken. Het zal
beslist niet iedereen aanspreken. Maar als je houdt van lezen om het
lezen, visueel ingesteld bent, en houdt van fantasy-achtige boeken (in
gotische traditie) of van sprookjes, saga en legenden, dan is
Gormenghast bijna een 'must'.
Peake had, toen hij leefde,
niet erg veel
succes en geluk. Zijn boeken sloegen (toen) niet erg aan, hij
kon maar nauwelijks leven van zijn schilderijen, illustraties, toneelstukken
en gedichten en de laatste jaren van zijn leven werd hij geplaagd door
de ziekte van Parkinson. Toen hij in 1968 stierf was hij 57 jaar.
Fantasy of niet?
Gormenghast is moeilijk te classificeren. Van de ene kant is het
fantasy: hij creëert een imaginaire wereld, niet van deze tijd of in
onze geografie. Van de andere kant ook weer niet: in het hele boek komt
geen magie voor en ook elfen, trollen, kabouters of andere vreemde
wezens ontbreken. Daarnaast zou het 'echt' kunnen zijn. Een gotisch
kasteel,
ergens ter wereld, met hoffelijke
intriges. Een immens kasteel waarvan slecht onderhouden delen
afbrokkelen en waar nieuwe stukken bijgebouwd worden.
Het zou kunnen bestaan. En dit kasteel is dan die imaginaire wereld.
Maar dan toch weer: de gebruiken en rituelen van de wereld die hij
geschapen heeft zijn fantasy-achtig en bizar. Om daar een voorbeeld van
te geven en even vooruit te lopen op de inhoud: elke ochtend ontbijt de
bibliothecaris Sourdust samen met Lord Sepulchrave in de grote eetzaal.
Sourdust heeft altijd drie boeken bij zich, waarin de
rituelen en de gebruiken van die specifieke dag beschreven staan, en hij
neemt die van precies 9.40 uur tot precies 10.00 uur met Sepulchrave
door:
"The left hand pages were headed with the date
and in the first of the three books this was
followed by a list of activities to be performed hour by hour during the
day by his lordship. The exact times; the garments to be worn for each
occasion and the symbolic gestures to be used. Diagrams facing the left
hand page gave particulars of the routes by which his lordship should
approach the various scenes of operation. The diagrams were hand tinted.
The second tome was full of blank pages and was entirely symbolic,
while the third was amass of cross references. If, for instance, his
lordship, Sepulchrave, the present Earl of Groan, had been three inches
shorter, the costumes, gestures and even the routes would have differed
from the ones described in the first tome, and from the enormous
library, another volume would have had to have been chosen which would
have applied. Had he been of a fair skin, or had he been heavier than he
was, had his eyes been green, blue or brown instead of black, then,
automatically another set of archaic regulations would have appeared
this morning on the breakfast table."
Ik zou het zelf het liefst willen classificeren als een (qua lengte
uit de klauwen gelopen) 'gotisch sprookje', in plaats van er het
etiketje 'fantasy' op te plakken.
Zijn stijl:
Op andere sites en in reviews las ik vaak de waarschuwing dat er zo
weinig actie in zit. Maar dat het toch boeit. Ik heb me zitten afvragen
waarom iets wat zo langdradig, saai en vervelend klinkt toch zo boeiend
kan zijn. Ik denk dat het in zijn schrijfstijl zit. Hij schildert met
woorden. Bovendien vind ik hem een meesterlijke zinsopbouwer. Soms heb
je paragrafen of pagina's lang gelezen, en dan denk je dat je weet waar
het over gaat. Je begint aan de volgende zin, en halverwege blijk je een
verkeerde veronderstelling gehad te hebben en neemt de vooràfgaande
scene ineens een andere wending. Ook vind ik hem heel sterk in
overgangen. Je weet dat er bijvoorbeeld actie moet komen, maar dat is
min of meer naar je achterhoofd verdrongen doordat je meegesleurd wordt
in de rituelen en karakters. En dan wordt je toch nog verrast door de
actie. Voor filmliefhebbers die de film Highlander
kennen: de effecten die hij soms creëert zijn vergelijkbaar met de
overgang van het aquarium naar het meer. Overigens komen er ook wel
degelijk heftige en vreselijk spannende actiescenes in voor, zoals
bijvoorbeeld het gevecht tussen de twee aartsvijanden Flay en Swelter,
in het eerste deel. Swelter, de dikke chef van de keuken, beraamt een
plan om Flay, eerste dienaar van de graaf, in zijn slaap te vermoorden.
Flay weet van deze aanslag op hem, en de avond - het onweert flink -
waarop het gaat gebeuren ligt hij niet op zijn gebruikelijke
plaats te slapen, maar houdt zich schuil om op zijn beurt Swelter
te besluipen. Swelter is er net achter gekomen dat Flay niet op zijn
plek ligt en dat zijn hakmes lucht heeft geraakt. Een stukje dat wel erg
veel weg heeft van een B-horror-film uit de oude doos (ik krijg er zelf
Vincent Price-beelden bij):
"For a short while he [noot: 'he' = Swelter] stood fingering his
misused weapon, and during this space Mr Flay had conceived and acted,
moving a few yards further down the corridor where an even more
favourable ambush presented itself in the shape of a sagging tapestry.
As he moved out into the darkness, for he was beyond the orbit of the
candles' influence, the lightning struck again and flared bluishly
through the broken window so that at one and the same moment both
Swelter and Flay caught sight of one another. The bluish light had
flattened them out like cardboard figures which had, in the case of the
chef, an extraordinary effect."
En dan een inhoudsbeschrijving van deel 1:
Titus Groan
Het eerste deel begint met de aankondiging van de geboorte van Titus, de
77ste Lord of Groan. Flay, eerste dienaar van Sepulchrave,
de 76ste Lord of Groan brengt het nieuws aan Rottcodd, een kluizenaar
wiens bestaan zich geheel afspeelt in de Hall of Bright Carvings, en die
deze hal nooit verlaat. In de hal hangen kunstwerken en het is
Rottcodd's taak deze stofvrij te houden. Aan het eind van de hal heeft
hij een hangmat neergehangen zodat hij in zijn eigen stukje kasteel kan
slapen. Een kleine passage, waarin Flay aanklopt en Rottcodd de deur
gaat openen (en die een goed beeld geeft van de stijl van Peake):
"Gripping his feather duster in his right hand, Rottcodd began
to advance down the bright avenue, his feet giving rise at each step to
little clouds of dust. When he had at last reached the door the handle
had ceased to vibrate. Lowering himself suddenly to his knees he placed
his right eye at the keyhole, and controlling the oscillation of his
head and the vagaries of his left eye (which was for ever trying to dash
up and down the vertical surface of the door), he was able by dint of
concentration to observe, within three inches of his keyholed eye, an
eye which was not his, being not only a different colour to his own iron
marble but being, which is more convincing, on the other side of the
door. This third eye which was going through the
same performance as the one belonging to Rottcodd, belonged to Flay, the
taciturn servant of Sepulchrave, Earl of Gormenghast."
(noot: een hele paragraaf verder, en de deur is nog steeds niet open)
In de volgende hoofdstukken passeren de bewoners en het kasteel de
revue. Zo is er Swelter, chef van de keuken en aartsvijand van Flay, en
zijn twaalf hulpjes. En Lord Sepulchrave, een nogal melancholische man
die in zijn vrije tijd het liefst in de bibliotheek zit en in de boeken
duikt. Sepulchraves vrouw Gertrude die in niets en niemand
geïnteresseerd is, behalve haar vogels en een zwerm witte katten, die
haar als een levend tapijt door het kasteel volgt; ze besteedt zelfs
geen aandacht aan haar pasgeboren zoon en haar dochter Fuchsia, een
hysterische en overgevoelige tiener die het gemis aan liefde opvult met
agressieve omhelzingen aan het adres van haar kinderjuf Mrs Slagg, een
broze oude dame wiens hart het, volgens haar eigen
zeggen, elk moment kan begeven. Ook zijn daar Sourdust, bibliothecaris
en ceremoniemeester, en trouw dienaar van Sepulchrave, en Dr
Prunesquallor, de lijfarts van Sepulchrave, die zichzelf voor bijzonder
intellectueel houdt, en zijn zus Irma, een oude vrijster die haar rang
en stand eigenlijk niet meeheeft en die probeert een dame te zijn.
Verder nog de domme, op macht beluste tweelingzusters Cora en Clarice,
zussen van Sepulchrave, die uit de gratie gevallen zijn aan het hof van
Groan. En niet te vergeten Steerpike, het sluwe en boosaardige
keukenhulpje van Swelter, die op een dag per ongeluk de kans krijgt om
zijn sociale positie binnen het kasteel te verbeteren. Steerpike krijgt
de smaak te pakken, en via list en bedrog weet hij zich langzaam steeds
hoger op te werken. Het eerste deel eindigt wanneer Titus ongeveer
anderhalf jaar is en tot Earl benoemd wordt.
Titel: The Gormenghast Trilogy
Auteur: Mervyn Peake
ISBN: 0099284383
Prijs: ongeveer € 26,00

Lian
april 2002