Gabriela, de vertelster uit deel I, heeft het woord gegeven aan haar
dochter.
Juana vertelt dat het voor haar moeder niet makkelijk was om onder Franco
werk te vinden. Als weduwe van de man die deelnam aan de organisatie van
de stakingen in de mijnen staat ze op een zwarte lijst. Door privéles te
geven weet ze zichzelf, Juana en haar moeder in leven te houden. Via een
vriendinnetje van Juana , bij we ze thuis worden uitgenodigd, komt
Gabriela in contact met Octavio, een weduwnaar met een dochtertje iets
jonger als Juana. Octavio weet hen te overtuigen naar Mexico te vertrekken
als de spanningen onder het Franco-regime te hoog op lopen en Juana's
moeder is overleden.
In Mexico is het leven ineens heel anders. Octavio vraagt Gabriela ten
huwelijk en ze komen te wonen op zijn schitterende haciënda. Er is ineens
weer een echt gezinsleven met zijn vieren. De kinderen kunnen het goed met
elkaar vinden. Juana is blij dat haar moeder gelukkig is, maar moet er wel
aan wennen dat ze niet meer alle aandacht van haar moeder krijgt. Dat
wordt mooi beschreven. Niet een kind dat in opstand komt, maar een kind
dat bang is dat haar moeder ineens helemaal weg zal vallen. Haar moeder is
meteen ook weer actief met datgene wat ze in Spanje ook deed. De armen en
de onderdrukten les geven. In dit geval de indianen. Op de haciënda wordt
een schooltje gebouwd en de kinderen van de arbeiders krijgen er les.
Octavio weet door zijn contacten op hoog niveau de protesten te smoren van
andere haciënda eigenaren, de school bloeit en ook de volwassen vrouwen
krijgen les.
Naast al die activiteiten van haar moeder ontstaat bij Juana heimwee naar
Spanje.
"Terwijl Spanje gestalte begon te krijgen in mijn dromen, werd de tastbare
werkelijkheid van Mexico aldoor bevestigd in mijn dagelijkse leven. Mexico
was het prachtige land dat mijn leven had veranderd. Het was de vruchtbare
grond, de weelderige variëteit van Spaans-Amerika; de zon, de door de
indianen bewerkte geneeskrachtige stenen, de vulkanen, het zilver, de
oceaan, de adelaar. De veelkleurige pracht van de kerken, de felle kleuren
van vruchten en bloemen, de fantasiekleuren van de kleding, de linten, het
gevlochten papier. Mexico was de innige liefde voor het leven en de
ironische acceptatie van de dood. En het was ook wat er nog over was van
de Spaanse aanwezigheid, de architectuur en de gewoonten, maar vooral de
taal, de taal die met een enkel woord onze harten sneller kon doen
kloppen. De taal, mijn enige, mijn echte vaderland."
Juana vertelt uitgebreid over dat dagelijkse leven. Hoe de meisjes al heel
jong uitkijken naar de juiste partner, om toch maar snel hun belangrijkste
taak te gaan vervullen: het moederschap. Hoe Gabriela een beeldschone
assistente op school krijgt, die heel goed in haar werk is, maar voor
wiens schoonheid Octavio valt. Als dat laatste weer goed gekomen lijkt,
besluit Juana in Spanje te gaan studeren, waar Franco nog steeds aan de
macht is.
Waar haar moeder bang voor is, gebeurt. Juana raakt betrokken bij de
studentenopstand tegen Franco en wordt verliefd op een van de
oppositieleiders, Sergio.
" We beleefden intens onze liefde, bevrijd van alle hypocriet normen"
" Ik hing in die tijd principes aan van onafhankelijkheid, beginnend
feminisme en rebellie, wat veel te maken had met het sociale en politieke
milieu van mijn vrienden aan de universiteit."
Is Sergio niet te stuiten in de politiek, in zijn liefdesleven is het zijn
moeder die kan bepalen wat er gebeurd. Juana is niet de juiste vrouw uit
de juiste kringen en Sergio komt, op een cruciaal moment, niet voor haar
op. Juana pakt haar koffers en gaat terug naar Mexico.
Deel drie: De kracht van het lot

Eisjen
|
relevante
links:
Francisco
Franco
Spaans dictator van 1939 tot zijn dood in 1975. Hij stond bekend als el Caudillo ("de
leider").
In 1936 was Francisco Franco de leider van een militaire opstand tegen de gekozen linkse regering van
Spanje. (meer)
Mexico
Geschiedenis van Mexico

Josefina Aldecoa,
(1926) weeft geschiedenis, collectief geheugen en indivuele getuigenis door elkaar in deze trilogie. Door
middel van het centrale thema 'onderwijs' is Aldecoa in staat uiting te geven aan haar eigen persoonlijke evaringen, tezamen met die van een
generatie. (Berkeley
University)
|