De boekenweekmailstroom begon al met wat heerlijke mails van Ineke
over haar collectie boekenweekgeschenken.
Het
geschenk van 1940
Het oudste boekenweekgeschenk dat ik in huis heb, komt uit maart 1940, net
voor het uitbreken van de oorlog dus. Net als in '38 en '39 heette het 3
novellen en de auteurs van '40 waren Egbert Eewijck, Jan Campert en M.
Vasalis. Het voorwoord werd geschreven door Emmy van Lokhorst en Victor van Vriesland, die vertelden " (te) hebben getracht uit de rijke
verscheidenheid onzer hedendaagsche letterkunde een op zichzelf boeiende
selectie te maken..." Heerlijk hè zulke taal.
De aandacht wordt gevraagd voor 3 jongeren, waarvan één debutante, de dichteres M. Vasalis en 2 anderen die al enkele romans gepubliceerd
hadden. Van Vasalis zal achteraf blijken, dat het de enige novelle was die
ze ooit schreef. Jan Campert is natuurlijk beroemd geworden met zijn gedicht
Het lied der achttien dooden en als vader van Remco. Hij stierf in 1943, ik dacht in Duitse
gevangenschap. Van Egbert Eewijck hebben we nooit meer iets gehoord en dat
is volgens mij volkomen terecht, want het verhaal dat hij schreef is een
jankverhaaltje in de trant van: jonge man gaat het slechte pad op, ondanks
de goede zorgen van oude moeder. Pleegt een moord, maar komt tot inkeer door vriend die een arm maar liefdevol gezinnetje heeft, waardoor hij zich
realiseert wat echt belangrijk is. Hier noemen we dat een "doet het niet
jongen"-verhaal. (Plaatje van handenwringendende oude moeder erbij, niet
in dit boekenweekgeschenk, maar dat kan je je zo voorstellen).
Hoewel in het verzamelboek vermeld staat dat er geen motto of thema is, staat in iedere novelle een moord centraal. Nou Egbert hebben we
afgedaan, hoeven we niks meer over te zeggen. Campert schreef een soort
Poe-verhaal over een in de duinen wonende oude Engelse vrouw, die achteraf iets op
haar kerfstok blijkt te hebben. Campert bouwt dat op door van te voren al
allerlei onheilspellende gevoelens te beschrijven en aan het eind nog met
een soort plot te komen. Het leukste vind ik het verhaal als hij de duinen
beschrijft en waarom hij het daar zo heerlijk vindt. Geen franje, gewoon
goed vakmanschap, de novelle is verder wel aardig maar meer niet. Het sterkste vond ik het verhaal van Vasalis. Goeie sfeertekening,
omgeving; een boerderij/hotel in Zuid Afrika, waar ook nog Kaffers bedienen,
(tja dat kon nog in 1940), het geheel is wat broeierig. Er wordt een moordspel
gespeeld, dat wat uit de hand loopt. Het verhaal eindigt met een enorm
onweer, dat alles min of meer weer schoonveegt. Vasalis schijnt het verhaal zelf later nooit in haar verzameld werk hebben willen opnemen. Ze
schijnt het als een soort jeugdzonde te hebben gezien.
Je keeg het geschenk bij aankoop van f 2,50 aan boeken en dat is heel wat
minderdan ik er hier in Krimpen op een braderie voor betaalde. Ik was helemaal gelukkig toen ik het al snuffelend tussen de oude bandjes
ontdekte.
Het
geschenk van 1941
Het boekenweekgeschenk van 1941 kwam als laatste uit in de
oorlogsperiode.
Het heette novellen en gedichten
van 27 auteurs. De namen zijn vrijwel allemaal bekend; Bertus Aafjes, A.
Marja, Gerard den Brabander, Theun de Vries, Ed Hoornik. G. Achterberg,
Anton van Duinkerken, Clara Eggink, Han G. Hoekstra, Henriëtte van Eyk,
M. Vasalis, Anna Blaman, Max Dendermonde, e.a.
Kortom een groot deel van de literatuurgeschiedenis zoals ik die kreeg
op de kweekschool komt hier voorbij. Er werden 67.200 exemplaren gedrukt,
waarvan een groot deel op bevel van de Sicherheitspolizei werd
teruggestuurd, of in beslag werd genomen. 45.000 exemplaren kwamen terug,
de rest was al uitgereikt. Ik ben dus blij dat ik één
van die overgebleven exemplaren heb kunnen bemachtigen.
In die tijd was lezen steeds belangrijker geworden, omdat het
avond-leven stagneerde. "Ja zelfs in de rijen der boekheidenen
dringen we door!" werd geconstateerd. De moeilijkheden met de
Sicherheitspolizei ontstonden waarschijnlijk,
omdat
één van de redacteuren Victor van Vriesland, Joods was (niet-arisch
staat er in het boek "De vijftig
boekenweekgeschenken", waar ik voor het grootste deel mijn
informatie uit haal.) Een andere reden zou zijn, omdat het gedicht
Alexander van Clara Eggink tegen de bezetters gericht zou zijn. Er werd
gesproken over een Joden-geschenk. In 1942 werden pogingen ondernomen
"grootscheepsche reclame te maken voor het Duitsche boek",
maar de commissie traineerde de uitgave zo, dat het er niet meer van
kwam. Het eerstvolgende boekenweekgeschenk kwam uit op 4 mei 1946, 2
dagen na mijn geboorte. Helaas nog niet in mijn bezit, maar dat komt wel.
Terug naar '41
Voor de dichters onder ons "Het lyrische moment" van
Bertus Aafjes.
"Sterk u mijn pen en trouwe bondgenote!
en span de koorden voor een nieuwe tent;
want wie beheerst het lyrische moment
dat niet met rijm en regel werd omsloten?
Er is een pijn die slechts de dichter kent:
de schoonste verzen worden niet geschreven,
het dierbaarst kind ontvangt te laat het leven;
dit is een waarheid waar men nooit aan went.
Men roept geen Muze op met kort bevel
en moet der goden gaven niet verachten:
een nietsnut wacht de Hades en de Hel.
Doch laat het blank papier niet weder wachten;
Lang is de kunst, kort het moment en snel
veranderen de goden van gedachten."
Een aantal weken geleden kwam Han G. Hoekstra hier langs. Eén van
zijn andere mooie gedichten staat hier in dit boekje;
De Ceder
"k heb een ceder in mijn tuin geplant,
Gij kunt hem zien, gij schijnt het niet te willen.
- Een binnenplaats, meesmuilt ge, sintels, schillen,
En schimmel, die een blinde muur aanrandt,
Er is geen boom, alleen een grauwe wand. -
Hij is er, zeg ik, en mijn stem gaat trillen:
Ik heb een ceder in mijn tuin geplant,
Gij kunt hem zien, gij schijnt het niet te willen.
Ik wijs naar buiten, waar zijn ranke , prille
Stam in het herfstlicht staat, onaangerand,
Niet te benaderen voor noodlots grillen;
Geen macht ter wereld kan het droombeeld drillen.
Ik heb een ceder in mijn tuin geplant."
De 3 verhalen werden geschreven door Theun de Vries, Henriëtte van
Eyk en
Hidde Heringa.
Het
geschenk van 1957
Een paar weken geleden las ik het verhaal van Ed van Thijn. Daarin
beschrijft hij zijn levensverhaal. Hij zat met zijn ouders in Westerbork
en kwam daar heelhuids uit. Later studeerde hij bij Presser, de
schrijver van de Nacht der Girondijnen, het boekenweekgeschenk van '57.
Presser kende zijn geschiedenis en raadde hem aan het verhaal op te
schrijven, wat Van Thijn dus later deed. In dat boek noemt hij de Nacht
der Girondijnen. Hij had het boek gelezen en herkende de sfeer, waar het
hele leven in het teken stond van de trein die op dinsdag vertrok naar
Auschwitz, met daarin de Joden die die week
uitgekozen waren. Van Thijn vertelt dat de familie één keer op de
lijst stond. Zijn moeder ging die avond pleiten voor de familie. Ze
bleef de hele nacht weg en de familie Van Thijn overleefde de oorlog.
In De nacht der Girondijnen vertelt Presser de geschiedenis van een
man die er voor kiest om de adjudant te worden van de van de Joodse
rechterhand van de kampcommandant. Ze beschikken letterlijk over leven
en dood door iedere week de lijst samen te stellen van mensen die in de
trein zullen moeten stappen. Hun motief is duidelijk, als jij degene
bent die kiest, zul je zelf niet gekozen worden. Of zoals dat in het
boek staat: ...."de eerste wet van dit kamp: zij of ik." als
de hoofdpersoon zijn "baas" suggereert dat hij zou kunnen
weigeren .... "Goed laat me weigeren. Wat denk je dan, dat gebeurt?
Dan zit ik komende dinsdag in de trein en Schwarz wordt
Zentraldienstleiter en doet hetzelfde als ik. En zodra die weigert,
Rosenfeld. En na die Goldstein of Sacher." Iemand redden betekent
een ander verdoemen, want elke week geeft de kampcommandant het aantal
mensen aan dat in de trein zal moeten. Op een gesperrde lijst staan
geeft maar een betrekkelijke veiligheid, want als het getal niet gehaald
wordt, gelden ook de lijsten niet meer, of zoals
gezegd wordt, ieder lijst "platzt".
Nadat ik het gelezen had, liet dit boekenweekgeschenk me niet meer
los. Natuurlijk weet iedereen wat er in Westerbork gebeurde en we kennen
de verhalen van de kamprevue, we kennen de brieven Etty Hillesum en er
zijn veel meer bronnen, maar je word hier toch wel erg op jezelf terug
geworpen. Hoever zou jezelf gaan om te overleven. Hoe
groot het verraad aan jezelf en anderen. Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n
groot vertrouwen in mezelf (in anderen trouwens ook niet). Ik ben geen
Calvinist die denkt dat de mens geneigd is tot het kwaad, ik denk dat
ieder mens het hele scala van opperste altruïsme tot diepe
verdorvenheid, om zo'n ouderwets woord maar eens
te gebruiken, aanwezig is. Maar of ik in zulke omstandigheden overeind
zou kunnen blijven, ik hoop het nooit uit te hoeven vinden.
Op de vraag hoe of het boek van Van Thijn heette
antwoorde Ineke:
Mijn
Verhaal. Ik vond het een wat merkwaardig boek. Hij
begint vanaf zijn vroegste jeugd en tenslotte is het ook het verhaal van
zijn politieke ontwikkeling. Het lijkt net of hij zijn eigen verhaal
afstandelijk en toch heel dicht bij beschrijft. Ik
weet niet goed hoe ik dat moet zeggen. Hij is geen groot schrijver, maar
eerder een chroniqueur en in die wat stijve stijl beschrijft hij zijn
leven. Soms merkwaardig dicht bij, maar ook "inmiddels was ik
getrouwd" (of iets dergelijks. Ik heb het boek niet bij de hand,
maar leende het van mijn schoonvader en dat is al weer wat weken geleden).
Van de verhouding tot zijn (eerste) vrouw lees je niets,
wel veel over zijn verhouding tot Den Uyl. Maar heel aangrijpend vond ik
de relatie tot zijn moeder, die verstikkend symbiotisch was. Dat deel is
wel heel uitgebreid, hij heeft zich werkelijk van haar los moeten
scheuren. In-triest. Ik moest ook sterk denken aan het boek van Ischa
Meyer over zijn moeder.
Dan gaan we over tot de orde van de dag, of liever
gezegd die van het boekenjaar.
Boekenweekgeschenk
2002: De ijsdragers
Het Boekenweekgeschenk is dit jaar weer een hardcover uitgave van 96
pagina's. Anna
Enquist schreef het op verzoek van de Stichting CPNB, de organisator
van de Boekenweek. Na diverse gedichtenbundels, waaronder
Soldatenliederen en romans als Het meesterstuk en Het geheim is De
ijsdragers de eerste novelle van haar hand.
Bij het
kopen van boeken werp ik altijd een blik op het binnenwerk: lettertype,
bladspiegel, hoofdstukaanduidingen, etc. en ik vindt dat De IJsdragers
daar zeker een onvoldoende voor krijgt, maar ja, een gegeven paard enzo
;-)))
Anna
Enquist heeft naar eigen zeggen een boek willen schrijven dat ook
weiniglezers zou boeien. Tsja, wie zijn wij om dat te kunnen beoordelen.
Twijfels uiten kan. Hierbij dan. Ik heb het niet zo op die
katharsisboeken. Het plotselinge inzicht, de bekering, de deus ex
machina: het komt vaak zo gekunsteld over. En dan dat
V
E
R
K
L
A
P
P
E
R
auto-ongeluk. Zo kom je wel heel makkelijk van je hoofdpersoon af.
Het blijf evenzogoed cru en ongelooflijk dat de schrijfster vlak na het
voltooien van dit boek een onbeschrijflijk (sic) groot
verdriet als het verlies van je kind heeft moeten gaan verwerken. Zou de
titel(verklaring) ook zeggen dat hoe zwaar het blok ijs ook en hoe steil
de weg, je de klomp ijs altijd in de berm kan gooien of dat het anders
vanzelf wel smelt. Is dit het 'de tijd heelt alle wonden' cliché? Dat
is dan weer moeilijk te rijmen met de daadkracht die Nico en Loes (een
welgemeen Bravo voor de eenvoudige namen!) aan de dag leggen. Enfin, tot
zover mijn weinig geordende eerste indruk.
Echt
waar van dat boek wat weinig lezers zou boeien? nou dat was niet mijn
eerste indruk - ik had meer van... ojee, wat zwAAr allemaal, die
relAAAtie die alsmaar niet deugd, dat gezeur over de duinen die ook maar
niet deugen, alles was negatief, negatief; erg sterk uitnodigen tot
verder lezen deed het niet zo snel. Maar goed, ik ben een veellezer, en
dat geschenk lees ik altijd, dus deze ook wel. En ik moet zeggen, ik heb
Het Meesterwerk en Het Geheim van haar... best wel genoten (al was het
met enige aarzeling in het begin) - even kijken - ik schreef vorig jaar
over : -- Het Geheim Vaag idee dat ik hier ooit eerder
aan
begonnen ben maar het toen niets vond... of was dat nou een ander van
haar?? Maar deze keer heb ik genoten en achter elkaar uitgelezen.
Prachtig geschreven, veel musicale metaforen (waarvan ik maar de helft
begreep, ik lees muziek op een kleuter nivo, als er teveel kruisen en
mollen voor mijn ogen dansen zoek ik snel een
makkelijker stuk op...) die toch vaak iets extras aan de tekst toevoegen.
Verhaal heeft eigenlijk iets... Anita Brookner... in dat er niet te veel
gebEUrd, maar dat 'niet te veel' is in ieder geval op een onderhoudend
manier verteld. Maar dat 'tragische geheim' - tja, sorry, maar dAt had
ik al door voordat ik al te ver in het boek was. En dat 'conflict tussen
liefde en ambitie' - ach, die man was gewoon een bezitterige eikel, dat
was ook niet zo overtuigend gedaan vond ik. En toch heb ik het boek met
veel plezier gelezen. ----- Terug naar de IJsdragers - als we het over
bezitterige mannen hebben - die Nico had er ook wat van. Wat een
ondragelijke dominante klojo was dAt zeg! Control freak van de ergste
soort.
Wat betreft dat auto-ongeluk en makkelijk van je hoofdpersoon afkomen.
Ja... ze was bijna bij de 90 pagina's en moest dus snel een eind aan
breien - alleen Rushdie, de bezoekende celebrity buitenlander, was het
blijkbaar gegund om een geschenk van 200 pagina's te mogen schrijven...
Fact is often stranger than fiction... gaf inderdaad een raar gevoel
om dat verhaal van 'moeder die mist haar dochter' te lezen terwijl je
weet dat ze inmiddels haar eigen dochter verloren heeft
Ik vond het verhaal van de Ijsdragers wel wat hebben toch, maar
vraag me niet precies waarom - heeft iets met dat 'kleine
ijsige familie' te maken.
Ik vind
de IJsdragers prachtig geschreven, alleen jammer
van
het nogal gemakkelijke einde. Net of ze geen eind kon bedenken en dan
maar.... Wel veel ellende in die paar bladzijden, maar het pakte me van
begin tot eind.
Een
weinig origineel onderwerp (echtpaar groeit uit elkaar na verlies kind;
in dit geval verloren omdat ze van huis is weggelopen), maar wel goed
verwoord. Ik vond haar inzicht in menselijk gedrag en de verwoording
daarvan best goed.
Het is
wel een beetje griezelig, zo goed als Anna Enquist weet te beschrijven
hoe een relatie op de klippen kan lopen doordat je elkaar niet (meer)
weet te bereiken. Ik zit middenin zo'n situatie, dus ik hield het niet
zo droog bij deze passages :-( Het einde vond ik ronduit zwak, en dat
terwijl ik het einde van haar eerdere romans wel goed vond. Wel
begrijpelijk overigens, ze moest er immers een punt aan draaien gezien
de maximale spanningsboog van de gemiddelde boekenweekgeschenklezer :-).
Ik denk dat Renate Dorrestein hier beter mee uit de voeten had gekund.
Die weet op de een of andere manier
altijd een
goed einde aan haar boeken te maken. Ja, hE, een schrijversduo voor het
boekenweekgeschenk. Best een aardig idee.
Maar goed, nog twee fragmenten:
---------------'Ze had zich door het enthousisaste meepraten van de
leesclubleden in een hoek laten drijven, zwijgend, gebukt on der het
besef dat iedereen wist waar het over ging behalve zij.' (Zo zijn de
grrls gelukkig niet. Van veel boeken is het immers niet een zo
interessant te horen Of je het een goed of een slecht boek vond, maar
waarOm! Dat levert de leukste discussies op (en dat is dan weer mIJn
mening :-)).)
--------------- 'Hij had professionele uitspraken gedaan en had een
medisch-wetenschappelijk voorbeeld aangehaald. Zij reageerde alsof ze
werd afgetuigd en omvergeschopt. Kwam dat door ontregelde taal? Nee,
niet de taal maar de relatie tussen taal en datgene waar de taal
betrekking op had was ontregeld. Hij bedoelde iets, zij vatte het
verkeerd op. Als zij de boodschap op een andere manier zou kunnen
ontvangen was er niets aan de hand. Zij ging daar zelf over. Alleen was
het niet waar. Het was veel ingewikkelder. Hij zei iets maar bedoelde
iets anders, iets wat hij zelf misschien niet eens wist. Zij ging
nergens over, zij had geen macht. Het was haar eigen schuld, hAAr taal
was los van de gewone regels geweest, zij had het gedaan.' (Dit bedoelde
ik met eng treffend) -------------------
Vooral
dat tweede stukje dat je aanhaalt, vond ik erg mooi. Er staan meer van
dat soort noem het overpeinzingen in, die het boekje op zich de moeite
waard laten zijn. Toch kon ik er in het begin de aandacht niet bijhouden.
Misschien omdat het voor mij niet zo herkenbaar is?
Bij dit
boekje had ik aan de ene kant, lekker makkelijk om die man dood te laten
gaan. Aan de andere kant kun je zelf verder fantaseren. En nu bleef ze
natuurlijk ook met een
heleboel gevoelens achter.
Want nu kon ze niet meer met haar man praten. En
over die dochter had je ook zo weer je vragen en over die tuinman. Ik
vond het een erg mooi boekje vooral de verschillende gevoelens over die
dochter. De een wil er wel over praten en de ander verstopt zich in zijn
werk. Dit gaat toch vaker zo.
Dit
soort gevoelens zullen altijd blijven. vooral als het om ziekte, dood,
dingen met kinderen werkeloosheid etc te maken heeft'het is vaak ook
niet zo dat een persoon niet wíl praten maar het soms ook niet kan. Of
je wil de ander niet belasten met je verdriet, maar de ander merkt toch
dat er iets is. Dit zullen altijd mooie thema's voor een boek kunnen
blijven denk ik.
Omdat
het geschenk overal werd neergesabeld ging ik opgewekt lezen. Ik denk
dan altijd: Dat zullen we nog wel eens zien. Maar ze hadden wat mij
betreft gelijk. Clichés, metaforen, metaforen, metaforen. Alles wat je
verwachtte gebeurde ook. Geen enkele verrassing. Jammer.
Eergisteren
was Enquist -zoals hier al getipt- bij B&vDorp. Ik moet zeggen dat
ik erg onder de indruk van haar was. Waar ik haar in andere interviews
vaak nogal vermoeiend en overdreven pretentieus ('ik hou
van goeie boeken, goeie films, goeie klassieke
muziek' tja wie niet..... :-) ) vond ik haar nu echt heel oprecht en
rustig. Door haar was het hele programma de moeite waard. Het ging
overigens in het geheel niet over het boekenweekgeschenk
maar alleen over haar leven na de dood van haar dochter en
over het leven van een schrijver van het boekenweekgeschenk (veel
lezingen). Oja: briljantste uitspraak B&vD: "U
hebt conservatorium gedaan en u bent psychoanalytica, waarom is u eerste
boek er eigenlijk pas zo laat gekomen?" Misschien leidt overmatig
babbelen over voetbal op den duur tot volledige hersendood, wie weet ;-)
Volgens
mij zet het vrij vroeg in... behalve bij Cruijff dan - hij blijft altijd
briljant ;-)
Het boekenweekgeschenk van de
Christelijke Boekhandels
De
christelijke boekhandels hebben dan ook een 'boekenweekgeschenk' (het
kost wel ruim 1 euro), een boekje van Joke Verweerd, het heet iets met
Wapenbroeder. Van Joke Verweerd heb ik twee boeken gelezen; 'De rugzak'
en 'Paradiso'. De eerste was verreweg de beste, daarin volgde je een
vrouw een fase in haar leven afsluiten en opnieuw beginnen. In Paradiso
was dat ook de bedoeling, maar kwam dat minder goed uit de verf. Voordat
ze haar oude leven had afgelegd, was het boek ongeveer uit.....
Zappend
kwam ik zojuist terecht bij Andries Knevel, die een gesprek begon met
een blonde dame: Andries: U bent dus schrijfster? Dame: Ze zeggen het!
Toen was ik meteen verkocht natuurlijk. De dame bleek Joke Verweerd te
heten en het christelijke boekenweekgeschenk geschreven te hebben:
Wapenbroeders. Ik heb nooit geweten dat zoiets bestond!
En waar zou je dat nu kado kunnen krijgen, vroeg ik me af, inmiddels wel
benieuwd geworden naar dit werkje.(En ook wel naar de schrijfster die
vertelde dat ze 's nachts wakker wordend niet
precies meer wist of ze zich in de werkelijkheid dan wel in haar eigen
fictieve wereld bevond- niet zo best, lijkt me) En zou dit
Verweerd-geschenk misschien beter zijn dan het Enquist-geschenk? 't Zou
leuk zijn om beide verhalen te vergelijken. Moet ik eerst wel een
christelijke boekhandel zien te vinden in Amsterdam. Nou ja, misschien
op de wallen.

Samenvatting:
Eisjen
april 2002