|
eir Shalev; de Bijbel nu
"De bijbel nu" van Shalev brengt heel wat
gezoek en gegraaf in herinneringen te weeg. Er wordt veel "geleerd".
- Ik ben er in begonnen en vind het een heel
interessant boek, maar ik wil er nog heel lang van genieten dus lees ik het niet in 1 keer
uit. Bovendien vind ik het leuker om de verhalen niet gelijk achter elkaar te lezen. Dan
kan ik er tenminste nog even van nagenieten en er over nadenken.
- Wat leuk dat je dit zo schrijft. Ik ben nog niet in
*De Bijbel nu* begonnen, maar heb het met alle andere boeken van Shalev gehad: ze vooral
niet te vlug lezen opdat ik er maar lang van kan genieten! Grappig om dit ook van een
ander te horen...
Wat het zoeken, graven en vinden van antwoorden
betreft;
- Omdat ik niet godsdienstig ben opgevoed weet ik niet
zo veel van de verhalen uit de bijbel. Ik heb een Penguin Dictionary who's who in the
bible en daar kan ik veel in opzoeken.
- Voor de liefhebbers, ik heb de bijbel, oude
statenvertaling, in een programma staan. Je kan hier makkelijk op een tekst, of meerdere
mee op >zoeken. Het is 1,61 MB, en misschien kan ik het als attached files opsturen?
- zou mij wel wat lijken, ja. weet nl. ook niks van de
bijbel en denk af en toe dat ik iets aan die lacune zou moeten doen, maar ja, zo'n _boek_
gaan doorploegen...;-) nee dan liever bij een concrete vraag even de computer aan.
- Vorig jaar heb ik 4 weken door Toscane gereisd en
heel veel kunst gezien.Toen kwam bij mij het besef dat ik me toch meer moet verdiepen in
de bijbel. Ik heb toen twee pockets gekocht: legendarische bijbelverhalen uit de
Rainbowserie en De Mooiste bijbelverhalen van Kenneth McLeish uit de Ooievaarserie.
- http://www.onelist.com/subscribe.cgi/StatVert
- Bij shared files staat een zip file om te op te
halen.
De vraag; "Weet iemand of Shalev in de bijbel
nu ook iets heeft geschreven over Maria Magdalena, en zo ja waar staat dat dan???"
leidt tot de volgende e-mail uitwisseling.
- Meir Shalev schrijft 'De bijbel nu' vanuit het
Judaïsme, het joodse geloof. Die wachten nog steeds op de komst van de Messias. En zonder
Messias ook geen Maria Magdalena helaas. Bij het judaïsme zijn de eerste vijf
bijbelboeken het uitgangspunt en is zeker 'ons' nieuwe testament niet aan de orde.
Overigens vond ik 'De bijbel nu' een heerlijk boek. Voedt mijn calvinistische geest met
wat humor en luchtigheid. Maakt het zo heerlijk aards.
- Zo groeit mijn godsdienstkennis nog eens. Bedankt
voor je uitleg. Kom ik wel met een volgende vraag. Ik ben met behulp van woordenboek en
encyclopedie in de bijbel opzoek gegaan naar Maria Magdalena en dan kom ik bij Mattheüs
27:56 en bij Johannes 20 uit, verder een eventueel stukje in Lucas 7:36 Vergiffenis aan de
boetvaardige zondares, maar was er niet een ander verhaal waarin Jezus al een ontmoeting
en gesprek met Maria Magdalena had, of verzin ik dat ter plekke. Mijn belangstelling komt
overigens doordat ik Volgens Maria Magdalena van Marianne Fredriksson cadeau heb gekregen,
wat ik een mooi handvat vind om weer een stukje bijbelkennis op te doen.
Vage herinneringen komen boven:
- zij waste toen zijn voeten een keer?? En was dat ook
niet wanneer hij zei "Let he who is without sin cast the first stone." ?? (vage
vlaarden, sorry, ik weet het, maar die komen boven drijven en ik kan me niet voorstellen
dat ik ze volledig verzonnen heb...)
Exacte feiten:
- Ik denk dat dat Lucas 7:36-50 is. Hoewel daar Maria
Magdalena daar niet bij naam genoemd wordt: "Een vrouw nu die in de stad als een
zondares bekend stond, was te weten gekomen, dat Jezus in het huis van de Farizeeer te
gast was. Zij nam een albasten vaasje met balsem mee en ging schreiend achter Hem, bij
zijn voeten, staan. Haar tranen maakten zijn voeten nat, die ze met haar hoofdhaar
afdroogde. Zij kuste ze keer op keer en zalfde ze met de balsem"
> En was dat ook niet wanneer
hij zei "Let he who is without sin cast the first stone." ??<
Die steen heb ik daar nog niet kunnen ontdekken,
wel een ander stukje overzonden:
"Daarom zeg Ik u: haar zonden zijn haar
vergeven, al waren ze vele, want zij heeft veel liefde betoond. Aan wie weinig wordt
vergeven, hij betoont weinig liefde. Daarop sprak Hij tot haar: 'Uw zonden zijn vergeven.'
"
> (vage flarden, sorry, ik weet
het, maar die komen boven drijven en ik kan me niet voorstellen dat ik ze volledig
verzonnen heb...)<
Dit lijkt dus over hetzelfde stuk te gaan, maar nu
ben ik wel benieuwd waarom men denkt dat het Maria Magdalena was, er moeten vast meer
zondige vrouwen geweest zijn :-)
Via Shalev, naar Frederikson, naar Slavenburg. Het
onderwerp blijft de bijbel, maar wordt nader gespecificeerd. De positie van de vrouw.
- Op de website van uitgeverij Ankh Hermes: http://www.base.nl/ankh/ staat een korte beschrijving
van het boek "Het evangelie van Maria Magdalena" geschreven door Jacob
Slavenburg. Je moet even in hun zoekoptie intikken: Maria Magdalena. Dit boek heb ik zelf
(nog) niet gelezen, maar wel ander werk van deze gnosticus.Hij weet mij altijd weer te
boeien is o.a. ook de auteur van:
- Een ander testament
- De verloren erfenis
- Nag Hammadi-geschriften 1 en 2 (n.a.v. ontdekking
dode zee rollen)
- De geheime woorden
In dit laatste boek schrijft hij over Maria
Magdalena o.a.:
"Ondanks de latere vrouwonvriendelijkheid in
het christendom stond de rol van Maria Magdalena zo muurvast dat deze met alle wil van de
wereld niet geheel verdonkeremaand kon worden; hooguit afgezwakt"
- Erg bijbelvast ben ik niet, maar waar het bij het
Maria Magdalena om gaat is dat zij in de afgelopen tweeduizend jaar verworden is tot een
zondares waarvan zeven geesten waren uitgedreven,(Lucas 8).Zo'n vrouw moest wel bijzonder
slecht en zondig zij. Terwijl door de bestudering van de Nag Hammadi- vondst blijkt dat
zij een ingewijde is die de zeven stappen der inwijding heeft ondergaan en daarmee net zo
ingewijd was als Jezus zelf. In die tijd waren er mysteriescholen waar je deze inwijdingen
onderging.Dat kostte jaren van studie en inspanning. Ken je het verhaal van de opwekking
van Lazarus, Joh. 11), Nu wordt gezegd dat dat om een drie dagen durende inwijding gaat
ipv opstaan uit de dood. Zo blijken hel veel woorden anders te kunnen worden gelezen als
wij in de loop de eeuwen zijn gaan doen, onder leiding van kerkvaders die hier een
bepaalde bedoeling mee hadden. Zeker niet de verheffing van het volk. Wanneer je de tweede
laag van de bijbelwoorden leert zien wordt het een bijzonder spiritueel boek.
- In het boekje van Slavenburg,is in het Evangelie van
Maria Magdalena zelf(ook gevonden in Nag Hammadi) te lezen dat met name Petrus niet zoveel
van haar moet hebben. Ergens in de bijbel staat dat met name Paulus nogal afgeeft op Maria
Magdalena. Nou had die sowieso niet veel met vrouwen op. Dat was overigens wel iets voor
die tijd. Een jood mocht zijn vrouw al wegsturen (terug naar haar moeder dus) als zij de
soep liet aanbranden. De Essenen waren in die tijd een eloofsgroepering waarin mannen en
vrouwen gelijk waren. Jezus is in deze geloofsgemeenschap opgevoed, vandaar ook dat hij
het serieus nemen van vrouwen normaal vind.
Om even op boeken terug te komen: Deze wijsheden
heb ik uit de bijlagen bij de Nag Hammadi boeken en het boek Jezus van Nazareth van Hans
Stolp.
- Overigens, misschien hebben ze bij jou in de bieb
een concordantia (ik geloof dat het zo heet). Een boek waarin alle termen en namen uit de
bijbel als in een encyclopedie op een rij staan met daarachter de bijbelteksten waar je
daarover dan iets kunt vinden. Toen ik van dat boek hoorde snapte ik ineens hoe die
dominees in preken altijd zo mooi van de en tekst naar de anderen kunnen associëren.
- >En was dat ook niet wanneer hij
zei "Let he who is without sin cast thefirst stone." ??<
Nee, dat was volgens mij bij een echte steniging
(wel van een overspelige vrouw dacht ik). Waarop hij dat zei en de menigte beschaamd
uiteen ging. Gebeurd overigens in Iran nog steeds.
- inderdaad. en voor de mensen die driftig opzoeken
waar dat nu is in de bijbel ook al weer: volgens mijn Dictionary of Quotations is het the
New Testament - St John, ch8,v7.
En van de positie van de vrouw komen we ook weer
terecht bij de moeder/dochter-relatie, zij het zijdelings, maar wel typerend.
- Ik lees je mail met de bijbel ernaast, en mopper
inwendig op mijn moeder dat zij mij niet een gedegen godsdienstige opvoeding heeft
gegeven, zodat ik dit soort dingen rustig uit mijn mouw kan schudden :-))) Als zij het wel
gedaan had, dan was natuurlijk de kans groot dat het mij nu niet zou interesseren :-)
Om, zoals vaak, te eindigen met de nodige humor:
- ineens een heel andere Bijbelse quote onder ogen
krijgt die toch een beetje laat grinniken op de zondag ochtend -
"It is hard for thee to kick against the
pricks". ??!! Apostles, ch9 v5...
Samenvatting
Eisjen
|
 |