We lazen het boekenweekgeschenk van 2003. Veel boekgrrls begonnen hun
reactie met woorden als 'tsja', 'mwjah' of kreten als 'wat zal ik er van
zeggen'. Blijkbaar niet een boekje dat heftige gevoelens losmaakt. Voor
sommigen was het de eerste en de laatste Giphart, voor anderen een
verrassend aangename (hernieuwde) kennismaking. Minstens de helft van de
145 mailtjes die over dit boekje heen en weer zijn gegaan hadden als
onderwerp de Double Whammy. Veel dank aan de boekgrrl die de stoute
schoenen aantrok en Giphart tijdens een signeersessie
benaderde!
"Het boekenweekgeschenk van Giphart heet "Gala".
Hoofdpersonen zijn personen die in eerdere boeken van hem ook voorkomen,
Meija en Fräser. Het wordt geschreven vanuit Meija. Zij heeft als jonge
actrice een onstuimige en geheime relatie met haar agent Panc. Als bij
hem een ongeneeslijke ziekte wordt geconstateerd, begint de verwarring.
Pancs vrouw en medewerkers organiseren kort na zijn overlijden een
groots galafeest. Dit feest was al gepland en zij laten dit doorgang
vinden, omdat de overledene dit "gewild zou hebben". Op het
feest blijkt Pancs vrouw op de hoogte te zijn van de geheime relatie,
hetgeen zij laat lijken door stekelige opmerkingen aan Meija gericht en
haar over te slaan bij het uitdelen van "aandenken" aan Panc. Hoe moet
Meija dit uitleggen aan Fräser? Allerlei verwikkelingen, echt Giphart.
Het leest heel vlot. Beetje oppervlakkig, maar ik kan Gip meestal wel
waarderen."
"Mwjah, wat zal ik er van zeggen. Vond het nou
niet een echte vlotlezer, zoals ik eigelijk van Giphart gewend ben. Op
zich wel een "aardig" gegeven, maar ik vond het allemaal niet vet
genoeg aangezet. Ook iets wat Giphart nou zo goed kan. Dus
ja,wat zal ik er van zeggen. Ik moet zaterdag nog met de trein mee, dan
kan ik er nog goede sier mee maken bij de conducteur. Voor de rest zet
ik het maar naast het andere boek van Giphart in mijn kast.
"
"Tja, wat moet ik van dat boekje nou zeggen? - eh... ik
vond het maar een veel slappere versie van de geweldige feestelijke
einde van Phileine Zegt Sorry. Ik had heel sterk het idee dat hij flink
aan het recyclen was. Maar desalniettemin heb ik wel af en toe moeten
lachen. Eigenlijk ben ik meer verbaasd dat er geen fatwa tegen hem is
uitgesproken ipv een suffe klacht van de anti-vloek bond (of hoe die
mensen ook mag heten). De grofste anti-Allah uitspraken komen uit de
mond van een van zijn karakters (zo'n niet echt fictionele vrouw...naam
kan ik nu niet op komen maar ze was heel erg aanwezig een paar jaar
geleden). En toch vind ik dat ie het grappig verpakt - karakter is dus
een mooi allochtone dichteres die het zat is om altijd als 'troetelturk'
overal tevoorschijn gehaald te worden. Zij roept in een dronken,
geďrriteerde bui - 'Ik ga mijn volgende dichtbundel "Pijpen met een
hoofddoek" noemen!' (Dit is eigenlijk de minst grof uitspraak die ze
doet, andere 2 weet ik niet meer precies uit mijn hoofd.) Maar goed,
genoeg Giphart - hij heeft me niet onaangename gezelschap gehouden
onderweg - ik heb geen hekel aan hem, maar zal waarschijnlijk ook nooit
zijn grootste fan worden. "
"Net bij een kopje thee Gala
gelezen. Tot een pagina of 50 vond ik het wel aardig, daarna was het
doorzetten om het uit te lezen (ik merkte dat het me niet meer boeide
omdat ik ondertussen klusjes deed: was ophangen, planten watergeven
etc.). Alleen het laatste hoofdstukje vond ik dan wel weer ok. (na het
feest)
"'t Was mijn eerste Giphartje; had me er tot nu toe
verre van gehouden op basis van wat ik rover hoorde. Tegen die
achtergrond viel het me niet tegen; 'onderhoudend' is de term die bij me
opkomt. Schrijven kan G. in elk geval wel; het verhaal heeft vaart en
structuur. Ik zag het al lezende al helemaal verfilmd voor me met
flashbacks en al. Karakters, ach... daar gaat het hier niet zozeer om.
Het zijn de oeroude menselijke driften en zwakheden die op een niet
onaardige wijze worden geportretteerd. Beetje onwaarschijnlijk vond
ik de gedachten van de vertelster tegen de achtergrond van wat haar
leeftijd en bezigheden zouden moeten zijn. De situaties waarin ze
belandt pasten daar heel wat meer bij"
"Ik heb het
geprobeerd. Ik vond dat mijn vooroordeel tegen Giphart me niet tegen
mocht houden, maar na zo'n dertig bladzijden houd ik het toch voor
gezien. Deze keer niet eens vanwege eventuele grofheden, waardoor ik
Phileine vreselijk vond. Het is gewoon mijn stijl
niet."
"Twee boeken van Giphart gelezen, Giph en Phileine
zegt sorry. De eerste vond ik nietszeggend en de tweede vreselijk (die
Phileine...je zou dr maar tegenkomen), maar omdat Gala zowel hier als in
mijn IRL leesgroep gelezen zou worden, ben ik toch maar in Gala
begonnen. En tot mijn eigen verbazing vond ik het een leuk boekje;
lekker cynisch, leuke taaldingetjes, interessante gedachtegangen Dus wie
weet, misschien moet je het toch ook proberen..."
"Ik heb net
"Gala" dichtgeslagen. Ik moet zeggen, het viel me echt niet tegen. Het
is het eerste boek(je) dat ik van Giphart las; ben altijd gehinderd
geweest door zelfgeschapen vooroordelen. Wat ik in ieder geval al dacht
kwam uit: de stijl is eigentijds, jachtig, doorspekt met populair jargon
en wat chaotisch. Maar het stoorde me niet. Misschien omdat ik me er op
voorbereid had, of mogelijk omdat ik het vind passen in de sfeer van de
jongerencultuur, zoals die hier geschreven wordt en zoals ik die
(zijdelings en vanuit een ander generatieperspectief) waarneem. Wat veel
seks naar mijn smaak. Niet dat ik daar op tegen ben, maar ik kan er wel
erg moe van worden! Ik vind dat hij humoristisch schrijft en
originele zinnen en grappige nieuwe woorden schept (gutsbeitelende
beat). Af en toe schoot ik spontaan in de lach. Op twee plaatsen vond ik
het te ver doorschieten: op de operatiebank bij de vasectomie en het
einde van het gala. Daar werd het clichematig hilarisch. Maar ik vind
het knap hoe Giphart in zo'n kleine novelle grote thema's als liefde,
dood, trouw en vriendschap en ingewikkelde onderlinge verbanden
geloofwaardig aan de orde stelt. En mooi hoe twee mensen, Meija en
Fraser, op het dieptepunt van hun gelijktijdige vernedering doordrongen
raken van hun liefde voor elkaar en elkaar uit de stront
halen."
"Meer dan dat het het thema van de dood zou
behandelen, vond ik het een sneer naar de Nederlandse
televisie-industrie met al die zogenaamde glamourprogramma's waardoor je
de vreselijkste koppen op je tv-scherm krijgt, en ik het zweer het: bij
mij gebeurt dat alleen met zappen hoewel ik dan af en toe van pure
verbijstering toch even blijf hangen. Ik moet dus ook erg lachen op
de volgende opsomming: acteurs en actrices, tv-persoonlijkheden en ander
schermvulsel, nieuwslezers, wat schrijvers, vier topkoks, een handjevol
popmuzikanten en Jan Mulder. Het hele Gala, het ontaarde feest, vind ik
daar mooi bij passen, en ja, het is wellicht wat vet aangezet, maar
echt, als je een glimp van dergelijke programma's opvangt, is Giphart
nog subtiel. Nou ja, en als hij dat Gala dan ook nog eens vergelijkt met
het boekenbal. Ook leuk: de transformatie van het restaurant in: een
interieur met de uitstraling van een vrieskist en een menukaart waarvoor
je toelatingsexamen moet doen. Met als gerechten: gestratificeerde
rolkrakeling van rubarber badend in brummelfrappé. Nu ja, geen
hoogstandje, maar best een aardig idee om een brief aan een overleden
minnaar te schrijven en tussendoor af en toe wat begrafenisrituelen van
de afgelopen jaren ter sprake te brengen. Ik denk aan wel of geen
soberheid bij de dood van Boudewijn Büch, de gigatoestanden rond de
begrafenis van Pim Fortuyn of het "feest" rond de teraardebestelling van
de eigenaar van de It."
"Giphart haalt meermalen het
'Handorakel en kunst van de voorzichtigheid' van Baltasar Gracián, met,
naar hij schrijft, 'praktische en vaak ontwapend cynische wenken hoe
goed te leven en hoe om te gaan met de boosaardigheid van de
kwaadwillende klootzakken die ons omringen'. Die wenken heeft hij zelf
toch niet helemaal goed ter harte genomen, vind ik. Voorschrift
76 luidt namelijk onder meer: 'Niets is zo storend als voortdurende
geestigheid'. Nu probeert Giphart misschien wel zijn eigen 'geestigheid'
niet steeds te laten voortduren door het te hebben over ziekte en dood,
maar erg overtuigend is dat niet, en wat steeds wél maar voortduurt is
het 'kijk mij nou eens leuk, interessant, eigentijds, enz.... zijn' van
de schrijver."
Maar wat is in hemelsnaam een 'double
whammy'?? Er werden vele plastische suggesties gedaan, die het
niveau van deze samenvatting en het imago van de boekgrrls zouden
schaden als ze geciteerd werden J. Een van ons informeerde bij de
uitgever:
"Dag Ronald Giphart, Vrouwelijke Nederlandse
lezers (of begin ik nu al met een pleonasme?) zijn onder andere verenigd
bij de boekgrrls, een virtuele boekenclub. Zie www.boekgrrls.nl. Naast
talloze andere wetenswaardigheden over en rond lezen en schrijvers
wisselen wij maandelijks meningen en indrukken over een zogenaamd 'boek
van de maand'. In de maand maart pikken wij - natuurlijk - ook het
boekenweekgeschenk mee. Een van ons vat de discussie samen. Deze
discussie komt op de website, zodat ook andere - mannelijke - lezers
onze bevindingen kunnen lezen. Deze maand valt de eer van het maken van
een samenvatting aan mij te beurt. Daarom offer ik mezelf maar op om
de vraag te stellen die ons al dagen bezighoudt: wat bedoelt de
schrijver met een 'double whammy'? Vele gokken en verwijzingen naar
dubieuze websites en close reading van Gala verder zijn wij nog niet bij
een eensluidend antwoord. Daarom het vriendelijk verzoek tenminste onze
nieuwsgierigheid te bevredigen. Met vriendelijke
groet,"
Een antwoord bleef helaas uit. Tijdens een
signeersessie confronteert een boekgrrl Ronald zelf:
"Dan is
het pauze en loop ik vlug naar het signeertafeltje met mijn aanwinsten.
Ik ben snel aan de beurt, krijg een grote stempel in de boeken en een
nummer, verder voor wie het boek is en zijn handtekening. Ik vraag naar
de Double Whammy. Vraag er straks in de zaal nog eens naar, zegt hij,
maar dat wil deze bleugrrl niet. Dan zal ik wel zeggen dat ik die vraag
heb gehad, reageert hij. Fijn. Na de pauze eerst weer even een video,
nu over zijn tijd als nachtportier in Utrecht. Over dat hij daar zo
lekker kon schrijven, op zijn laptop (een AT, nog vóór de XT, met het
geheugen van een flop!). Hij verhaalt over de man die breeduitlopend
binnen kwam en last van zijn enkelband had, nou ja, bleek dus endeldarm
te zijn. Die vent had een vibrator in zijn kont die te ver was
geschoven, de zaal lag dubbel natuurlijk (ik ook). Hij kan het ook
allemaal heerlijk plastisch vertellen, niet alleen schrijven dus. Later
las hij voor uit Phileine, eerst in 't Nederlands, daarna het smeuigste
stukje vertaald in het Duits. Je wist niet wat je hoorde... Na dit
interview kocht ik wederom een boek, want de Double Whammy was vergeten.
Gevraagd of hij het op wilde schrijven en dat deed ie. Hier komt
't: "Ik weet niet wat een Double Whammy is...iedereen mag het zelf
bepalen. De grap is dat men zélf zijn eigen (verrotte) fantasie kan
toetsen"."
Waarop gereageerd wordt met: "Errug goedkoop
vind ik, maar ach, anders waren we toch snel uitgepraat over het
geschenk dit jaar toch?!"
 Ina
|
relevante links:
|