Renate Dorrestein: Buitenstaanders

Tot welke gedachten en toetsenbord-vruchten bracht Renate Dorrestein de boekgrrls.

>>>
"Jaren geleden was dit het eerste boek dat ik las van Renate Dorrestein. Ik vond het zo'n vreemd boek! Er gebeurden de vreemdste dingen in en het einde was voor mij toch nog totaal onverwacht. Ik vond het een prachtig gegeven en ben toen erg nieuwsgierig naar haar andere boeken geworden, waarvan er nog niet 1 is tegengevallen. "
<<<

Meteen komt er echter al een omschrijving naar voren die de meesten van de boekgrrls of aanspreekt, of tot grote verwarring brengt.

>>>
"Achteraf bekeken (ik heb nog niet alles van haar gelezen, maar wel vrij veel) is dit toch het meest _bizarre_ boek dat ik van haar ken. De boeken worden gaandeweg iets minder bizar, maar het blijft voor mij genieten. > voor mij geldt hetzelfde. ik mag zelf graag geloven dat ik niet gauw ergens intuin, maar door dit boek werd ik voortdurend op het verkeerde been gezet. en ik vond het geweldig."
<<<

Er komt een heel _bizarre_ bekentenis. ;-))))

>>>
"Elke nieuwe geliefde (nee, wees gerust, dat is niet elke week, hihi!) krijgt het van mij in handen gedrukt. 't is een soort smaaktest... net zoiets als iemand meenemen naar je favoriete restaurant, kijken of zij het er ook leuk vinden."
<<<

Er wordt gewanhoopt:

>>>
"Ik vond het vreselijk....in het begin. Als ik er niet zo veel over gehoord had, had ik het weggelegd, nu worstelde ik me door het begin heen en vond het steeds verwarrender en onbegrijpelijker worden. Begon steeds meer aan mezelf te twijfelen, en aan het boek, de schrijfster, die andere boekgrrls die het aanraadden."
<<<

Men raakt in opperste verwarring en komt niet meer uit haar woorden.

>>>
"Hier _wodt_ (....) ik toch echt gestoord van. Wat een vreselijk boek. Psychiaters die menen alles met patiënten te mogen doen en echtgenoten die menen alles te zeggen hebben over hun echtgenotes. Zo'n walgelijke kerel die meent dat hij allerlei liefjes er op na mag houden, maar zijn vrouw is de enige die het discreet moet doen en _wat het niet dat hij het merkt dat zijn bloedjes van zonen van haar slechte gedrag iets vernemen!_ (....) "
<<<

Ik bedoel maar, complete consternatie. Echte boekgrrls laten elkaar natuurlijk nooit in de steek. Dus...

>>>
"Meisje toch, je gaat er helemaal krom van schrijven. dat was nou ook weer niet de bedoeling; denk om je bloeddruk!"
<<<

Dan met een beetje doorbijten:

>>>
"Vanmiddag kon ik het niet meer wegleggen, wilde ik door en door en door, alsof het een spannende detective betrof las ik sneller en sneller. Prrrrt... UIT... en... Ik werd een beetje misselijk.... Maar dat kan ook gekomen zijn doordat ik al twee dagen tegen een migraine-aanval aan zit, door de hormonen denk ik..."
<<<

Er zijn boekgrrls die zich ongerust maken over hun "zusters".

>>>
"Boekenwurmen, ik zal de volgende keer een wat minder verontrustend boek aandragen..."
<<<

Gelukkig zijn er ook boekenwurmen die het allemaal wat afstandelijker kunnen bekijken.

>>>
"Het deed me gewoon niet zoveel, niet positief, maar ook niet echt negatief. Ik vroeg me af hoe het kwam dat ik er zo weinig aan vond en denk dat het komt omdat er niemand in dat boek voorkomt die ik aardig kon vinden. Iedereen vond ik een karikatuur en op zijn of haar manier vervelend. Het deed me soms denken aan de griezelboeken van Paul van Loon en consorten die bij kinderen nogal populair zijn ("Nooit de buren bijten" bv.). "

"Op aanraden van zusterwurmen had ik meteen Het perpetuum mobile van de liefde" van de bibliotheek meegenomen, om toch nog te proberen ook al zou ik "Buitenstaanders" niks vinden. Ik ben er nu in aan 't lezen en het gekke is dat ik nu steeds weer aan "Buitenstaanders" moet denken. Ik heb nl. het gevoel dat in "Het perpetuum mobile" de sleutel tot "Buitenstaanders" te vinden is. Niet dat ik het er beter door ga vinden, maar het wordt er wel minder vreemd van. En ik geloof ook helemaal niet meer dat het komisch bedoeld is, maar eerder dat het een soort wanhoopskreet is. "Het perpetuum mobile" gaat over de zelfmoord van het zusje van RD. Ze waren met drie zussen (naast zeven broers) en in "Buitenstaanders" komen ook drie zussen voor, waarvan er één zelfmoord heeft gepleegd door van een dak te springen, net zoals de zus van RD. Ook wordt RD op een keer overvallen door de gedachte dat ze een vampier is (zie Agrippina in "Buitenstaanders'). En er zijn meer verwijzingen. Voor wie "Buitenstaanders" een mooi boek vond, zal "Het perp.mob." vast ook de moeite waard zijn. Voor wie het niet mooi vond, zoals ik dus, kan het je kijk erop (een beetje) veranderen."
<<<

Waarop de boekenzuster, die perp.mob aanraadde, hartelijk wordt bedankt voor  haar verstandige advies want het zijn ook beleefde boekenwurmen, die boekgrrls. Trouwens niet alleen beleefd, ze kunnen ook kritisch naar zichzelf kijken.

>>>
"Zelf vond ik Buitenstaanders niet zo heel vreselijk (ben ik nu vreselijk?)."

"Hoe kom je erbij? Gewoon iemand die de zaak ook van een andere kant kan bekijken. Ik vond het ook niet komisch, wat de kaft ons doet geloven. Ik schreef al eerder dat ik het thema waanzin en normaliteit enigszins gedateerd vond zoals RD het in haar boek oppakte. Toen zij het schreef was het de echo van de tijd van - ik word oud ik kan even niet meer op het begrip komen - de pandora-beweging: ooit een normaal mens ontmoet?"
<<<

We krijgen inside-information over de huidige situatie:

>>>
"De idee dat psychiaters ook niet helemaal senang zijn en vooral zij die geloof hebben in wat hun patiënten tegenwoordig heet dat cliënten) nog kunnen komt ook erg tot uitdrukking in Buitenstaanders. En kijk: deze discussie is tegenwoordig toch redelijk verstomd. In ieder geval wordt zij op een andere manier gevoerd. Ik voer bijvoorbeeld het secretariaat van een adviescommissie waar een vertegenwoordiger van een patiëntenplatform in zit *en* een psychiater. Samen *keuvelen* zij over hoever je moet gaan met medicijnen. Ze verschillen nog steeds van mening, maar de afstand is grotendeels weg. "
<<<

Dan een verstandige opmerking en een verstandig advies tot besluit van deze boekdiscussie.

>>>