Koningin Noor: Een leven in het teken van vrede (A leap of faith)

Net "Leap of Faith. Memoirs of an Unexpected Life" van Koningin Noor gelezen. Aanleiding is de reis die binnenkort naar Jordanië ga maken. Het boek is een goede manier om me voor te bereiden. Maar ook wanneer ik niet naar Jordanië zou gaan zou ik het een boeiend boek vinden. Het geeft een visie op de gebeurtenissen in het Midden-Oosten van binnenuit, gezien door een vrouw die in Amerika is geboren en opgegroeid.

Koning Noor beschrijft haar leven, vanaf haar jeugd tot het heden (eind 2002). Als lezer krijg je mee hoe ze als de jonge architecte Lisa Haliby gaat wonen en werken in Iran. Haar interesse in het Midden-Oosten komt voort uit haar Arabische wortels van vaders kant. Op doorreis naar Amerika bezoekt ze, min of meer als toerist Jordanië. Ze beschrijft hoe rondloopt in Petra en hoe ze onder de indruk raakt van het landschap van de Wadi Rum. Via haar vader, die een hoge functie heeft in de luchtvaart, ontmoet ze op een dag voor het eerst Koning Hoessein, waarover haar moeder haar eerder vertelde, na een ontmoeting die zij had: "He has the most beautiful, kind eyes." Hoessein is dan nog getrouwd, met zijn vrouw Koning Alia, die kort daarna door een
ongeluk komt te overlijden.

Wanneer Koning Hoessein haar een tijd later weer tegenkomen raakt hij verliefd op Lisa. Hij nodigt haar avond aan avond uit voor het eten en doet haar al na enkele weken een aanzoek. Koningin Noor weet niet goed hoe ze erop zal reageren. Ze schrijft er niet
van te hebben gedroomd om ooit iemand zijn vierde vrouw te zijn (Hoessein was drie keer eerder getrouwd en is twee keer gescheiden.) Hoessein heeft bovendien al een heleboel kinderen, waarvan er drie nog klein zijn. En dan is er nog het grote leeftijdsverschil. Ze dubt er poosje over, maar maakt een "leap of faith", omdat ze het heel goed met Hoessein kan vinden en ze
zich erg tot hem aangetrokken voelt. Vanaf dan begint haar leven als Koningin Noor en verbindt ze haar lot aan dat van Jordanië.

Behalve van de vele sociale en politieke verwikkelingen krijg je als lezer ook een mooi portret te zien van een koninkelijke familie en van een liefdevol huwelijk. Het boek is vlot geschreven en de 500 bladzijden lezen lekker weg. Prettig zijn ook de foto's in het midden van het boek. Een aanrader!

Agnes

Een leven in het teken van vrede

9789069749372