Goldberg, Myla: Praag, een wandeling

Gisteren ontvangen, vandaag uitgelezen. "Praag, een wandeling" is een vlotlezend boekje waarin de schrijfster ons meeneemt naar een aantal plekken in Praag om ons te laten kennismaken met deze mooie stad. Ik ben nog nooit in Praag geweest (shame on me..?) en ben dat nu nog vaster van plan. Maar dit boek van Goldberg is geen reisgids; ik betwijfel dan ook of ik Praag op deze manier goed heb leren kennen, tenminste als toerist. Als ik naar Praag ga, zal ik nog zo'n gedegen kosmos of ANWB-reisgids nodig hebben, maar Golberg heeft dat ook helemaal niet beoogd. Voor in het boekje zit wel een globale tekening, maar daar op staan eigenlijk alleen die locaties die in het boek een rol spelen. Het is meer een boek waardoor je de geschiedenis van de stad en de mensen en mogelijk zelfs de ziel van deze stad beter begrijpt en beter kan plaatsen. Goldberg neemt ons mee naar plaatsen en vertelt daarover met zoveel aandacht voor details waardoor je in een kort tijdsbestek het idee hebt dat je de stad zelf leert kennen en dan ook op een beeldende manier. Ook al zitten er geen foto's in en hier en daar wat tekeningen durf ik het wel een beeldend boekje te noemen. Goldberg beschrijft dusdanig dat je al lezend de bibliotheek, het plein, de klokkentoren, de begraafplaats, pretpark of de demonstratie en de mensen die daarbij een rol spelen voor je ziet.

"Maar Praag is een tijdsprokkelaar, links en rechts mooie eclectische stukjes uit succesvolle periodes bijeenscharrelend. .... Door de combinatie van geluk, toevallige omstandigheden en onbuigzaamheid heeft Praag tien eeuwen geschiedenis weten op te slaan."

In de inleiding verder aandacht voor de gedenkplaten die je blijkbaar overal ziet, maar als toerist makkelijk aan zou voorbij gaan. "Maar als je oog er eenmaal op gevallen is, zie je ze overal, en komt de lange, trieste herinnering van Praag bij elke stap naar
boven.........Praag wordt een stad die overschaduwd is door de dood." En zo verhaalt Goldberg verder: over de schoonheid van de jongeren en de verleptheid van de ouderen, over de mozaiekjes van marmer waaruit de trottoirbanden bestaan, over de onzichtbare stad in de ondergrondse, over de overstroming van 2002 en wat dat voor de stad heeft betekend, over 3 begraafplaatsen waar de doden worden gekoesterd (en er geen joden meer begraven zijn na de jaren '30...), over de nationale bibliotheek waar alle boeken nog op kaarten staan beschreven (en ik spontaan het idee had om een geldactie te starten om die bibliotheek te redden, maar na enkel fantasierijke minuten dat idee maar weer liet varen), over haar absurde aanhouding door politie omdat ze ergens had gelopen waar het nog niet mocht. Ook wordt erg duidelijk dat op vele fronten het "juk" van het communisme Praag nog niet achter zich heeft kunnen laten.

Maar naast beschrijven voegt Goldberg wat wat meer toe aan het boek. Ze maakt er vaak iets meer van, niet in die zin dat het echte verhalen worden, maar voegt er net wat extra's aan toe.
"Een bezoek brengen aan een beroemd graf (Kafka) geeft een heel andere kick dan een bezoek brengen aan een huis.Het lezen van een bordje waarop staat 'die en die heeft hier geslapen' vereist een heel ander soort van abstract denken."
"Een leeg huis geeft onvermijdelijk een gevoel van afwezigheid en verlating; de afwezigheid van de persoonlijke invulling van de voormalige bewoners staat onomstotelijk vast. Hoe creatief de bezittingen.......... Hoe anders is dat bij een grafsteen............".

Wat mij betreft is dit boek geen literair hoogstandje maar wel een
aanrader om nader met Praag kennis te maken.

Marjan P.