Deon Meyer: Orion

Ik heb net gisteren Orion van Deon Meyer uitgelezen. Een thriller van een Zuid-Afrikaanse auteur. Moet zeggen dat het wel naar meer smaakte.

Het verhaal gaat over een ex-politierechercheur die door een advocate wordt ingehuurd om op zoek te gaan naar een verloren testament. Hij is uit het politiewerk gestapt om een reden, die lang onduidelijk blijft. Je weet als lezer dat het iets te maken heeft met de moord op zijn maat, maar zelf zegt Zatopek (vernoemd naar een beroemd atleet) Van Heerden dat dit niet de reden is.

Het verhaalt wordt in twee lagen verteld. Eén het verhaal naar het zoeken naar het testament, waarbij Zet (zoals zijn moeder hem noemt) al gauw allerlei vieze historie uit het gruwelijke verleden van Zuid-Afrika blootlegt uit de apartheidstijd. En twee het terugblikken van Zet naar hoe hij is geworden tot de man die hij nu is.

Het verhaal steekt goed in elkaar, en je krijgt een (denk ik) goed beeld van hoe de Zuid-Afrikaanse maatschappij nu in elkaar zit. Hoe blank, zwart en kleurlingen zich proberen aan te passen in een structuur die zo veel anders in elkaar zou moeten zitten dan tien, twintig jaar geleden. Maar waarvan Zet en zijn medespelers in dit boek zich ook realiseren dat in die maatschappij de geschiedenis niet zomaar uit te vlakken valt, en mensen elkaar nog steeds beoordelen op hun huidskleur. Meyer draait daar niet om heen in het boek.

Maar ik wil het boek niet meer een politieke lading toedichten dan nodig is, want het is gewoon een spannend boek. Je bent net als Zet zoekend naar een ingang naar hoe het verhaal van de erfenis in elkaar steekt. Zet komt er achter dat degene van wie het testament was, (de man is op gruwelijke wijze geliquideerd) tot voor een aantal jaren niet heeft bestaan. Dus waar kwam deze man vandaan en waar kwamen die Amerikaanse dollars vandaan? Zet raakt algauw verwikkelt in een lastig spervuur tussen zijn vroegere maten bij de politie, een gangster die hij vraagt om zijn moeder te beschermen en het Zuid-Afrikaanse leger, en de moordenaar.

Ik ga niet verklappen hoe het verhaal in elkaar steekt, dan moeten jullie het zelf maar lezen als je van thrillers houdt. Het mooie van het boek vind ik dat naast de spanning, Meyer begrip voor de hoofdpersoon van Zet neerzet. Hij krijgt wat body, is niet erg eendimensionaal. Het zit op zich wel in "oppervlakkigheden", Zet houdt van klassieke muziek en koken. Hij heeft een vrij bijzondere opvoeding gehad, hij groeide op in een mijnwerkersdorp. Zijn vaderwas mijnwerker, zijn moeder beeldend kunstenaar. En dan met zo'n naam opgroeien in een ruig mijnwerkersdorp. En hoe hij dus verwordt tot de afgezakte en aan lager wal geraakte man die hij nu is, die weer door zijn moeder onder haar hoede is genomen, al weert hij alles zoveel mogelijk af, en laat zij hem op zich ook wel de vrijheid.

Aanrader wel. En uit een aankondiging in het boek begrijp ik dat een eerder boek van hem Feniks gaat voer een bijfiguur uit dit boek, waardoor je misschien weer een andere beschrijving van deze Zatopek krijgt. Ik denk ik die ook nog maar ga lenen.

Erna

Orion

9789026123498