Ed. Hoornik: Op school stonden ze...


Och jee, en toen was het ineens 5 oktober en was ik aan de beurt voor de woensdag gedichtdag. Met mijn hoofd in het geregel voor het nieuwe huis (morgen tekenen we als het goed is het voorlopig koopcontract) dus niet echt goed nagedacht over het gedicht dat ik al wel had klaargelegd (dat scheelde weer zoektijd!). Dit naar aanleiding van P+S, waar we het over poeticale gedichten hadden. Volgens mij is het volgende een mooi voorbeeld van zo'n gedicht. Mooi verwoord hoe verschillende, dicht bij elkaar liggende woorden, toch een compleet verschillend gevoel kunnen opwekken. In dit geval bij de dichter.

Else, iets minder stellig daarin :-)

Op school stonden ze...

Op school stonden ze op het bord geschreven;
het werkwoord hebben en het werkwoord zijn;
hiermee was tijd, was eeuwigheid gegeven,
de ene werklijkheid de andre schijn.

Hebben is niets. Is oorlog. Is niet leven.
Is van de wereld en haar goden zijn.
Zijn is, boven die dingen uitgeheven,
vervuld worden van goddelijke pijn.

Hebben is hard. Is lichaam. Is twee borsten.
Is naar de aarde hongeren en dorsten.
Is enkel zinnen, enkel botte plicht.,

Zijn is de ziel, is luisteren, is wijken,
is kind worden en naar de sterren kijken,
en daarheen langzaam worden opgelicht.

Ed. Hoornik
Uit: Het menselijk bestaan (1952)
 

Else S.

Wat goed dat je ondanks huizenkoopdrukte toch de tijd hebt genomen je bijdrage aan WG te leveren; ik weet met hoeveel stress huizen kopen en verkopen gepaard gaat (gefeliciteerd trouwens!)

In het gedicht van Hoornik dat je hebt uitgekozen zie ik niet in de eerste plaats een poëticaal gedicht, geen gedicht over het dichten Wel een bespiegeling over de begrippen (meer dan de woorden) 'hebben' en 'zijn'. Hij giet zijn gedachten in een sonnetvorm die de meeste klassieke kenmerken wel heeft, al is het rijmschema abab abab in het octaaf minder gebruikelijk dan abba abba en al gebruikt hij in het sextet een rijmklank meer dan gebruikelijk. Het meest van de klassieke sonnetvorm wijkt hij af doordat zijn sonnet geen wending heeft tussen octaaf en sextet. Hij werkt wat hij in het octaaf al opmerkte in het sextet gewoon verder uit. De gedachte die hij in het gedicht uitwerkt is niet echt de meest originele die ooit is bedacht, maar het is natuurlijk ook alweer een oudje. Leuk in het gedicht vind ik dat hij uitgaat van het schoolbord en uitkomt bij de mens die (weer) kind wordt. Daarmee maakt hij de cirkel mooi rond. Het schoolbord is 'hebben', het kind
is 'zijn'.
Edith

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, Edith. Ik had begrepen dat een poeticaal gedicht ook over de betekenis van woorden ging, maar toen ik de verzameling die jij daarvoor samenstelde er net nog even bijpakte bleek ik het inderdaad verkeerd onthouden te hebben: dat zijn gedichten over dichten/schrijven. Mea culpa :-)

Het leuke van Woensdag Gedichtdag vind ik ook dat we nog eens 'een lesje krijgen' in wat 'gebruikelijk' is: zoals de wending die je noemt die meestal tussen octaaf en sextet plaats heeft of abba abba als rijmschema in het octaaf. Heb ik vast ooit geleerd maar ja, beta-grrl he, dus errug ver weggezakt, die kennis. Kan ik er bij een volgend sonnet weer wat beter op letten of de regels al dan niet gevolgd worden :-)
Else.

Heel vaak niet hoor, en daar hoeft een sonnet als gedicht bepaald niet minder van te worden. Sla er de Sonnetten van de kleine waanzin van Hans Andreus maar eens op na.
Ik vind het gedicht van Hoornik iets belerends hebben en daar houd ik niet van in gedichten (daarbuiten trouwens ook niet ;-)). Maar misschien lees jij dat er niet in?
Edith

Ik vind het moeilijk dit overbekende gedicht iets te noemen. Een  levensvisie van Hoornik spreekt er m.i. wel uit:
Buiten zijn is er niet  veel dat echt telt.

Iets heel iets anders, maar wel een gedichtje. Vandaag gelezen in het kader van Dierendag voor kinderen (ze moesten tekenen of een collage maken of dichten). Deze trof me en ik kan me nauwelijks voorstellen dat het door een kind geschreven is:


LIJMEN

Ik had drie dieren
Drie dieren van steen
Een vogel
Een veulen
Een varken

Ik liet ze vallen
Ze waren stuk
Ik lijmde ze
Het is bijna gelukt

Ik heb drie dieren
Drie dieren van steen
Een volen
Een veuken
Een vargel
 

Ik heb het eerder gelezen, maar kan me niet herinneren waar. Dacht dat het van een schrijver/schrijfster van jeugdpoëzie was, maar weet niet meer welke. Daar heb je dus niet veel aan ;-(
Edith

Volgens mij komt dat uit Superguppie van Edward van de Vendel...
Else.
  





 

 

Nedweb geeft de volgende informatie over de schrijver:
Eig. Eduard Jozef Antonie Marie, Nederlands journalist en dichter ('s-Gravenhage 9.3.1910 - Amsterdam 1.3.1970).

Na een moeilijke jeugd trok hij naar Leiden om geneeskunde te studeren. Lang wisten zijn studies hem (Ed Hoornik, ES) echter niet te boeien, want in 1929 verhuisde hij al naar Amsterdam waar hij als journalist aan de slag kon bij De Tijd. Daar leerde hij o.a. Anton van Duinkerken kennen. In 1929 verscheen zijn eerste gedicht en was hij vaak terug te vinden in het gezelschap van linkse intellectuelen als de dichter Gerard den Brabander met wie hij later Drie op één perron (1938) zou uitgeven.

Voor het uitbreken van WO II was hij een belangrijk medewerker van De Publieke Opinie, De Gemeenschap, Forum en Groot-Nederland. Verder werd hij met de oprichting van Werk (1939) en Criterium (1940-1942) een grote en invloedrijke naam binnen de literaire kritiek.

In 1942 moest hij onderduiken, maar hij was niettemin betrokken bij het verzet en publiceerde in die periode de dichtbundel Tweespalt. Van 1943 tot 1945 verbleef hij in het concentratiekamp Dachau. Na de oorlog ging hij terug als journalist aan het werk, bij Vrij Nederland (1946-1948) en bij het Haagsch Dagblad (1948). In 1949 werd hij perschef bij Sticusa (Stichting voor culturele samenwerking tussen Nederland, Indonesië, Suriname en de Nederlandse Antillen). In de tweede helft van de jaren vijftig speelde hij een belangrijke rol voor de verdere ontwikkeling van De Gids en richtte hij in 1958 het tijdschrift Delta mee op.

Hij trouwde in 1957 na zijn scheiding van de Duitse Elisabeth Theodore Nussbaum met de schrijfster Mies Bouhuys.
------------------------------------------------
Index Woensdag Gedichtdag

 
 

Laatste keer bijgewerkt: 14/10/05  Eisjen

Terug naar top pagina