De kunstenares uit Den Haag is maar een paar weken per jaar in Nederland.
Een bergdorp in Noord-Italie is al 16 jaar lang haar vaste woon- en werkplek. " Daar zijn we toevallig beland ", vertelt Frieda. Samen met haar man,
Jan van der Ster,
(ook kunstenaar) trok ze door
Europa en toen ze in Italië het prachtige dorp Garzeno
ontdekten, riep Frieda enthousiast: "Hier blijven we".
Ze bedoelde eigenlijk een paar dagen, maar het werd
voorgoed. Er stonden veel oude huizen leeg en dat leek haar ideaal voor een
zomeratelier. Onder de indruk van het goede leven daar, verruilde het echtpaar
uiteindelijk de Haagse kunstkringen definitief voor Italië. Ze hebben één van die oude huizen geheel verbouwd
en de koeienstal is het atelier van Frieda geworden.
|
|
|
klik op
foto voor groter beeld |
In Italië inspireren de zachte kleuren van de fresco's, maar ook de
kleuren in het dagelijks leven. De huizen zijn er oker en roze en ook de
natuur speelt een essentiële rol, vooral in het najaar. Aan het eind van
de middag gaat Frieda vaak een wandeling maken. "De aardkleuren
die je dan in het dal ziet, oker en roodbruin, prachtig! Die tinten
onthoud ik. Ook al schilder ik geen natuurtaferelen, die kleuren komen
terug in mijn werk. Een enkele keer schilder ik wel stillevens van
zucca-bloemen, wilde aardbeien of opengebarsten kastanjes omdat ik de
kleuren zo mooi vind."
Niet alleen schildert Frieda, ze kan ook mooi vertellen over de
verhalen achter haar werk. Over het hoe en het waarom ze ontstonden.
Als uitbreiding van onze "Ekfrastische" afdeling (de
beeldgedichten), gaat Frieda hier haar "Ekfrastische Dagboek" bijhouden.
|
Dagboekafleveringen:
Kunstkaarten van Frieda
van Voorst
Kunstkaarten van Jan
van der Ster
Relevante links:
Ekfrastisch
Beeldgedichten
De
Boekgrrls Virtuele Galerie
Lezende Vrouwen in de Kunst
Frieda van Voorst eregaste
tijdens de:
Pulchri-studio
Lunch & Lezing
Jan
van der Ster / Art Selection Zürich
Frieda
van Voorst / Art Selection Zürich
Website Jan ver
der Ster
Frieda van Voorst bij
Borrel & Praat
in
Pulchri Studio
|