Zoals jullie weten
heb ik iets met de IJssel. Ze ligt voor mijn deur en ik volg haar
humeur en natuurgebeuren vanaf het opstaan tot het slapen gaan. En
als ik echt wil afkicken van alles en iedereen dan duik ik ergens
met mijn camera de uiterwaarden in en kan ik uren weg zijn. Zitten
en kijken, lopen en kijken, maar vooral genieten van de stilte en al
het moois.
Gisteren plensde het
en omdat ik weer even wilde afkicken ben ik
Museum de Fundatie in Zwolle ingedoken voor de expositie “Jan
Voerman: IJsselschilder”. Al tijdens één van de eerste Woensdag
Gedichtdagen heb ik jullie het gedicht van Ida Gerhardt voorgelegd
dat ik regelmatig voor mij uitmompel als ik het weer zie gebeuren:
‘t Wordt
voorjaar langs de IJssel bij Veecaten.
Wolken en licht, in wisselende staten,
scheppen een Voerman: een opalen zwerk
dat hemels is en Hollands bovenmate.
Museum de Fundatie
stelt nu de Voermanverzameling tentoon van Henk van Ulsen (acteur en
oud Kampenaar). Werkelijk ik heb genoten. De meest schitterende
IJsselgezichten, maar ook de prachtigste bloemstukjes. Franse-rozen
en Azalia mollis in oude potten of schalen. En alles bij elkaar
straalt het een begrijpen en een ondergaan van de natuur uit die op
mij hetzelfde effect had als een middagje in de uiterwaarden. Je
ondergaat de rust en je voelt de liefde voor de natuur om je heen.
Een absolute aanrader deze tentoonstelling voor iedereen die van de
natuur houdt.
Ik heb boeken
gekocht natuurlijk:
-
De
catalogus – Jan Voerman IJsselschilder.
Uitgegeven
door Waanders en geschreven door Anna Wagner die uitlegt waarom Jan
Voerman, 10e kind van een stadsboer in Kampen, geen boer
werd. Waarom hij zich na studies in Amsterdam en Antwerpen terugtrok
in Hattem en los wilde maken van het ‘vuile sop’ van zijn leerjaren
en het licht wilde laten zien dat _zijn_ IJssellandschap
wereldberoemd heeft gemaakt. Ik heb het in één ruk uitgelezen.
-
Voerman’s paarden, samengesteld door Henk van Ulsen.
Een
combinatie van afbeeldingen van werk van Voerman en gedichten. In
Voerman’s IJssellandschap spelen de dieren ook een grote rol. Heel
veel koeien maar ook paarden. Tekeningen en schilderijen heeft Henk
van Ulsen bij elkaar gebracht en zoals hij zelf schrijft voorin:
-
”Na
decennia vol ‘leven om Voerman’,
prijs ik mij gelukkig mijn meest geliefde
dichters aan ’t woord te kunnen laten in hun
’paardengedichten’.
Op de boekgrrls site
hebben we in de Ekfrastiek ook de afdeling “Kunst en Gedichten”.
Voerman's paarden is een hele mooie bundel met bekende en (voor
mij) onbekende dichters. Maar ook een stukje uit het bijbelboek Job
dat over paarden gaat, vertaald door Pius Drijvers en Pé Hawinkels.
En een door Ida Gerhardt vertaald stuk van Vergilius over het fokken
van paarden. Wederom Genieten!!!!
Van Ulsen schrijft
in het begin van deze bundel:
"Alleen een
schilder die respect en liefde voelt voor zijn onderwerpen en
zich er zo mee verbonden voelt, kan deze met zoveel intimiteit
weergeven."
Vervolgens citeert
hij versregels van Rutger Kopland uit het gedicht ‘Enkele andere
overwegingen’ en geschreven volgens van Ulsen “alsof hij ‘een
Voerman' voor zich zag.”
‘"Laten we de
tijd laten gaan
waarheen hij wil,
en zien dan hoe
weiden hun vee vinden,
wouden hun wild, luchten hun vogels,
uitzichten onze ogen
en ach, hoe
eenvoud zijn raadsels vindt.”
Inderdaad, alsof je een Voerman ziet en ook weer een gedicht om bij je
te hebben langs de IJssel.
-
“En er
ontstaat nog een eenzame wolk in ’t azuur” –
Voerman, vrienden en collega’s.
Een klein boekje
over de bevriende schilders en schrijvers van Voerman die hem, nadat
hij zich had terug getrokken in Hattem, daar nog altijd kwamen
opzoeken. “Voer”, zoals zijn vrouw Anna Verkade (van de latere
Verkade albums, die door hun zoon werd geïllustreerd), hem noemde
durfde zijn landschap bijna niet te verlaten, bang dat hij was dat
hij een mooie lucht zou missen. Alleen als het zomer was en warm en
er niets spectaculairs te verwachten was aan het ‘zwerk’ durfde hij
een enkele keer een dagje weg te gaan. En verder beweerde 'Voer'
zelf:
"Als je in het paradijs woont, hoef je dat toch niet te verlaten"
De titel van dit
boekje is de laatste regel, van de laatste strofe van een gedicht
van J.A. Rispens:
Dan allengs
verbleken de kleuren in ’t Westen,
En stiller wordt de avond naar het het uur;
Soms vliegen nog vogels gehaast naar hun nesten
En er ontstaat nog een eenzame wolk in ’t azuur.
-
Langs
Voerman’s Wegen
Wandel-, auto- en fietsroutes.
Een tip die ik de
wandelgrrls niet wil onthouden. Een wandeling door Kampen langs
jeugdherinneringen van Voerman. Een fiets- of wanderltocht (ik fiets
‘m ) van Kampen naar Zalk en dan via de overkant van de IJssel weer
terug naar Kampen. En fietstochten bij Hattem, Wapenveld, Heino en
Wijhe. En een autotocht van Kampen naar Heino, via Hattem en het
veer bij Wijhe, naar het kasteel Het
Nijenehuis waar de schtichting Hannema - de Stuers Fundatie ook een
gedeelte van haar collectie tentoontsteld. Deze autoroute is
werkelijk de moeite waard. Een aanrader is om op de terugreis ook
nog even het dorpje Windesheim aan te doen met haar prachtige kerk,
die ooit eens een brouwerij was.
De tentoonstelling
is er nog tot 19 augustus 2007. Natuurliefhebsters mis ‘m niet en
trek er een hele dag voor uit, zodat je ook nog even kunt wandelen
of rijden langs de IJssel. Als ik uit Zwolle kom en er is weer een
Voermanlucht dan neem ik niet de N-50 naar Kampen, maar pak de brug
naar Hattem, en sla direct na de brug rechtsaf en rijd dan heel
langzaam over de Zalkerdijk door de uiterwaarden naar huis. Je komt
helemaal tot rust en ziet hoe mooi ons landschap is. Bij Zalk is het
Zalkerveer. Parkeer daar even je auto. Trek aan het touw van de bel
die daar aan het water hangt en de veerman komt je voor één euro
halen. Aan de overkant serveren ze de meest lekkere koffie. Moet je
dan terug naar het drukke westen van ons land, dan kun je in Kampen
zo weer de N50 op en schiet je via de A28 weer terug de volle wereld
in.
Vandaag liep ik
langs het Stedelijk Museum in Kampen en dook daar ook nog even naar
binnen. Daar hangt een gedeelte landschappen waarin je duidelijk
kunt zien dat hij het 'vuile sop' ver achter zich heeft gelaten. Licht
voert de boventoon. Ook zijn er een paar van zijn vroege werken uit
Amsterdam, toen hij door zijn leermeesters nog verplicht werd 'taferelen'
te schilderen en dan vooral Joodse taferelen. Deze tentoonstelling
is verlengd en nog open tot 8 juli 2007.
Eisjen
30.06.07
|
Museum de Fundatie
Veecaten
Woensdag Gedichtdag
150 Jaar Voerman
De keuze van Henk van Ulsen
Wegens succes verlengd
t/m 19 augustus 2007
Paleis a/d blijmarkt, Zwolle
di t/m zo, 11.00 - 17.00 uur
Uitgeverij Waanders
ISBN 90 6630 260 7
Stadsboerderij Kampen
Voerman's Paarden, samengesteld door
Henk van Ulsen
Tekst Saskia Derksen
2001. 72p., ill.
ISBN 90-70842-40-8
Ekfrastiek
Kunst en Gedichten
Job 39: 22 - 29
(statenvertaling.net)
Monnik-exegeet Pius Drijvers en dichter Pé Hawinkels maakten samen
toegankelijke, welluidende vertalingen van de monumentale bijbelboeken
Job en Prediker.
Lees verder bij
bol.com
Vergilius
Het boerenbedrijf [= Georgica]. Vertaald en van aantekeningen voorzien
door Ida Gerhardt, Amsterdam: Athenaeum-Polak & Van Gennep 1994 [oorspr.
1949]
Rutger Kopland
J.A. Rispens
Kampen
Zalk
Hattem
Wapenveld
Natuurgebied IJssel
Vogelbescherming / IJssel
Natuurmonumenten / IJssel
Wijhese veer
Hannema - de
Stuers Fundatie
Windesheim
Zalk /
Zalkerveer
Stedelijk Museum Kampen
Voerman
Museum Hattem
Een "Weetje": De covers van de bestsellers van Jan Siebelink zijn
allemaal van Jan Voerman Sr. Zie de website van fotograaf
Peter
Voerman over zijn vader en grootvader.
Overijssel toont dat Jan Voerman meer schilderde dan alleen
IJsselgezichten
Trouw |