Rascha Peper: Vingers van marsepein


 
Hoe gek kan het lopen? Ofwel, toeval bestaat niet. Twintig jaar lang woonde ik in de Ruyschstraat, vlak bij de Boerhaavestraat. Zeker de laatste jaren wilde ik daar liever weg dan blijven. Lang heette mijn huis om oudere boekgrrls nog bekende reden 'Het huis met de roos'. Mijn werk aan de Hogeschool heeft tijdelijk domicilie gekregen in het Pathologisch Lab in Leiden, tegenover het Anatomisch Lab. Sinds vorige week vrijdag ben ik verhuisd en op de laatste dag werd nog een pakje in mijn handen geduwd. Peper's Vingers van Marsepein. Ik stopte het in de bij-de-handtas, samen met een bijtend schoonmaakmiddel. Twee dagen later pakte ik het eruit. Het bijtende middel had zijn sporen nagelaten. 's Avonds in bed begon ik er meteen aan.

Het is een verhaal dat onder meer gaat over het werk van Frederik Ruysch, de anatoom die in Amsterdam woonde aan de Bloemgracht in het Huis met de Roos. Hij werd vermaard om zijn op sterk water zetten van 'leven'. Dat heeft hij tot kunst verheven. En passant vond hij nog uit dat de mens een lymfestelsel had. Maar daar gaat het verhaal natuurlijk niet over (daarover lees je De Doodskunstenaar van Luuc Kooijmans). Het verhaal gaat over Bregtje van toen en Ben van nu. Het verhaal gaat ook over hoe je als kind omgaat met verlies, met scheiding, met onafhankelijk blijven en een toekomst zoeken. Het is helemaal geen groot verhaal, juist niet. Want iedereen worstelt elke dag met kleine dingen, die voor ons heel groot zijn en waarvan we dan denken dat het heel veel mensen aangaat. Dat maakt alles heel herkenbaar.En door dat soort obsessies raken we het gevoel voor verhoudingen kwijt. Ook herkenbaar. Dood is vanzelfsprekend groot. Altijd. Groot in pijn en verdriet. Dat daagt de (kleine) mens soms uit tot grote daden. En daar schrikken we dan weer van.

Peper schetst dat allemaal vanuit de wereld van het kind tegen een historisch decor en tegen een Russische achtergrond. Dat had niet gehoeven, maar het geeft het meer kleur. Het is zeker niet haar beste boek, maar het léést! Het is jammer dat de verhaallijnen vrijwel niet bij elkaar komen en dat dit heel laat gebeurt. Maar je blijft lezen. Alle Peper elementen zitten er in: verzamelen, passies, kunst. Ze weet prachtig te beschrijven waar de schoonheid zit in het werk van Ruysch en neemt je mee in haar wereld en aan het eind van het  verhaal zocht ik weer op internet. Nu mijn functionele relatie met Ruysch tot een eind is gekomen, was het goed om eindelijk een beetje te weten waar wij elkaar ontmoetten. Al was het maar de naam van onze huizen. 'Vingers van marsepein' vond ik een heerlijk boek om te lezen.



yvonnep
maart 2008

 

 


 

Frederik Ruysch

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 03/04/08  Eisjen