Rembrandt en Caravaggio


Nee, dit is geen euforische beschrijving van de gelijknamige tentoonstelling in het Van Gogh, die jullie echt allemaal moeten zien. Dit gaat over twee boeken die ik na diezelfde tentoonstelling in een vlaag van meedeinen op de tijdgeest niet heb kunnen weerstaan. De eerste is 'Vaticaanse Moorden' van David Hewson.

Professor Sara Farnese zit in de bibliotheek van het Vaticaan, wanneer een vroegere vriend binnenstormt met in de ene hand een pistool en in de andere een plastic zak. Hij roept:'Het bloed van de martelaren is het zaad van de kerk' en stort de bloederige inhoud op tafel. Kort daarna worden er in de nabije kerk twee lijken gevonden. De wijze waarop deze en de nog te volgen moorden zijn gepleegd, vertonen een griezelige gelijkenis met het Martelaarschap van de Heiligen, een serie schilderijen van - daar is ie dan - Caravaggio. De sympathieke, tamelijk softe maar wel slimme rechercheur Costa wordt op de zaak gezet. En via zijn band met de partner, een typische maar gisse baas, een vleugje vaticaanse corruptie, een sprankje amore en een doorbraak in de vader/zoon relatie wordt de moordenaar gevonden. Caravaggio is er bij de haren bijgesleept. Even lekker spannend lezen, maar niet zo heel erg bevredigend.

'Het Blauw van Rembrandt' speelt in 1669 - het stervensjaar van Rembrandt. Van de achterflap: De jonge schilder Cornelis Suythof, een groot bewonderaar van Rembrandt, werkt als bewaker in het rasphuis omdat hij als kunstenaar nog geen droog brood kan verdienen. Dan wordt de stad opgeschrikt door raadselachtige gebeurtenissen: een 'blauwverver' wordt gevangen genomen omdat hij zijn gezin op gruwelijke wijze heeft vermoord. En korte tijd later wordt ook Cornelis' beste vriend Ossel gevangen gezet onder verdenking van moord op de vrouw met wie hij samenleeft. Cornelis ontdekt dat op het moment van beide moorden hetzelfde schilderij in de nabijheid van de moordenaars was; een schilderij in de stijl van Rembrandt, maar met gebruik van een indringende kleur blauw die Rembrandt zelf nooit zou gebruiken. Het doek verdwijnt en Cornelis besluit zich als leerling van Rembrandt aan te melden. En dit is de start van de oplossing van de moorden.

Tja, dit boek was lastig weg te leggen. Kastner weet hoe hij spanning moet opbouwen. Verder is het voortdurend de vraag waar het verhaal gebruik maakt van historische feiten en waar niet. Knap is ook dat de sfeer van het boek je bijblijft. Makkelijk natuurlijk als je in Amsterdam woont, maar toch... Ook de mensen zijn genoeg 'ingevuld'. Kun je gek worden van een kleur? Een kleur kan je zeker obsederen... Het in het boek genoemde blauw heeft een vreemde herkomst met veel titatovenaar gedoe. Nergens voor nodig. Want kijk maar naar het blauw van Titian en je weet dat een kleur een obsessieve kracht kan hebben...

 

 

yvonnep
 


 

The Crucifixion of Saint Peter, 1601. Oil on canvas, 230 x 175 cm. Cerasi Chapel, Santa Maria del Popolo, Rome.
Op de Engelse Wikipedia site wordt het martelaarschap van verschillende heiligen getoond
 

 

 

 

 

Omslag - Het blauw van Rembrandt

 

 

 

 

 

 

 

 

  Karakter Uitgevers

 

Meer 'kunstboeken' bij de Boekgrrls

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 29/10/06  Eisjen

Terug naar top pagina