;



Michelle Visser
Véronique
368 pagina’s | Boekerij | mei 2012



Haar naam kwam me bekend voor, nee niet die van Véronique, maar die van schrijfster Michelle Visser. Na even te hebben gegoogeld kwam ik op haar mooie website en jawel daar vond ik het: in februari 2010 stond haar manuscript Cornelis Drebbel en andere gelukzoekers op tenpages. Ik had als liefhebber van historische romans een aantal aandelen gekocht. Helaas, het boek werd niet uitgegeven, maar haar manuscript trok wel de aandacht van een redacteur bij uitgeverij De Boekerij. Een gesprek leidde tot een schrijfopdracht en het resultaat werd Véronique, een roman die zich afspeelt tussen het voorjaar van 1882 en de herfst van 1885. In die korte periode neemt het leven van de welgestelde Véronique een wending, die ze als achttienjarige absoluut niet voor mogelijk had gehouden.

Het verhaal
Aan het onbezorgde leven van de jonge barones komt een abrupt einde wanneer blijkt dat haar vader na zijn overlijden het familielandgoed met grote schulden heeft achtergelaten. De enige manier om een financiële ondergang te voorkomen is een gearrangeerd huwelijk met Pieter Meijer, zoon van een steenrijke handelaar uit Amsterdam. De volkse Meijer hoopt met deze verbintenis aansluiting te krijgen bij de machtige adellijke kringen, die hem om zijn afkomst tot nu toe negeerden. Pieter blijkt een tenenkrommende botterik te zijn, die zich met alle aspecten van Véroniques leven bemoeit en haar steeds meer beperkt in haar doen en laten. In het luxe grachtenpand verveelt de levenslustige Véronique zich stierlijk, alleen haar nichtje Anne zorgt zo nu en dan voor enige afleiding. Op één van hun gezamenlijke wandelingen komen ze Willem, de broer van Pieter tegen. Tot grote ergernis van zijn vader is Willem een journalist geworden die zich gespecialiseerd heeft in het aan de kaak stellen van misstanden in fabrieken, waarvan sommigen eigendom zijn van handelspartners van vader Meijer. Hij is dan ook bang dat hij reputatieschade zal oplopen door zijn zoons felle artikelen. Willem neemt de dames mee naar een bijeenkomst waar ze Aletta Jacobs en haar zuster Charlotte ontmoeten. Aletta is zoals we uit de geschiedenisboeken weten de eerste vrouwelijke arts in Nederland, minder bekend is dat haar zuster de allereerste vrouwelijke apotheker van Nederland werd. Véronique bewondert de strijdlust en onafhankelijkheid van deze Charlotte en het is voor haar een grote  verrassing wanneer zij op weg naar Nederlands - Indië, waar Pieter een filiaal van Handelshuis Meijer zal leiden, haar opnieuw ontmoet. Hoewel de conservatieve Pieter er op tegen is zoekt Véronique tijdens de zeereis regelmatig het gezelschap van Charlotte en Willem. Deze laatste is eveneens door de oude Meijer naar de Oost gestuurd waar hij, zo is de verwachting minder kwaad kan verrichten met zijn opruiende krantenartikelen. Terwijl Véronique zich op Batavia steeds meer ontspant en zich open stelt voor het leven en de gebruiken van de inlandse bevolking, houdt Pieter zich krampachtig vast aan de Hollandse zeden en gewoontes. Het leidt al snel tot grote spanningen in het toch al niet gelukkige huwelijk van de Meijers. De vraag is of Véronique zich opnieuw aan de heersende etiquette zal aanpassen of dat ze durft te kiezen voor een eigen leven.

Wat als ze Aletta en Charlotte Jacobs niet ontmoet had?
Véronique is een heerlijk boek, waar ik eerlijk gezegd in het begin heel even aan twijfelde toen ik kort na elkaar drie keer een zinsdeel bijna letterlijk een paar regels verder opnieuw las. Maar drie keer is scheepsrecht, daarna is het me niet meer opgevallen. Ik genoot steeds meer van het boeiende verhaal dat Michelle Visser vertelde met wat de romantiek betreft misschien een iets te voorspelbaar einde. Tenminste ik voelde op mijn Hollandse klompen wel aan voor wie Véronique in het broeierige Batavia zou kiezen. Wat Michelle Visser uitstekend doet is het leven van Véronique verweven met de pracht en praal van de Hollandse elite en de rijkdom van de handelsposten in Nederlands - Indië. Door naast al die schittering figuren als Willem en Aba te plaatsen confronteerde ze je ook met de keerzijde daarvan; de armoede en de sociale misstanden in de sloppenwijken van Amsterdam en de onderdrukking van de inheemse bevolking in Batavia. Er zaten meer tegenstellingen in het boek. De opvallendste is natuurlijk die in de karakters van de echtlieden en die tussen de gebroeders Meijer. En vanzelfsprekend zijn er de culturele tegenstellingen tussen het nuchtere Holland en het mystieke Batavia. Maar wat te denken van het rijke ongelukkige huwelijk van Véronique in vergelijking met het armoedige gelukkige huwelijk van haar nichtje? En hoe zou de aanvankelijk volgzame Véronique zich ontwikkeld hebben als ze Aletta en Charlotte niet ontmoet had, die zich geenszins lieten intimideren door het eind 19de eeuw heersende mannelijk superioriteitsgevoel?  Al deze ingrediënten worden samengebracht in een prachtige vertelling waartussen Michelle Visser af en toe wat interessante historische feiten en figuren strooit. Deze krijgen niet de overhand en dat is maar goed ook, want ik geniet het meest van verhalen waarin niet de grote gebeurtenissen of de belangrijkste personen een prominente rol spelen, maar die waarin mensen de gevolgen van ingrijpende veranderingen aan de lijve ondervinden of door aansprekende voorbeelden geinspireerd raken. Voor iedereen die houdt van romantiek met daarnaast veel aandacht voor sociale en historische achtergronden is dit debuut zeker een aanrader. .



 Janneke








veronique



michelle visser

Michelle Visser


Boekgrrl Dettie haar
recensie
Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 14/07/12  janneke