Natalie Koch: Streken


Van de achterflap:

Als de gevierde cellist Arthur Bronckhorst in Londen een aantal masterclasses geeft ontmoet hij de begaafde studente Chrissie Pagett, die met Dvoráks celloconcert een verpletterende indruk op hem maakt. Haar talent en bravoure openen hem de ogen voor zijn tekortkomingen als musicus. Langzaam komt hij tot het pijnlijke besef dat zijn carrière ten einde loopt.
In de dagen die volgen, de laatste dagen van het jaar, maakt Bronckhorst de balans op van zijn leven, dat volledig in het teken stond van de muziek. Hoe moet hij er zin en invulling aan geven als hij niet langer kan schitteren op de internationale concertpodia? Hij realiseert zich wat hij zijn omgeving heeft aangedaan in zijn zucht naar succes en raakt er steeds sterker van overtuigd dat Chrissie hem kan helpen zijn fouten te herstellen. Maar dan bezorgt ze hem een verrassing die zijn leven voorgoed verandert.
 

Het verhaal zou je in het dagelijkse leven “te gek voor woorden” noemen, maar Natalie Koch heeft de juiste woorden gevonden. Woorden vol muziek en het geheel vormt een bloed spannend verhaal. Meeslepend tot het paukende einde.

Waar gaat het over:

Over een beroemde vader (cellist) met twee zonen die met elkaar concurreren om de liefde van hun vader. Een heftige en pijnlijke concurrentie strijd.

Over musici die zich een plaats in de muziekwereld moeten veroveren.

Over een man in de penopauze. Het kritieke moment zowel in zijn privéleven als in zijn carrière. Privé maakt hij er zo'n puinhoop van dat je op een gegeven moment denkt: “nee hè, dat niet hè, ouwe smeerlap. Kun je wel met zo'n jong kind.” Bijna had ik het boek weggelegd, maar ik dacht “als je zo meeslepend kunt schrijven, dan kan dit toch niet de kern van het verhaal zijn” en dat deed me verder lezen. Geen moment heb ik daarna spijt gehad.

Het gaat over vrouwen die veel van hun mannen tolereren totdat de maat echt vol is en ze ineens de naakte, misselijk makende waarheid zien.

Over mensen die er alles voor over hebben om de band met hun kind te herstellen.

Meer wil ik er ook niet over zeggen, want anders kun je dit boek niet meer lezen zoals ik het las. Bijna hijgend voor de woorden uit om toch maar te weten wat er gaat gebeuren.

Nu heb ik tijd om het nog eens te lezen. Om nog meer de muziek tot me door te laten dringen. Eén ding nog: voor iedereen die van muziek houdt, lezen dit boek.

Twee citaten als toegift:

'Toch dwars door de technische onvolkomenheden, de onhandigheidjes hier en daar, schemerde iets dat niet te leren was. Een begrip van de betekenis van elke noot.'

'Soms stelde hij zich de ziel voor als een snaar die door muziek in trilling werd gebracht. Het moest haast wel, want hoe kon het anders dat vrijwel niemand onberoerd bleef door muziek?'   

 

Eisjen
November 2006

 

 

Gister in één adem Streken van Natalie Koch gelezen. Wat heerlijk, om weer eens een avond zo in een boek te wonen. Wat een debuut, zeg! Wauwie. Sommige thema's kwamen we wel erg bekend voor uit andere boeken, maar ze schrijft met zo'n vaart en zulke mooie beelden (ze doet - je kunt ook haast niet anders verwachten van een musicoloog) vooral hele mooie dingen met gehoor.

De titelhoofdstukken zijn in de eerste helft data, vanaf  21 december. Heeft ze dat nu van Gerard Reve overgenomen? In mijn herinnering begint die iets eerder in de maand, klopt dat? Ook vanwege de hoofdstuktitels, maar vooral natuurlijk vanwege de tijdsduur van het boek en de thematiek zou ik het boek overigens Dode Dagen genoemd hebben.
 

Volgens mij begint de Avonden ook op 21/12!
Net ff gegoogled en ja hoor: "De Avonden (dat als ondertitel 'een winterverhaal' meekreeg) beschrijft de laatste tien dagen van 1946 vanuit de beleving van de kantoorklerk Frits van Egters.", zo meldt de wikipedia.

De Avonden begint om kwart voor 6 op zondag 22 december 1946, of heb je  het hier over een ander Reve boek?

en Else wrote:

>Volgens mij begint de Avonden ook op 21/12! Net ff gegoogled en ja hoor: "De Avonden (dat als ondertitel 'een winterverhaal' meekreeg) beschrijft de laatste tien dagen van 1946 vanuit de beleving van de kantoorklerk Frits van Egters.", zo meldt de wikipedia.<
   
ik zou net heel stellig gaan roepen dat die wikipedia (vrEselijk woord  trouwens!) dus helemaal _fout_ is, maar dan heb ik even snel op mijn  vingers geteld en dat van 'de laatste 10 dagen' klopt dus wel.
          
elma
die 3 jaar geleden samen met een aantal ander grrls De Avonden las, beginnend op kwart voor 6 op zondag 22 december... en iedere keer als de 22e op een zondag valt ga ik het weer lezen - heerlijk vooruitzicht ;-)

Zo blijkt maar weer: tellen is ook een vak... dat ik niet beheers :-)
Else
 

Hallo Eisjen,

Ik lees net de (mooie!) reacties op jouw recensie van Streken en ik vind één opmerking zo leuk dat ik het niet kan laten om te reageren. Een persoon (er staat geen naam bij) schrijft: 'Ook vanwege de hoofdstuktitels, maar vooral natuurlijk vanwege de tijdsduur van het boek en de thematiek zou ik het boek overigens Dode Dagen genoemd hebben.' Mijn boek heeft heel lang de titel Dode Dagen gehad! Die titel zat al vanaf het allereerste begin in mijn hoofd. Uiteindelijk heb ik op aandringen van de uitgever naar wat anders gezocht omdat titels met 'dood' erin slechter schijnen te verkopen en mijn uitgever het te riskant vond om een debuut met zo'n titel op te zadelen. 'Streken' vonden we toen een mooie vervanging, met net zo'n dubbele lading.

De hoofdstuktitels met de data heb ik overigens niet in navolging van Reve gekozen; het paste qua verhaaltijd en sfeer gewoon goed om het zo te doen.

Succes met de boekgrrls-site en ik wens je hele fijne feestdagen en alle goeds voor 2007!

Groetjes,
Natalie

 


Arthur Bronckhorst, groeit op met zijn broer Alexander. Beiden zijn zéér
muzikaal en hebben een vader die op een veeleisende manier probeert het
uiterste uit zijn zoons te halen. Hij zorgt ervoor dat de broers als het
ware een concurrentieslag aangaan. Arthur is de extraverte van de twee
broers, hij weet het publiek te bespelen met zijn charme. Alexander is
eigenlijk een begaafder musicus maar hem gaat het meer om de muziek zélf.
Van hem hoeven de optredens niet, hij wil componeren, zijn eigen muziek
maken en niet keer op keer de strijd aangaan met andere musici. Na weer
een concurrentieslag verdwijnt hij. Zijn naam mag vanaf die tijd niet meer
genoemd worden in huize Bronckhorst. Arthur groeit uit tot een gevierd
cellist maar de gedachten aan zijn broer blijven hem achtervolgen.
Inmiddels is Arthur bijna vijftig, zijn lijf begint te weigeren, het harde
werken, het vele spelen breekt hem op. Hij heeft een vrouw en een minnares
maar feitelijk houdt hij alleen van zichzelf, draait alles om hem. En dan
ontmoet hij Chrissie, een zeer begaafde, jonge celliste, leerling van het
conservatorium waar hij masterclasses geeft. Chrissie raakt met haar spel
een snaar in hem die hij al lang niet meer gevoeld heeft. "Hij leunde
achterover en luisterde. Haar vingers vlogen over de snaren, kneedden en
poetsten de tonen tot ze leefden, haar hoofd bewoog heen en weer als een
contragewicht voor de soms lyrische, soms vinnige streken van haar arm.
Feilloze stokbeheersing [...] Hij vergat waar hij was. [...] Hij betrapte
zich erop dat hij zijn adem inhield [...]" "Zoals de tonen zich loszongen
van de snaren, zoals ze vol passie joeg en van iedere noot poëzie maakte,
een onmisbaar woord in een hecht verhaal. Ze resoneerde in hem alsof hij
zelf speelde, vrij van alle belemmeringen zoals hij lang niet meer
gespeeld had. [..] In haar spel hoorde hij wat het zijne miste."

Vanaf die tijd is Arthur gefascineerd door Chrissie, als een verliefde
jongen maakt hij plannen, zoekt hij contact, verwaarloost voor de rest
zijn optredens, zijn vrouw, zijn minnares. En Chrissie? Zij is erg gevleid
maar reageert heel anders dan Arthur had kunnen denken.

Een goed verhaal dat blijft boeien. De liefde voor muziek spat als het
ware van de bladzijden af. De personages zijn goed uitgewerkt. Chrissie de
sterke, jonge vrouw die weet dat ze goed is versus Arthur, de charmeur, de
gevierde man, gewend alles te krijgen wat hij wil maar duidelijk in een
mid-life crisis zit, levend met een verleden dat hij moeilijk van zich af
kan zetten. Je ziet ze voor je. Er zitten mooie, onverwachte wendingen in
het verhaal. Een boek dat moeilijk na te vertellen is omdat er een sfeer
gecreëerd is die je moet ervaren. Lezen!







Na enthousiaste beschrijvingen van o.a. Ina (geloof ik) wilde ik dit boek
graag lezen. Alle boeken waar een hoofdrol voor musici is weggelegd vind
ik (meestal) boeiend om te lezen.

Zo heb ik genoten van Verwante stemmen van Vikram Seth, en van alle
verhalen van Margriet de Moor (ook musicus:zangeres/pianiste) waar zangers
of pianisten in voorkomen, en vooruit, het geheim van Enquist, ook over
een pianiste. Het verhaal van "Streken" (te interpreteren als de streken
die een strijker op zijn instrument maakt, en de streken die sommige
mensen uithalen) op zich is best goed, meeslepend zelfs:

Het is het verhaal van de beroemde cellist Arthur Bronckhorst, die door
een schouderblessure tegen het einde van zijn solocarrière aankijkt, die
tevens masterclasses geeft en vaak een liefje oppikt.

Hij wordt een beetje als een hufter omschreven, hufterig gedrag vertoont
hij wis en zeker : in zijn jeugd tegenover zijn broer, tegenover zijn
vrouw , die altijd alles maar slikt en alleen van hem verlangt dat hij met
feestelijke gelegenheden, als er veel bezoek is, thuis is, tegenover zijn
medekwartetgenote/minnares en als dat zo uitkomt tegenover studenten of
andere collega's.

Nee, niet iemand waar je bevriend mee zou willen zijn.

Zijn worsteling om te komen waar hij gekomen is, ten koste van zijn
minstens zo getalenteerde broer, vind ik wel mooi omschreven, maar ook
allemaal een beetje onwaarschijnlijk o.a. door de houding van beider
vader.

Zéér onwaarschijnlijk en een beetje misselijkmakend vond ik de verhouding
tussen docent en leerling die de schrijfster had bedacht.

En, eerlijk gezegd, hoe de vork in de steel zat, de grOte verrassing die
op de flap voorspeld wordt, had ik al door toen de cello van het meisje
Chrissie beschreven werd.

Vond het toch leuk om te lezen, leest trouwens als een trein.


www.nataliekoch.nl

Enkele genoemde musici:

Dvoráks celloconcert
Gecomponeerd gedurende de laatste winter van Dvoráks verblijf in de Verenigde Staten ontsproot het celloconcert in b-klein aan de kwelling van het verlangen naar Bohemen en de wetenschap dat zijn schoonzuster en eerste onbeantwoorde liefde Josefina Kaunicova stervende was.
(...) Waar het vooral om gaat is de grote expressieve armslag binnen dit concert en is het de grootste uitdaging om die uit te buiten binnen de contouren van om een over de hele linie overtuigende uitvoering, waarbij de innerlijke logica van de structuur geen geweld wordt aangedaan. (www.audio-muziek.nl)

 

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 17/04/07  Eisjen

Terug naar top pagina