Jennifer McVeigh
Diamant
Oorspronkelijke titel: The Fever Tree
Vertaling: Els Franci -Ekeler
432 pagina's | Kern De | maart 2012



Na de plotselinge dood van haar vader is het snel afgelopen met het luxe leventje van de Engelse Frances. Het familiekapitaal blijkt na een ongelukkige investering te zijn verdampt en de harde waarheid is dat haar oom haar niet in huis wil nemen. Ze kan kiezen tussen een leven als kindermeisje en huissloof van een tante of een huwelijk met Edwin Matthews, een verre neef  die als dokter in de diamantmijnen van Zuid- Afrika werkt. Ze kiest voor het laatste, want ze beseft zelf ook heel goed dat er zonder opleiding in het 19de eeuwse Engeland voor haar nergens werk te vinden zal zijn. En zo stapt ze op een dag aan boord van het schip dat haar naar haar toekomstige echtgenoot zal brengen.

Aan boord maakt ze deel uit van een groep jonge vrouwen die op zendingsmissie gaan en ze ontmoet er de eerste klas charmeur William Westbrook, die haar hart binnen de kortste keren sneller doet slaan. Ondanks zijn mooie praatjes kan hij, eenmaal in Zuid-Afrika aangekomen, zich niet losmaken van verplichtingen aan zijn invloedrijke oom die eigenaar is van
een groot aantal diamantmijnen.
Tot Frances grote teleurstelling woont Edwin niet zoals zij verwachtte in het levendige Kimberly, maar ergens in een uithoek van de Karoo in een primitieve eenkamerwoning. Frances met haar verfijnde opvoeding kan zich moeilijk aanpassen aan de hitte en het harde leven in een gebied waar alles bedekt is met een laagje rode stof. Haar echtgenoot ziet ze amper, druk als hij is met een vaccinatieproject tegen de pokken. Ze voelt zich dan ook verwaarloost en toont op haar beurt weinig belangstelling voor zijn werk. Ze had voor ze naar Zuid-Afrika vertrok gedacht dat hij een gewone praktijk had maar langzaamaan dringt het tot haar door dat zijn stellingname ten gunste van de zwarte werknemers hem
regelmatig in aanvaring brengt met Joseph Baier, de oom van William Westbrook. In een gebied waarin Baiers woord zo ongeveer gelijk staat aan het woord van God levert hem dat een geduchte en machtige tegenstander op die het hem bijna onmogelijk maakt om zijn werk als arts uit te voeren.
Voor Frances wordt het allemaal nog verwarrender wanneer ze opnieuw in contact komt met William. Het is de vraag of zijn charme en aantrekkingskracht haar nogmaals verblinden of dat haar ogen geopend worden voor het sterke en zuivere karakter van haar echtgenoot. Daar zijn, zo blijkt, een aantal
harde lessen voor nodig.

Diamant is een verhaal waarin de debuterende Jennifer McVeigh laat zien dat zij fictie kan schrijven in de context van een stukje geschiedenis. De jonge en onervaren Frances wordt met vallen en opstaan volwassen in een land en een periode waarin wetgeving ervoor zorgde dat het voor de oorspronkelijke zwarte bewoners onmogelijk werd zelf concessies te kopen in de diamantmijnen. Zwarte werd synoniem voor arbeider en potentiële diamantendief.
Ook het verzengende klimaat vond ik goed beschreven, ik kon me er tenminste makkelijk een voorstelling van maken. Iets minder had ik dat met de beschrijving van de manier waarop
William Frances aan boord tegemoet treedt, ik kon me moeilijk voorstellen dat zij deze brutaliteiten voor liefde aanzag. Maar goed zij was jong en onervaren en in tegenstelling daarmee werd het ontstaan van wederzijdse
begrip tussen Frances en Edwin voor elkaars situatie veel geloofwaardiger beschreven.

De titel had in mijn ogen wel iets spannender en origineler gemogen. De Engelse titel (vertaald zou het De koortsboom zijn) vind ik veel fraaier klinken. Wat ik wel mooi vind zijn de boven elk hoofdstuk in wazige grijstinten getekende afbeeldingen van een paar bomen, die telkens weer de
eentonige en desolate vlakte van de Karoo oproepen.
Kort samengevat is Diamant dankzij zijn tot de verbeelding sprekende context zeker de moeite waard.



 

Janneke







diamant



Jennifer McVeigh

Jennifer McVeigh