|
|
Jane Glover: Mozart's vrouwen
|
|
|
Als je van klassieke muziek houdt dan mag je dit boek niet missen.
Mozart voor dummies, of een heerlijk naslag werk voor de kenners.
De uitgebreide kennis
van Mozart en zijn tijdgenoten
van
Jane Glover, een van Engelands meest geliefde dirigenten en o.a. artistiek Directeur van de London Mozart Players, heeft
het haar mogelijk gemaakt een fantastsich boek te schrijven voor
de amateur en de kenner. Voor de amateur, zoals ik, is het een
enorme verdieping en ik ben er zeker van dat het voor de kenner
een lust om te lezen moet zijn. |
Wolfgang Amadeus Mozart |
|
Music Director of Chicago痴 Music of the Baroque, JANE GLOVER
made her professional debut at the Wexford Festival in 1975, conducting
her own edition of Cavalli痴 L脱ritrea. She joined Glyndebourne in 1979
and was Music Director of the Glyndebourne Touring Opera from 1981 to
1985. She was Artistic Director of the London Mozart Players from 1984
to 1991, and has also held principal conductorships of both the
Huddersfield and the London Choral Societies.
(Meer bij
KMI)
|
Het eerste en tweede deel van het boek "Mozart's familie"
en
"Mozart's tweede familie" vormen een biografie. De
auteur beschrijft uitgebreid hoe Mozart opgroeide met een authoritaire
vader, die door zijn alles behalve diplomatieke gedrag heel wat goodwill
verspeelde bij de mensen waarvan hij het juist moest hebben. Een moeder die
zich in alle bochten wrong om haar man en haar kinderen bij te staan. Zijn zusje, Nannerl, dat
heel lang samen met Mozart optrad en net zo goed piano kon spelen als
hij, maar plotseling niet meer mee mocht op de vele reizen toen ze ouder
werden en alle aandacht alleen op Mozart werd gericht. Zijn zusje en
zijn moeder, de eerste en heel belangrijke vrouwen in zijn leven
mogen dan in het 'saaie' Salzburg achterblijven en alleen
maar meer uit de brieven horen welke spannende dingen Mozart en
zijn vader ondernemen op al hun reizen. Als Mozart dan een keer
met zijn moeder alleen op reis gaat naar Parijs sterft ze van
uitputting en, wegens gebrek aan geld, door een tekort aan
medische verzorging.
|
|
Mozart's tweede
familie, die van zijn vrouw Constanze Weber, viel helemaal niet in de
smaak bij vader Leopold.
Dit deel geeft een heel goed beeld van 'jonge
gezinnen' in die tijd.
|
Constanze en haar zoons Karl en
Franz Mozart
|
De vrouwen waren om de haverklap zwanger en kindersterfte was
enorm. Ook Mozart en Constanze verloren kinderen en Mozart begint
te geloven dat "de dood welbeschouwd het ware doel van ons
bestaans is." Hij beschouwt de dood als "de sleutel tot onze
ware gelukzaligheid". Hij schrijft zijn vader:
"Toch zou niemand die mij kent, kunnen zeggen dat ik in de omgang
triest of somber ben. Voor deze gelukzaligheid dank ik mijn Schepper
dagleijks en ik wens die ook van ganser harte al mijn medemensen toe."
Zo iemand schrijft dus muziek waar verdriet uit naar voren komt, maar
ook zo ontzettend veel plezier. Muziek die een eeuwig leven lijkt te
hebben!
|
|
Op 1 sept. 1761 wordt Mozarts naam voor het eerst vermeld, als medewerker
bij een gymnasiumvoorstelling. Begin 1762 reisde Leopold met Wolfgang en
zijn dochter Maria Anna ( 鮮annerl) naar Mnchen. In de herfst van 1762
ondernam hij met de beide kinderen een reis naar Wenen, waar zij o.a. voor
keizerin Maria Theresia optraden. Op 9 juni 1763 begon de langste reis die
Mozart gemaakt heeft (tot eind 1766): Leopold bezocht met zijn vrouw en de
beide kinderen Duitsland, Frankrijk, Engeland, Noord- en Zuid-Nederland en
Zwitserland.
Klassieke Muziekgids
Mozart
Forum met afbeeldingen van alle familieleden
A
listing to help sort out some important Mozart contemporaries, give
them a little background for you to work with so as to better place them
in the context of Mozart痴 life.
|
Deel drie, "Mozart's vrouwen", is een tocht langs alle
opera's van Mozart en alle vrouwen die hem daarbij geinspireerd
hebben.
Deze hoofdstukken hebben mij niet alleen de opera's beter leren
begrijpen, maar ook beter leren luisteren. Ze omschrijft de
intenties van Mozart, legt de emoties van de speler uit en leert
je zien op welke accenten in de muziek gelet moet worden. Dit
klinkt technisch, maar dat is het helemaal niet. Het is op zo'n
manier geschreven dat je onmiddellijk de opera op wil zetten en
opnieuw begint te lezen om toch maar niets te missen van al dat
moois. Schoonheid in de opera, maar ook schoonheid in de tekst
voor je.
|
|
Ze weet precies uit te leggen wat er in Mozart is omgegaan en
waarom de muziek zo is geschreven. En hoe hij in staat was om bij
zijn vriendinnen/vrienden/collega's het beste naar boven te halen.
Hen te ondersteunen in hun carriere door de muziek op basis van
hun capaciteiten te schrijven en hen tegelijkertijd te forceren
het beste uit zichzelf naar boven te halen, te excelleren en te
schitteren op het toneel.
|
Aloysia Weber |
|
Ook laat ze je inzien dat Mozart een enorm psychologisch inzicht
bezat en met zijn talent de middelen gevonden had om in zijn muziek zijn
doel te bereiken. Opera's met een zinnig verhaal, geen flauwe
libretto's, maar iets willen zeggen over tijdsbeelden. Waarbij ze je ook
weer enig inzicht geeft in die periode, waardoor het libretto ook weer
een andere betekenis krijgt.
Catharina Cavalieri
|
Dorothea en
Elisabeth
Wendling
Teresa Saporiti
Nancy Storace
Gebonden, 383 pagina's
Met illustraties
Verschenen: april 2006
Gewicht: 809 gram
Formaat: 236 x 161 x 47 mm
Uitgeverij Nieuw Amsterdam |
Ik kan nog van alles vertellen over dit boek, maar
mijn enthousiasme zal nu toch wel duidelijk zijn. Rest er slechts nog
een ding: ga het lezen! Een absolute aanrader voor iedereen die graag af
en toe met een glaasje in de hand, rustig naar een mooi stuk muziek
luistert. Houdt dan wel dit boek bij de hand en verrijk je ervaring!
PS: Het boek gaat vergezeld van een gratis CD.
Eisjen
11.05.06
|
Laatste keer bijgewerkt:
13/05/06
Eisjen
|
|