Jane Glover: Mozart's vrouwen

   

 

 

 

Jane Glover: Mozart's vrouwen



Als je van klassieke muziek houdt dan mag je dit boek niet missen. Mozart voor dummies, of een heerlijk naslag werk voor de kenners.

De uitgebreide kennis van Mozart en zijn tijdgenoten van Jane Glover, een van Engelands meest geliefde dirigenten en o.a. artistiek Directeur van de London Mozart Players, heeft het haar mogelijk gemaakt een fantastsich boek te schrijven voor de amateur en de kenner. Voor de amateur, zoals ik, is het een enorme verdieping en ik ben er zeker van dat het voor de kenner een lust om te lezen moet zijn.

Wolfgang Amadeus Mozart

Music Director of Chicago痴 Music of the Baroque, JANE GLOVER made her professional debut at the Wexford Festival in 1975, conducting her own edition of Cavalli痴 L脱ritrea. She joined Glyndebourne in 1979 and was Music Director of the Glyndebourne Touring Opera from 1981 to 1985. She was Artistic Director of the London Mozart Players from 1984 to 1991, and has also held principal conductorships of both the Huddersfield and the London Choral Societies.
(Meer bij KMI)
 

Het eerste en tweede deel van het boek "Mozart's familie" en
"Mozart's tweede familie" vormen een biografie. De auteur beschrijft uitgebreid hoe Mozart opgroeide met een authoritaire vader, die door zijn alles behalve diplomatieke gedrag heel wat goodwill verspeelde bij de mensen waarvan hij het juist moest hebben. Een moeder die zich in alle bochten wrong om haar man en haar kinderen bij te staan. Zijn zusje, Nannerl, dat heel lang samen met Mozart optrad en net zo goed piano kon spelen als hij, maar plotseling niet meer mee mocht op de vele reizen toen ze ouder werden en alle aandacht alleen op Mozart werd gericht. Zijn zusje en zijn moeder, de eerste en heel belangrijke vrouwen in zijn leven mogen dan in het 'saaie'  Salzburg achterblijven en alleen maar meer uit de brieven horen welke spannende dingen Mozart en zijn vader ondernemen op al hun reizen. Als Mozart dan een keer met zijn moeder alleen op reis gaat naar Parijs sterft ze van uitputting en, wegens gebrek aan geld, door een tekort aan medische verzorging.

 
コンスタンツェ像左カール、右フランツ・モーツァルト
Mozart's tweede familie, die van zijn vrouw Constanze Weber, viel helemaal niet in de smaak bij vader Leopold.

Dit deel geeft een heel goed beeld van 'jonge gezinnen'  in die tijd.

Constanze en haar zoons Karl en Franz Mozart
 
De vrouwen waren om de haverklap zwanger en kindersterfte was enorm. Ook Mozart en Constanze verloren kinderen en Mozart begint te geloven dat "de dood welbeschouwd het ware doel van ons bestaans is."  Hij beschouwt de dood als "de sleutel tot onze ware gelukzaligheid". Hij schrijft zijn vader:

"Toch zou niemand die mij kent, kunnen zeggen dat ik in de omgang triest of somber ben. Voor deze gelukzaligheid dank ik mijn Schepper dagleijks en ik wens die ook van ganser harte al mijn medemensen toe."

Zo iemand schrijft dus muziek waar verdriet uit naar voren komt, maar ook zo ontzettend veel plezier. Muziek die een eeuwig leven lijkt te hebben!

Op 1 sept. 1761 wordt Mozarts naam voor het eerst vermeld, als medewerker bij een gymnasiumvoorstelling. Begin 1762 reisde Leopold met Wolfgang en zijn dochter Maria Anna ( 鮮annerl) naar Mnchen. In de herfst van 1762 ondernam hij met de beide kinderen een reis naar Wenen, waar zij o.a. voor keizerin Maria Theresia optraden. Op 9 juni 1763 begon de langste reis die Mozart gemaakt heeft (tot eind 1766): Leopold bezocht met zijn vrouw en de beide kinderen Duitsland, Frankrijk, Engeland, Noord- en Zuid-Nederland en Zwitserland.
Klassieke Muziekgids

Mozart Forum met afbeeldingen van alle familieleden

A listing to help sort out some important Mozart contemporaries, give them a little background for you to work with so as to better place them in the context of Mozart痴 life.

 

Deel drie, "Mozart's vrouwen", is een tocht langs alle opera's van Mozart en alle vrouwen die hem daarbij geinspireerd hebben.
 
Caterina Bondini Theresa Saporiti Caterina Micelli

Academie Dijon

Deze hoofdstukken hebben mij niet alleen de opera's beter leren begrijpen, maar ook beter leren luisteren. Ze omschrijft de intenties van Mozart, legt de emoties van de speler uit en leert je zien op welke accenten in de muziek gelet moet worden. Dit klinkt technisch, maar dat is het helemaal niet. Het is op zo'n manier geschreven dat je onmiddellijk de opera op wil zetten en opnieuw begint te lezen om toch maar niets te missen van al dat moois. Schoonheid in de opera, maar ook schoonheid in de tekst voor je.
 

Ze weet precies uit te leggen wat er in Mozart is omgegaan en waarom de muziek zo is geschreven. En hoe hij in staat was om bij zijn vriendinnen/vrienden/collega's het beste naar boven te halen. Hen te ondersteunen in hun carriere door de muziek op basis van hun capaciteiten te schrijven en hen tegelijkertijd te forceren het beste uit zichzelf naar boven te halen, te excelleren en te schitteren op het toneel.
Aloysia Weber  

Ook laat ze je inzien dat Mozart een enorm psychologisch inzicht bezat en met zijn talent de middelen gevonden had om in zijn muziek zijn doel te bereiken. Opera's met een zinnig verhaal, geen flauwe libretto's, maar iets willen zeggen over tijdsbeelden. Waarbij ze je ook weer enig inzicht geeft in die periode, waardoor het libretto ook weer een andere betekenis krijgt.


Catharina Cavalieri


Dorothea en


Elisabeth Wendling


Teresa Saporiti


Nancy Storace

 

Gebonden, 383 pagina's
Met illustraties
Verschenen: april 2006
Gewicht: 809 gram
Formaat: 236 x 161 x 47 mm   
   

Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Ik kan nog van alles vertellen over dit boek, maar mijn enthousiasme zal nu toch wel duidelijk zijn. Rest er slechts nog een ding: ga het lezen! Een absolute aanrader voor iedereen die graag af en toe met een glaasje in de hand, rustig naar een mooi stuk muziek luistert. Houdt dan wel dit boek bij de hand en verrijk je ervaring!

PS: Het boek gaat vergezeld van een gratis CD.

 

Eisjen
11.05.06


Laatste keer bijgewerkt: 13/05/06  Eisjen

Terug naar top pagina