Thomas van Aalten, Coyote



Van Aalten's laatste roman Coyote – is een ‘underground – novel’ in de geest van William S. Burrough’s Naked Lunch. Woelig, onbegrijpelijk maar desondanks meeslepend en onweerlegbaar goed. Coyote is net zo shockerend als de epiloog in de verboden, door moslims gehate Duitse opera Idomeneo, waarin de bebloede hoofden getoond worden van Mohammed, Boeddha en Jezus. Gulzig, en vol begeerte spert deze ADHD – novel haar muil open en verorbert je met huid en haar. De taal is van een hallucinerende rock’n roller, het spel van Shakespeare, de grofheid van Quentin Tarantino.

De personages en stemmingen in het verhaal zijn wisselvalliger dan de beurskoersen, en de woordenstromen gonzen en gisten alsof ze bespeelt worden door sjamanen. De atmosfeer van Heimstad, dat binnen deze 200 en 4 pagina tellende speednovel het decor vormt, is een geheimzinnige metropool in een niet nader genoemd land, met een centrum vol ultrahippie clubs, stranden met toeristen, luxe buitenwijken en een grimmig havengebied vol smokkelaars en andere dolende zielen. Zoals de jazzvirtuoos Vladimir, de onttakelde ‘junk’, of de popjournalist Fjodor, die -onder druk van een stel criminelen - twee compleet gestoorde tweelingzussen moeten begeleiden en promoten.

Coyote laat zich niet 1, 2, 3 duiden, haar inwoners evenmin, nee dit is net als krachtige poëzie of betere popmuziek; multi - interpretabel. Dit is een trip, een hallucinatie, in een stijl die neigt naar avant-garde. Het is een horrorfilm, een geheim binnen een geheim.

Denies Meertens

 


Thomas van Aalten
Op deze website is Coyote te beluisteren als podcast.

William S. Burrough
was an American novelist, essayist, social critic, painter and spoken word performer. Much of Burroughs' work is semi-autobiographical, drawn from his experiences as an opiate addict, a condition which marked the last forty years of his life.
Naked Lunch (...) a book that could be cut into at any point.

Idomeneo
De afgelasting van de opera Idomeneo, uit angst voor reacties van moslims op een scène waarin Mohammed wordt onthoofd, heeft in Duitsland tot ophef geleid. (meer bij Islam Democraten)

Quentin Tarantino
De filmstijl waarvan hij een exponent, zoniet de geestelijke vader is wordt wel Nouvelle Violence genoemd, vanwege de zeer expliciete geweldscènes.

Avant-garde

Rothschild & Bach / Crossing Border Books, 2006

 
Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 07/01/07  Eisjen

Terug naar top pagina