Philip Roth: Sabbath's theater (1995)


Zo! Wat een roman, vrouwen! Vuig en voos, zal 'k maar zeggen. En tegelijk zeer hilarisch en ontroerend en uitbundig. Wat is Roth toch een veeelzijdig auteur - iemand met zoveel schrijfsmoelen. Althans voorzover ik hem las. Patrimony (1991) - een prachtig egodocument over zijn vader. Zuckerman Unbound (1981) - leuk-leuk! A Human Stain (2000) - ja, mooi. Het Contraleven (1986) vond 'k al wat taaier. En I married a Communist (1998)- zo dogmatisch-saai, dat 't boek halfuitgelezen naar de kringloop ging.

Nou over Sabbaths Theater, bekroond met de National Book Award. Ik las een uitgave in de Rainbow Pockets, 629 pag's. Zeer aangenaam bekkend vertaald door Babet Mossel. De hoofdpersoon is Mickey Sabbath, 64 jaar. En hij is doende zijn zelfmoord voor te bereiden, want hij heeft geen zin meer in de puinhoop van z'n leven. Huwelijk nu definitief naar de knoppen: z'n alcoholische vrouw is een onverdraaglijk zweverige ex-AA-ster geworden. Z'n geliefde minnares - die er wel pap van lustte - ging dood. En hij kan z'n vak (hij was handpoppen-speler) niet meer uitoefenen door de reuma, z'n handen zijn nu misvormd. Wat is er nog voor leuks te beleven? (Nou -dat weet ie wel!)

Een aardige man, die Sabbath? Iemand met wie ik wel es borreltje zou willen drinken? Absoluut niet! S is een catastrofale, genante, ordinaire erotomaan (hij maakt slechts "het hormoon pervesteron" aan) en dat zal de lezer weten. Veel pagina's vol van die verrukkelijke f-ervaringen. Pornografisch? Zeker niet. Meer genotterig vitalistisch. En oversausd met die uitbundige humor van Sabbath = Roth.

Bovendien is 't een boek vol tragiek. Want Sabbath weet best dat ie van z'n leven een zooi heeft gemaakt en permanent langs de afgronden van het bestaan heeft gescharreld: "het leven van de totale tinnef". En "mijn leven stroomt snel langs de stoepranden van het leven". In die zin is S een ontroerende figuur, van wie ik toch ging houden. Onderweg naar z'n geplande einde, herdenkt hij alles waarover hij immens veel verdriet heeft (en natuurlijk ook z'n vele 'avonturen' - maar dat terzijde). De vroege dood van z'n geadoreerde oudere broer Morty (z'n vliegtuig werd neergeschoten tijdens WOII) heeft ie nooit kunnen verwerken. Z'n eerste vrouw verdween zomaar opeens en eigenlijk is hij haar z'n hele leven blijven zoeken. Z'n moeder ging verbitterd (Morty) dood en S mist haar. Heel mooi hoe zij bij tijd en wijle bij S in de auto komt 'zitten' en met hem praat.

Samenvatten dit verhaal? Lukt me niet. Of in erremoei - dit was 't dan. Een slotscene is misschien genoeg. Sabbath neemt definitief afscheid van z'n geliefde minnares. Hij staat op haar graf, gehuld in de Amerikaanse vlag. Op z'n hoofd het keppeltje van z'n broer met 'God bless America' erop. En hij pist op haar graf - als ultiem eerbetoon en dierbare herinnering.
 

 


Mart


Philip Roth was born in 1933 in Newark, New Jersey, and grew up in the Jewish neighborhood of Weequahic. His early fiction frequently drew on Jewish culture and family life in Newark, and the story collection Goodbye, Columbus (1959) cemented his reputation as a top young American writer. Reviewing his youthful worldview, Roth (referring to himself in the third person) later wrote, "His cultural ambitions were formulated in direct opposition to the triumphant, suffocating American philistinism of that time: he despised Time, Life, Hollywood, television, the best-seller list, advertising copy, McCarthysim, Rotary Clubs, racial prejudice, and the American booster mentality."
(Van de Daze Reader website, waar andere titels van Roth ook uitgebreid besproken worden en met veel links naar andere sites)

Foto van de Philip Roth Society website

Een bibliografie bij De Boekenplank

Boekgrrls over:

Boekgrrls

Laatste keer bijgewerkt: 01/03/06  Eisjen

Terug naar top pagina