De schrijfster neemt ons mee naar de Joodse wijk Balat in Istanbul waar de
waanzinnige kunstenaar Melih Akendiz woont. En alhoewel zijn kinderen al
36 uur vermist worden als het verhaal begint werk hij als een bezetene door aan zijn volgende project. Tegelijkertijd wordt een bejaarde vrouw
dood aangetroffen in een appartement, samen met het perfect geconserveerde
lichaam van een jongeman. Een inval bij een Russische gangster levert nog
een lijk op. Samen lossen de inspecteurs Çetin Ikmen en Mehmet Suleyman de
mysteries rondom de vele doden op.
Thema's
Het is een boek waarin het kwaad duidelijk wordt veroordeeld:
- het tot kunst verheven balsemen van lichamen van geliefden en nabestaanden.
- het waanzinnige gedrag van de kunstenaar Melih Akendiz die met zijn labiele vrouw omgaat als een gebruiksvoorwerp.
- de aanwezige Russische Maffia in Istanbul.
De verschillende geloven worden in hun waarden gelaten: de dochter van
inspecteur Çetin Ikmen, is als moslimmeisje verliefd geworden op een joodse jongen.
Seksualiteit is meer een kwestie van geweten: de ongelukkige relatie van
Mehmet Suleyman met zijn vrouw.
Kleurrijk is de zigeunerin, kunstenares, moeder van vele kinderen met
voorspellende gaven die eigenlijk kan doen en laten wat ze wil zonder door
Çetin Ikmen beoordeeld te worden omdat zij een zelfde achtergrond hebben.
Conclusie:
Onder de indruk ben ik zeker. Een in originele décors opgezette thriller
met ongewone thema's. Waar het conserveren van doden tot kunst wordt verheven en dat in een Moslim land als Turkije waar de doden binnen een
dag begraven moeten worden volgens de wet.
Omdat er een aantal malen necrofilie werd gesuggereerd deed dit boek me aan Vogelman van Mo Hayder
denken. Blijkbaar zijn onderwerpen als perverse liefde voor lijken een geliefd onderwerp voor vrouwen die thrillers schrijven over ongewone
thema's. Voor de thrillerfans onder ons dus een echte aanrader.